Nu har jag betat av det mesta av den Warcraft RPG-bibba jag köpte på Gothcon, och är skitsugen på att fixa ett löjligt episkt äventyr till nästa Gothcon. Om det ska vara "löjligt, episkt" eller "löjligt episkt" är upp till er, kära vänner.
Warcraftvärlden i sig är ju lite cartoonesque, om ni ursäktar språkmordet. Som jag ser det är det svårt att göra något seriöst av det materialet som finns, då allting är så fruktansvärt överdrivet. Det ska heller inte bli någon slags parodi, utan bara lagom halvfjantigt.
Jag tänker mig ett äventyr som inleds med att en av rollpersonerna befinner sig i skogen och känner sig jagad. Något som lurar och korrumperar finns i någon av landsändarna, just där rollpersonerna råkar bo, och det är där konflikten etableras. De är senare (eventuellt får alla rollpersoner en egen prolog av någon form, kanske bara en text på karaktärsbladet) samlade till en sämre variant av Elronds rådslag, där rollpersonen som var med i prologen spelar Boromirs roll som den pådrivande och mest engagerade. Ställer de inte frivilligt upp så blir de uppmanade av någon av sina stamäldste eller helt enkelt beordrade.
Jag vet inte om det yttre hotet ska vara av den viskande typen som sakta korrumperar vad för byar gruppen nu må besöka, eller av en mer öppen karaktär där man får kämpa mot något Scourge-liknande (pesten som drog över Azeroth i Reign of Chaos och förvandlade människor till odöda). Helst ska man varva undersökande detektivarbete med hårdkokt action av episka mått.
Så hela den långa vägen mellan det att konflikten etableras till det att rollpersonerna har löst saken på vadförnusätt de väljer måste fyllas av händelser. Jag har hittat ett par grejer på Big list of RPG plots jag vill ha med, men frågan är hur långt man ska driva det och vart, tidsmässigt, jag ska plantera äventyret. Under tiden precis i början av Reign of Chaos verkar vettigt, för då har vi en fetepisk fantasyvärld med ett lurkande hot fortfarande. Efter att Arthas får fatt på Frostmourne ligger ju hela Azeroth i kaos och efter händelserna i Frozen Throne är allt chill. Typ.
Jag behöver alltså hjälp med konfliktstegring, småsaker/händelser som är balla att slänga in nästan varsomhelst (om nån har en ball idé på till exempel ett fett krogslagsmål som leder till något som driver på äventyret eller bara en cool strid, typ), koncept på sidkonflikter eller händelsekedjor som inte har med main questen att göra så mycket.
Och, om nån nappar så pass så är en medarrangör inget jag tackar nej till.
Warcraftvärlden i sig är ju lite cartoonesque, om ni ursäktar språkmordet. Som jag ser det är det svårt att göra något seriöst av det materialet som finns, då allting är så fruktansvärt överdrivet. Det ska heller inte bli någon slags parodi, utan bara lagom halvfjantigt.
Jag tänker mig ett äventyr som inleds med att en av rollpersonerna befinner sig i skogen och känner sig jagad. Något som lurar och korrumperar finns i någon av landsändarna, just där rollpersonerna råkar bo, och det är där konflikten etableras. De är senare (eventuellt får alla rollpersoner en egen prolog av någon form, kanske bara en text på karaktärsbladet) samlade till en sämre variant av Elronds rådslag, där rollpersonen som var med i prologen spelar Boromirs roll som den pådrivande och mest engagerade. Ställer de inte frivilligt upp så blir de uppmanade av någon av sina stamäldste eller helt enkelt beordrade.
Jag vet inte om det yttre hotet ska vara av den viskande typen som sakta korrumperar vad för byar gruppen nu må besöka, eller av en mer öppen karaktär där man får kämpa mot något Scourge-liknande (pesten som drog över Azeroth i Reign of Chaos och förvandlade människor till odöda). Helst ska man varva undersökande detektivarbete med hårdkokt action av episka mått.
Så hela den långa vägen mellan det att konflikten etableras till det att rollpersonerna har löst saken på vadförnusätt de väljer måste fyllas av händelser. Jag har hittat ett par grejer på Big list of RPG plots jag vill ha med, men frågan är hur långt man ska driva det och vart, tidsmässigt, jag ska plantera äventyret. Under tiden precis i början av Reign of Chaos verkar vettigt, för då har vi en fetepisk fantasyvärld med ett lurkande hot fortfarande. Efter att Arthas får fatt på Frostmourne ligger ju hela Azeroth i kaos och efter händelserna i Frozen Throne är allt chill. Typ.
Jag behöver alltså hjälp med konfliktstegring, småsaker/händelser som är balla att slänga in nästan varsomhelst (om nån har en ball idé på till exempel ett fett krogslagsmål som leder till något som driver på äventyret eller bara en cool strid, typ), koncept på sidkonflikter eller händelsekedjor som inte har med main questen att göra så mycket.
Och, om nån nappar så pass så är en medarrangör inget jag tackar nej till.