Nekromanti Ärva grundegenskaper

Riddaren

Swashbuckler
Är det bara jag som tycker att personer som ärver sina föräldrars grundegenskaper får något för höga värden?

Om t.ex. både far och mor har 11 i en grundegenskap blir även barnets grundegenskap 11. Men är istället bägges grundegenskaper 12, så blir barnets grundegenskap 13(!)...Detta är då uträknat att även barnet slår samma resultat som sina föräldrar har. Dvs far STY 12, mor STY 12, barn STY 3T6=12 plus den matematiska uträkningen i Eon II:s regler. Har bägge föräldrarna 15 istället, så är barnets värde 17(!!). Är värdet 18 istället så är barnets värde 21(!) som i det fallet minskas till 18 enligt reglerna.

Det omvända sker faktiskt vid lägre värden, t.ex. 8 hos föräldrarna resulterar i 7 hos barnet.

Jag tycker detta är lite missvisande, Det är nämligen bara värdena 10 och 11 som faktiskt innebär att barnet har samma värde som föräldrarna.

Jag tycker man borde räkna ut medelvärdet mellan föräldrarnas värden, sedan det värdet räkna ut medelvärdet med det som slås med personens 3T6.
Har t.ex. far STY 12, mor STY 12, slaget med 3T6 blir 12, så blir barnets STY = ((faderns STY+moderns STY)/2+3T6)/2=X. Sätter jag in värdena blir det ((12+12)/2+12)/2=12. Dvs då har barnet samma värde som föräldrarna, vilket barnet borde ha i detta exempel och inte 13.

Någon som håller med?

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Allanon

Veteran
nej, jag håller inte med, om tex morsan har lågt i STY och farsan har hög STY så blir ungends ungefär i mitten. om däremot båda har hög STY har ungen mycket goda arvsanlag för att bli stark (se det som om han får båda sina föräldrars STY eller vice versa om den är låg)

I'm the chosen
I'm the one
I'm the child of KoRn

Riddaren

Swashbuckler
"nej, jag håller inte med, om tex morsan har lågt i STY och farsan har hög STY så blir ungends ungefär i mitten. om däremot båda har hög STY har ungen mycket goda arvsanlag för att bli stark (se det som om han får båda sina föräldrars STY eller vice versa om den är låg)"

Inte alltid att modern är svagare än mannen. Men om vi gör såhär...Nu var detta exempel också genomsnittet, STY var ett exempel, kunde lika gärna varit PSY, VIL eller SYN. Men om jag gör om exemplet och säger att barnet (oavsett kön) slår 3T6 får 12. Fadern har STY 14, modern STY 10. I detta fall får ändå barnet 13, vilket borde vara 12 enligt min syn.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Jag kan nog hålla med!

Just nu iaf. För det låter otroligt vettigt. Men det som Allanon säger med goda arvsanlag låter också vettigt. Hmm... känns som om jag inte kan bestämma mig. Men nej, jag håller nog med riddaren. Just nu iaf. Det borde väl vara genomsnittet av grundegenskaperna!? Jag har inte hunnit läsa dom nya reglerna för hur man ärver grundegenskaper än så jag kanske ska hålla käft så länge och yttra mig när jag vet vad jag snackar om. Just nu så går jag bara på "vettighet" och vad ni har skrivit.

Jag var nog inte till någon hjälp... men jag försökte iaf./images/icons/tongue.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

King Kromm

Hero
Eller varför inte
moder sty + faderns sty + barnets sty/3
jag tycker det låter bättre efter som föräldrarnas grundegenskaper spelar störe roll i detta fall

/king Kromm

Nauseam

Veteran
Tveksam jag är...

Håller väll med Riddaren i sak, hans system vättig men vänder i stället mig mot hela systemet... Var en viss herre i 40-talets tyskland som gillade idén med stora, starka (blonda) människor och parade ihop folk som såg bra ut men se... det fynkade inte riktigt på det sättet. Och de som läst lite genetik vet att det inte riktigt är så änkelt att om man har biffiga föreldrar så blir barnen det samma.

en som i morgon kommer vara SL

~nauseam~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>

luxor

Veteran
låter vettigt...

jag håller nog med, men är arvsanlag så viktigt...???

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Helmgast
Jag tycker så här:
Att slå 15-18 är mycket högt, och därför bör ens attribut bli högre än väntat. Att slå 3-6 är mycket lågt, och därför bör resultatet bli lägre än föräldrarnas medelvärde.

Om båda föräldrarna har t ex 18 i styrka, så bör inte endast var 216:e barn få samma attribut som föräldrarna.

Fattar du eller?

How many roads shall a woman walk on, before you can call her a woman?

Guardian_UBBT

Veteran
Angående ärvda grundegenskaper....

jag tycker det är dumt med ärvda grundegenskaper över huvud taget. För det första så behöver inte föräldrarnas grundegenskaper spela någon roll, för det andra så vet man inte vilken grundegenskap som ärvs från vilken förälder. Om det ska vara realistiskt ska grundegenskapen påverkas av EN förälder då man bara får dennes gener inom ett visst område...

om man nu ska ha med föräldrarna i grundegenskapsuträkning bör man nästan avgöra själv hur det påverkar, men då blir koboldernas möjligheter lite väl stora...

så bort med ärvda grundegenskaper...

/ per, din taggtråd på toasitsen

WHaLe

Hero
Tänk på var medlet för 3T6 ligger.. 10.5..
Jag tror att att neogames vill ha det som så att medelbarnet i en familj ska ha ungefär samma grundegenskaper som sina föräldrar.
Om båda föräldrarna har 12 får du: (12 + 12 + 10.5 - 8.4) / 2.1 = 12.4 = 12
Om båda föräldrarna har 15: (15 + 15 + 10.5 - 8.4) / 2.1 = 15.3 = 15
Tänk på att det är mycket osannolikt att båda föräldrarna och barnet slår 15..

Hur bra detta stämmer överrens med hur det fungerar i vår värld är jag inte, men det låter inte så dåligt..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>

Re: Angående ärvda grundegenskaper....

Det är ändå ingen som orkar använda sig av de reglerna. De behöver något att klaga på, låt dem leka.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Carl Johan Ström

Swordsman
Inga Joe Average

Om du testar ditt förslag i ett par generationer (säg 10-12) så kommer du att finna att alla standardavvikelsen för attributen blir allt mindre (= det vill säga att det blir allt förre individer som har extrema värden, ex 3, 4, 17, och 18). Systemet i Eon II är medvetet konstruerat för att undvika att folk på sikt blir Joe Average.

Kontentan är att det är mer än medelvärde som är intressant i diskussionen: spridningen inom intervallet är minst lika viktig.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB