Nekromanti Ärligt talat

Andy

Vila i frid
Hängde tvätt och slogs av det faktum att Sveriges två största rollspelstitlar - Mutant och Drakar & Demoner - ligger på is eller är döda. Ska det vara så?

Ärligt talat! Vem vet något? Vem har insidertipsen och vad är de mest sannolika teorierna? Finns det ett framtida Mutant och DoD?

Just i den här tråden tänkte jag att vi inte ska diskutera hur de båda spelen skulle se ut eller vilket innehåll de skulle kunna ha. Bara om de kommer att återuppstå, och i så fall av vem och när?

Andy

Vila i frid
Jag kontaktade Paradox entertainment förra året med frågan om hur ett avtal kring Mutantlicensen skulle kunna se ut. Jag var intresserad, då, men fick inga svar.

Arfert

Facit
Innan jag fick stroke pratade jag med Fredrik Malmberg och några till om att ta över Mutant (tillsammans med en lite större arbetsgrupp). Det var lite hysh-hysh då... men jag har inte orken att ta upp det spåret igen. Just nu i alla fall. Men det hade blivit ett sjukt bra spel.

Arfert

Facit
Andy said:
Hängde tvätt och slogs av det faktum att Sveriges två största rollspelstitlar - Mutant och Drakar & Demoner - ligger på is eller är döda. Ska det vara så?

Ärligt talat! Vem vet något? Vem har insidertipsen och vad är de mest sannolika teorierna? Finns det ett framtida Mutant och DoD?

Just i den här tråden tänkte jag att vi inte ska diskutera hur de båda spelen skulle se ut eller vilket innehåll de skulle kunna ha. Bara om de kommer att återuppstå, och i så fall av vem och när?
DoD håller nog Riotminds i ett tag till. Gissar jag. Om jag fått tag i licensen så hade Fantasy! (en något annorlunda, lyxigare variant) fått heta Drakar & Demoner... och släppts lite senare. Hade gjort det super-säljande. Ur rollspelsperspektiv.

solvebring

Superhero
Jag tycker att RiotMinds tystnad pekar på att det är något i görningen. Annars borde de vid det här laget ha lagt ned helt. Tycker ni inte? Antingen förhandlas det om licensen med någon/några eller så vill de ännu inte ge upp utan arbetar på nya planer.

Kort sagt, tystnaden och detta diffusa "sparlåga" vittnar om att Drakar & Demoner ligger på is för att inom snar framtid tinas upp i någon form.

Arfert

Facit
solvebring said:
Jag tycker att RiotMinds tystnad pekar på att det är något i görningen. Annars borde de vid det här laget ha lagt ned helt. Tycker ni inte? Antingen förhandlas det om licensen med någon/några eller så vill de ännu inte ge upp utan arbetar på nya planer.

Kort sagt, tystnaden och detta diffusa "sparlåga" vittnar om att Drakar & Demoner ligger på is för att inom snar framtid tinas upp i någon form.
...det är en klar möjlighet. Vore konstigt annars.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:

Jag tycker att RiotMinds tystnad tyder på att de är RiotMinds. Jag tror att de inbillar sig att de ska göra något med licensen senare och därför inte vill släppa den ifrån sig.

Jag skulle inte hålla andan i väntan på något nytt.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:

Jag tycker att RiotMinds tystnad tyder på att de är RiotMinds. Jag tror att de inbillar sig att de ska göra något med licensen senare och därför inte vill släppa den ifrån sig.

Jag skulle inte hålla andan i väntan på något nytt.
Hålla andan och hålla andan... Jag tror ingen direkt "håller andan" eller väntar på något "stort". Däremot tror jag att de flesta väntar på besked som betyder händelser för varumärket, annars hade den nog varit såld och RM nedlagt vid det här laget.

/solvebring som tycker att tystnaden suger pung och mest är ett drygt tilltag, men som ändå tror att den betyder något.

Krille

Super Moderator
solvebring said:
Däremot tror jag att de flesta väntar på besked som betyder händelser för varumärket, annars hade den nog varit såld och RM nedlagt vid det här laget.
Jag tror dessvärre att "de flesta" även omfattar Riotminds.

