Med mer erfarenhetspoäng och mindre kostnader...
Jag har alltid tyckt kostnaderna för besvärjelser varit ganska absurda, så jag halverade dem helt enkelt.
Sedan införde jag fler erfarenhetspoäng för magiker... 100 extra i grund, och sedan ytterligare 150 per åldersgrupp.
Dessa poäng kan bara läggas på besvärjelser.
Det kan tyckas vara väldigt orättvist mot andra yrken, men tänk på att en magiker har många fler färdigheter (besvärjelser) att skaffa.
För att spelarna inte skulle drabbas av en svår släng av kobold och lägga alla poäng på eldklot så bestämde jag att erfarenhetspoängen som läggs på besvärjelser skall delas upp enligt följande:
SV 1-3 15%
SV 4-6 15%
SV 7-9 15%
SV 10-12 15%
Överskjutande poäng (om Magikern har köpt alla besvärjelser som finns med det skolvärdet, vilket kan hända i sällsynta fall) läggs till nästa skolvärdesgräns
De sista 40% poängen kan läggas varhelst spelaren önskar.
Detta har två effekter; dels så kommer annars aldrig använda besvärjelser fram (tex Besudla från Nekromantiken) i dagern, dels så får man magiker med lite allmänbildning som inte BARA har två, tre anfallsbesvärjelser och Antimagi.
Systemet är inte helt idiotsäkert kontrollerat än, men de RP som skapats hittils har varit helt acceptabla.