Åk till BSK!
"Hur löser ni problemet att få spelarna att känna att dem är hungriga trötta blöta och att deras tår har börjat bli gröna!"
På BSK kände jag mig precis så... Jag var hungrig, trött och mina fötter var ruttna. Fråga Ripperdoc eller Yyrkoon ifall ni inte tror mig.
Nej, men jag ska vara något allvarligare. För det första så spelar jag inte spel som har sjukdomar som man kan "slå fram" och framförallt inte om spelet har en tabell med 200 sjukdomar beskrivna med symptom, tidsåtgång, botemedel och eftervärkningar. Det tycker bara jag är slöseri med papper. Jag menar, det finns läkarböcker till sådant.
För det andra så är inte sjukdomar som är "bestämda sedan innan" särskilt ofta, då jag sällan vill försämra mina spelares hälsa.
Men för att komma till sak. När mina spelare är trötta säger jag att de är trötta så letar de rätt på någon plats att sova på. När mina spelare är hungriga så säger jag att de är hungriga så letar de rätt på någon (
) att äta på. När mina spelare är sjuka så säger jag att de är sjuka så gör de något åt det. För mig är det inte svårare än så.
"Så fort man ger en spelare en sjukdom(alltså slår fram det) så börjar dem bara gnälla!"
Klarar inte dina spelare av att ta effekten av tärningsslag så kanske du borde fråga dem ifall de vill spela rollspel eller yatzy.