Det finns ingen anledning att lägga ner ett vilande företag eller ett potentiellt värdefullt varumärke. Det kostar ingenting att äga ett företag. Däremot kostar det att starta upp ett nytt.

Varumärken har dessutom ett visst värde i sig, både ekonomiskt värde och affektionsvärde, så det är inte självklart att man släpper ett bara för att man inte gör något med det.

Så det troligaste scenariet är att Riotminds får tuta vidare med noll kronor i omsättning och en nominell VD, medan Riotminds själva väntar på att något ska hända. Typ att det finns möjlighet att licensiera varumärket till någon, eller att man känner att man kanske skulle ta tag i det igen, eller nåt.

CapnZapp

Myrmidon
Jag tycker inte det är orimligt anta att RiotMinds bara sitter på licensen utan några särskilda tankar på att det "måste" hända något.

Kanske vore det smärtsamt för dem att sälja licensen, eftersom det då blir uppenbart deras äventyr är "över"?

Kanske har de en idé om hur mycket licensen är värd som inte alls delas av potentiella köpare, alternativt att de inte behöver den typ av pengar försäljningen kan ge...

Nej, det känns inte alls orimligt tänka sig ett scenario där licensen bara sittes på i flera år för att helt sonika tyna bort av sig själv.

Jag säger inte det måste bli så; bara att jag inte tycker man måste vara nattsvart pessimist för att se scenariot som reell möjlighet.

(Och allt detta helt utan att känna någon av RiotMindarna och deras företag på något vis överhuvudtaget)

solvebring

Superhero
Jag säger absolut inte emot någon. Det finns många rimliga svar, men jag tycker att det känns mest sannolikt att man håller på något för att man tänkt göra något av det, förr eller senare.

Å andra sidan så ja, Krille, det ligger förbaskat mycket i det du säger om just drift och kostnader. Det kan mycket väl finnas ett motiv till passiviteten i just det.

Är det förresten INGEN här som provat att kontakta dem gällande licensen, jag menar, bara för att fråga?

/solvebring som retar sig som fan på att han inte har arbete och därigenom pengar till att köpa eller iaf licensiera det där jädrans varumärket.

Arfert

Facit
solvebring said:
Är det förresten INGEN här som provat att kontakta dem gällande licensen, jag menar, bara för att fråga?
Skulle vara intressant att veta. Dessutom, om jag hade pengar som låg och skräpade skulle jag köpa licensen (namnet Drakar och Demoner, Trudvang i sig struntar jag i). Om den var till salu.

solvebring

Superhero
Arfert said:
solvebring said:
Skulle vara intressant att veta. Dessutom, om jag hade pengar som låg och skräpade skulle jag köpa licensen (namnet Drakar och Demoner, Trudvang i sig struntar jag i). Om den var till salu.
+1

KostaFriaLigan

Warrior
Andy said:

Som ett sidospår kanske, men till Mutant kan man ju också skapa fan-material, ett nog så värdigt mål som att återuppliva spelet, Projekt Fornfynd och Skattemarker var ju en sån idé - och det är inte helt dött (kolla in den snygga bilden på zonfararen bara).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Andy said:
Ärligt talat! Vem vet något? Vem har insidertipsen och vad är de mest sannolika teorierna? Finns det ett framtida Mutant och DoD
Om det finns någon med inblick i den här frågan är jag helt övertygad om att denne inte skulle uttala sig om eventuella planer.

/Magnus

anth

Vetefan
Magnus Seter said:
Om det finns någon med inblick i den här frågan är jag helt övertygad om att denne inte skulle uttala sig om eventuella planer.

/Magnus
Konspirationsteoretikern inom mig säger att Magnus Seter är inblandad i framtida Mutant och DoD. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
anth said:
Konspirationsteoretikern inom mig säger att Magnus Seter är inblandad i framtida Mutant och DoD. :gremsmile:
Det vore roligt om det var sant. Men jag har inte tid för sånt, tyvärr.

/Magnus

Max Raven

T12-kultist
Arfert said:
solvebring said:
Hm... Skulle det gå att kickstart-sponsra en sån här sak tro?

*blev lite intresserad av DoD a la Fantasy!-regler*