Nekromanti Är WoD soft eller?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tjaba! Är det schysst att spela WoD med bara grundboken eller måste man köpa upp sig på Vampire eller Werewolf? Jag är sugen på lite skräck, men känner inte att jag måste veta en massa om de olika vampyrklanerna utan vill egentligen ha en rätt strippad värld där jag kan hitta på egna grejor. Dessutom verkar den här boken för jävla soft.

- Vulf

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det är rätt mjukt, ja!

Är det schysst att spela WoD med bara grundboken eller måste man köpa upp sig på Vampire eller Werewolf?
Det går utmärkt att spela med bara WoD-regelboken. Vad man får då är en generell skräckmiljö, utan några vampyrer eller varulvar (de enda varelser som beskrivs i grundregelboken är spöken, men de beskrivs istället rätt igående). Om du vill hitta på egna otäckheter borde spelet fungera utmärkt.

/tobias

Mattis

Swordsman
Re: Det är rätt mjukt, ja!

Snabbt tillägg: De små berättelserna i boken är riktigt jävla bra och inspirerande. Ouwf!

Havoc

Swordsman
Jo, det är en mycket bra bok om du vill ha en rätt generell skräckmiljö. Sen så finns det ju tre supplement direkt till grundboken, utan att blanda in några vampyrer eller varulvar. Mysterious Places har du ju redan sätt och det kommer förhoppningsvis en recension på den i nästa Fenix (om nu distributören tar sig samman och skickar mig den). Dessutom finns Ghost Stories, med fem fristående spökhistorer och lite text om genren, och Antagonists som tar upp olika sorters fiender som kultister, zombier och ännu underligare saker.

Det verkar som om särskilt supplementen direkt till grundboken försöker fungera som en verktygslåda där man kan plocka de delar man gillar. Exempelvis tar Antagonsits upp flera olika varianter på hur en zombie kan fungera.

PAX

Jordisk Äventyrare
Fyller på med lite rader i efterhand.

Kolla lite på Hunter the Reckoning om du har möjlighet. Främst de monsterböcker som gavs ut då de gav en syn på dessa varelser med "Hunters" ögon. Själv har jag inte alla dessa böcker men kan dock rekommendera "The Walking Dead" om du ska spela några äventyr med inslag av zombies.