Äta drake? Kittlar dödskönt i kistan!

JohanL

Champion
Jag har hört att man kan bota sjukdomar eller bli odödlig genom att äta alver. Alltså, jag har ju inte provat själv, men.
Det värsta som kan hända är ju att det inte funkar!

Och håller med om att ”är OK att äta” borde vara reciprokt här - du är förstås emot att draken äter upp dig, men det är av rent pragmatiska skäl. Då är det OK att äta drake. ”You shall taste man-flesh”? Kanske mer problematiskt (även om du nog borde avstå från att äta orch av rena hälsoskäl också).

SpringandeKulle

Warrior
Du har inte hört talas om rovdjur?
Jag tolkade frågan som att rollpersoner skulle äta av sina fiender.
Är väl bekant hur det annars funkar. Vad vill du komma med din kommentar? Att jag inte haft rollpersoner som är rovdjur?.... Nej... Jag tror jag inte haft det. Eller att du tror att folk i allmänhet inte vet vad rovdjur är och måste kommentera det? I så fall måste jag säga att så smart är du inte. Vi vet att det finns rovdjur....

Leon

Leo carcion
Det värsta som kan hända är ju att det inte funkar!

Och håller med om att ”är OK att äta” borde vara reciprokt här - du är förstås emot att draken äter upp dig, men det är av rent pragmatiska skäl. Då är det OK att äta drake. ”You shall taste man-flesh”? Kanske mer problematiskt (även om du nog borde avstå från att äta orch av rena hälsoskäl också).
"And sometimes the Princess eats the Dragon."

Jag vill se mer fantasy där de olika intelligenta varelser som finns verkligen är distinkt olika arter, har upprättat helt olika typer av parallella civilisationer, är oförmögna att kommunicera med varandra (i vart fall språkligt) då de har helt olika sätt att förmedla och tolka information på (hur kommunicerar en människa vars språk är fonetiskt med en varelse som helt kommunicerar kemiskt?), samt såklart äter varandra.
Hade säkert blivit svinmörkt, men spännande!

För mycket fantasy är människocentriskt, jag vill ha fantasy där människan bara är ett exempel av många på en intelligent varelse, men där de andra varelserna inte nödvändigtvis är varianter på människor.

JohanL

Champion
Jag vill se mer fantasy där de olika intelligenta varelser som finns verkligen är distinkt olika arter, har upprättat helt olika typer av parallella civilisationer, är oförmögna att kommunicera med varandra (i vart fall språkligt) då de har helt olika sätt att förmedla och tolka information på
Sådant händer aldrig i Fantasy, men ibland i Science Fiction. Jag gillar hur människorna och deras klientarter är riktigt "small fry" i David Brins Uplift, och hur det som håller samma arterna är de urgamla Galaktiska Instituten.

terje

xenomorf mystiker
Något sådant skulle kanske dra mer mot New Weird (Perdido Street Station, Ambergis, etc), någonstans mellan fantasy (lågteknologiskt, nån slags magi) och science fiction (verkligt främmande icke-människor) men definitivt inte nära någon klassisk typ av vare sig den ena eller andra av de båda genrerna (inte futuristisk, inte inspirerad av igenkännbar historia eller mytologi). Låter superskoj!

Bland rollspelen finns väl saker som Tekumel, Jorune och Talislanta (och det fantastiska Saurians-supplementet till Chivalry and Sorcery), men man skulle ju vilja dra konceptet till sin spets.

Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Oacceptabelt enligt mig. Enstaka antagonister kan vara kannibaler. Att rollpersonerna äter intelligenta varelser är däremot helt uteslutet. Då stoppar jag spelet.

JohanL

Champion
Oacceptabelt enligt mig. Enstaka antagonister kan vara kannibaler. Att rollpersonerna äter intelligenta varelser är däremot helt uteslutet. Då stoppar jag spelet.
Är det faktiskt värre än att slå ihjäl dem i drivor till att börja med?

