Fridigern
Swordsman
- Joined
- 23 Sep 2014
- Messages
- 404
Hej!
Jag har en hel del folk i min bekantskapskrets som har sagt att de vill pröva på rollspel, men rätt många av dem är egentligen ganska skeptiska trettioåringar och kommer nog inte att ge det mer än en chans. Så jag har grunnat lite på det perfekta scenariot för att så att säga inte ge det en död minut utan hela tiden ha intressanta val och något slags hägrande mysterium som de känner att de måste lösa innan de kan lämna rollspelandet bakom sig. Mest för att visa dem.
Hag har kommit på ett intro som verkar fungera bra på nybörjare för att få igång dem (baserat på ett testförsök):
En stor och farlig typ står och misshandlar en liten kille på en öde skogsväg någonstans och försöker pressa av honom info om en skatt, "vart har ni gömt den? Svara!!". Spelarnas rollpersoner måste agera på något sätt, och lite nyfikenhet blir sådd om vad det kan vara för något. Vill de anfalla misshandlaren behöver de nog samarbeta, eller kommer iallafall att diskutera det. De kan smyga, försöka prata, hota, ljuga eller vad som helst. Testspelaren slog ner den store och fortsatte sen förhöret av den lille för att luska ut vart skatten fanns, så alla möjligheter måste täckas upp förstås.
Men sen, vad skall det vara som de kan göra efteråt som blir så vansinnigt spännande att de bara måste fortsätta spela? Testspelaren kom till en by som plågades av rövare, men det var liksom inte riktigt lika intressant märkte jag, så något annat?
Jag skulle tro att ett äventyrslandskap är bäst, med något slags mysterium. Intressanta SLP:er. Slumpmöten med strid. En dungeon man kan gå in i kanske. Någon som har några idéer eller själv har kört något liknande?
Jag har en hel del folk i min bekantskapskrets som har sagt att de vill pröva på rollspel, men rätt många av dem är egentligen ganska skeptiska trettioåringar och kommer nog inte att ge det mer än en chans. Så jag har grunnat lite på det perfekta scenariot för att så att säga inte ge det en död minut utan hela tiden ha intressanta val och något slags hägrande mysterium som de känner att de måste lösa innan de kan lämna rollspelandet bakom sig. Mest för att visa dem.
Hag har kommit på ett intro som verkar fungera bra på nybörjare för att få igång dem (baserat på ett testförsök):
En stor och farlig typ står och misshandlar en liten kille på en öde skogsväg någonstans och försöker pressa av honom info om en skatt, "vart har ni gömt den? Svara!!". Spelarnas rollpersoner måste agera på något sätt, och lite nyfikenhet blir sådd om vad det kan vara för något. Vill de anfalla misshandlaren behöver de nog samarbeta, eller kommer iallafall att diskutera det. De kan smyga, försöka prata, hota, ljuga eller vad som helst. Testspelaren slog ner den store och fortsatte sen förhöret av den lille för att luska ut vart skatten fanns, så alla möjligheter måste täckas upp förstås.
Men sen, vad skall det vara som de kan göra efteråt som blir så vansinnigt spännande att de bara måste fortsätta spela? Testspelaren kom till en by som plågades av rövare, men det var liksom inte riktigt lika intressant märkte jag, så något annat?
Jag skulle tro att ett äventyrslandskap är bäst, med något slags mysterium. Intressanta SLP:er. Slumpmöten med strid. En dungeon man kan gå in i kanske. Någon som har några idéer eller själv har kört något liknande?