Och exempel på helt rimlig kannibalism: I Glorantha äter trollen upp sina döda släktingar, och äter hjärtans gärna människor och ännu hellre alver och dvärgar. Spelar du ett troll ingår det här i Culture Gaming. Dvärgarna har människoköttskonserver. Det finns en art som heter Herd Men som är ointelligenta människor (med djurintelligens, alltså) som hålls som boskap av tapirfolket och glatt äts av de flesta i området (termen är ”mock pork”).

clarence redd

FrostByte Books
Är det faktiskt värre än att slå ihjäl dem i drivor till att börja med?

Och exempel på helt rimlig kannibalism: I Glorantha äter trollen upp sina döda släktingar, och äter hjärtans gärna människor och ännu hellre alver och dvärgar. Spelar du ett troll ingår det här i Culture Gaming. Dvärgarna har människoköttskonserver. Det finns en art som heter Herd Men som är ointelligenta människor (med djurintelligens, alltså) som hålls som boskap av tapirfolket och glatt äts av de flesta i området (termen är ”mock pork”).
Ingen dödar horder av motståndare under mina sessioner. Om en antagonist dödas är det för att andra rimliga lösningar saknas. Och det blir oftast konsekvenser.

Antagonisterna har däremot som uppgift att överträda moraliska gränser. Det är deras viktigaste funktion i en berättelse. (Men det finns gränser även där).

Culture Gaming är bra på många sätt. Men vår grundläggande moraliska kompass - som formats i vår kultur här i verkligheten - trumfar alltid en fiktiv kultur. Det är till exempel helt fel att spela som Ku Klux Klan, barnamördare eller använda våldtäkt in-game, bara så där lite på kul för att det är verklighetstroget. Att äta intelligenta varelser hamnar i samma kategori.

Allt det här gäller alltså i min spelgrupp. För jag mår bättre av det och jag tror att andra också gör det.

(Ledsen om jag tar det här på för stort allvar. Jag har bara väldigt svårt för konceptet ”onda” hjältar. Gråzoner kan däremot vara intressanta).

zo0ok

Rollspelsamatör
För mig är det ett oacceptabelt tema, men om rollpersonerna behöver tillaga en kimera, eller om några dvärgar serverar lindorm (jag tänker att den är intelligent) så är jag ok med det.

I Glorantha äter
Tack för den informationen. Då kan jag ta bort Gloratha och Runequest från min nyfikenlista.

Allt det här gäller alltså i min spelgrupp. För jag mår bättre av det och jag tror att andra också gör det.

(Ledsen om jag tar det här på för stort allvar. Jag har bara väldigt svårt för konceptet ”onda” hjältar. Gråzoner kan däremot vara intressanta).
Jag håller med. I varje fall jag uppskattar vad du skrev.

Äta drakar bekymrar det mig inte. Intelligens, bara, verkar inte vara min gräns.

men man skulle ju vilja dra konceptet till sin spets.
Det skulle man!

På någon google drive har jag någon sorts halvt övergivet/halvt skjutet på den avlägsna framtiden ett spel/världsbyggeprojekt i någon sorts lågteknologisk science fantasy setting där själva landskapet i sig är "intelligent", eller iaf har en vilja och motiv på det sättet att det fungerar som en hybrid av en plats och någon sorts levande organism med egen agens. Tanken är grundad i någon sorts hexkräl där hexarna hela tiden förändras, och att själva världen måste "dödas" för att kunna åstadkomma saker som exempelvis fasta boplatser som städer och byar. Nånstans i den idén fanns också tanken på intelligent liv i form av varelser som är fullständigt väsensskilda från människor och tänker, organiserar sig och bygger samhällen och utvecklar teknologi som är helt främmande för mänsklig logik.

Hursomhelst tror jag man kan göra väldigt mycket med omänskliga intelligenser som inte är "som människor fast...".

Mer Metal Hurlant-fantasy än Tolkien, typ.

Last edited:

Tarsus

Warrior
Inga människor har väl fått denna typ av sjukdomar genom att äta kyckling?
Inga katter genom att äta möss och småfåglar?
Galna kosjukan spreds genom att kor matades med slaktavfall från andra kor. Prionerna i fråga var bara glada att hitta nya värdar att bo i.