Nekromanti Äventyr att köra med helt nya och skeptiska spelare

Fridigern

Swordsman
Hej!

Jag har en hel del folk i min bekantskapskrets som har sagt att de vill pröva på rollspel, men rätt många av dem är egentligen ganska skeptiska trettioåringar och kommer nog inte att ge det mer än en chans. Så jag har grunnat lite på det perfekta scenariot för att så att säga inte ge det en död minut utan hela tiden ha intressanta val och något slags hägrande mysterium som de känner att de måste lösa innan de kan lämna rollspelandet bakom sig. Mest för att visa dem.

Hag har kommit på ett intro som verkar fungera bra på nybörjare för att få igång dem (baserat på ett testförsök):

En stor och farlig typ står och misshandlar en liten kille på en öde skogsväg någonstans och försöker pressa av honom info om en skatt, "vart har ni gömt den? Svara!!". Spelarnas rollpersoner måste agera på något sätt, och lite nyfikenhet blir sådd om vad det kan vara för något. Vill de anfalla misshandlaren behöver de nog samarbeta, eller kommer iallafall att diskutera det. De kan smyga, försöka prata, hota, ljuga eller vad som helst. Testspelaren slog ner den store och fortsatte sen förhöret av den lille för att luska ut vart skatten fanns, så alla möjligheter måste täckas upp förstås.

Men sen, vad skall det vara som de kan göra efteråt som blir så vansinnigt spännande att de bara måste fortsätta spela? Testspelaren kom till en by som plågades av rövare, men det var liksom inte riktigt lika intressant märkte jag, så något annat?

Jag skulle tro att ett äventyrslandskap är bäst, med något slags mysterium. Intressanta SLP:er. Slumpmöten med strid. En dungeon man kan gå in i kanske. Någon som har några idéer eller själv har kört något liknande?

Lupus Maximus

Tekniker
Vad som är lämpligt beror på dem. Det är som att visa film för någon som aldrig sett film innan. Saw är en jäkligt cool film enligt vissa, men värdelös för de som hatar skräck och gillar romantiska komedier.

Så mitt förslag är att ta reda vad de gillar i övrigt (film, böcker, spel, osv).

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
När jag har introducerat rollspel för (äldre) personer, har jag kört friform-Lovecraftskräck. Inga regler, man spelar vanliga människor som kan vanliga saker i en värld som i det mest är vår värld. Det funkar hur bra som helst. Det gäller bara att ha en riktigt bra hook.

God45

#PrayersForBahakan
Vad gillar de? Jag hade en grupp som jag körde D&D baserat på Disney för eftersom det är något de alla gillar. Så välj något du vet att de gillar och sedan kör fullt ut på det så bra som du kan. Äventyret är mindre viktigt än att du kör på vad du vet att de gillar.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag håller med om att vad gillar de är en viktig fråga, en annan bra fråga är vad gillar du? Jag är säker på att det blir bättre om du gör något som du själv känner dig bekväm med och kan hantera än om du lämnar din egen trygghetszon. Sen går det alltid att nämna att rollspel kan se ut på en massa andra sätt också.

Personligen för mina 30-åriga vänner så hade jag kört något uppvärmningsscenario som 'Åka Taxi'(Rö30) och sen kanske ett friformsscenario som 'Döden är bara början' alternativ något av de mindre konstiga/tunga progressiva lajven ex "Next stop Kymlinge". Men det är ju mest baserat på mina preferenser och på vad jag ser att mina vänner i den åldern har för intressen. (Hm jag borde nog göra det här:)

Skulle jag varit mer fantasy-inriktad hade jag helt klart försökt göra något Game of Thrones grej, känns som att det är väldigt populärt hos icke-kidsen idag.

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade inte börjat sakta, då ser man alla felen med allt. Börja med att de kastar sig ifrån ett slott som exploderar bakom dem eftersom drakar skjuter eld på det. Sedan ninja fight upp ut vallgraven följt av att de rider gripar och enhörningar genom alvskogen.

Ram

Skev
Jag hade kört ett detektiväventyr tweakat mot det som de gillar. Gott om ledtrådar framåt hela tiden, luddiga i början och tydligare längre fram. Lagom många vägval. Placera det i den omgivningen som de gillar. Nutid, fantasy eller "SF" är mest en kuliss. Låt scenariot utvecklas och ha med någon sorts vändning som ändrar förutsättningarna.

Gillar de action så låt det bli bråk med jämna mellanrum. Fuska lagom med tärningarna så att varje strid blir spännande.

Fridigern

Swordsman
Skulle nog få bli något fantasy, något extremförenklat OSR-liknande system där de får slå fram ett par grundegenskaper och sen välja om de vill vara tjuvar, krigare eller magiker. Sen direkt till att välja vapen och få några besvärjelser, inga färdigheter eller annat krångel. De flesta av dem jag tänker på gillar fantasy samt att det är min hemmaarena, så blir nog bäst.

Gillade Sword, men det är inte riktigt det perfekta introt för att locka folk till rollspelandets hobby - mer att lära ut ett system väl?

Ingen som har ett klassiskt fantasyscenario de kört för några nybörjare där alla blev helt extatiska och uttryckte att rollspel var det coolaste de någonsin varit med om innan de gick hem?

Skarpskytten, vad körde du för hook i Lovecraft-skräcken? Någon speciell situation som dina nybörjare verkligen diggade? Typ cool SLP, något speciellt moraliskt val eller så?

RasmusL

Champion
Jag tycker att själva hooken i The Sword är en bra kicker för att få igång spelet.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Fridigern;n54598 said:
Skarpskytten, vad körde du för hook i Lovecraft-skräcken? Någon speciell situation som dina nybörjare verkligen diggade? Typ cool SLP, något speciellt moraliskt val eller så?
Låt mig se. Spelarna spelar barnen till en död konservmiljonär från New York. Inför en jul dyker ett brev upp från en familjens svarta får, den excentriske farbrodern, som bränt alla konservmiljoner på arkeologiska expeditioner och en herrgård i Canadas vildmark. Han ligger för döden och vill träffa dem alla och förklara varför han bröt med deras far.

Spelarna reser, så klart. De möts av taxichafför som kör ut dem i buschen. Det blir snöstorm. Just när de nästan är framme tycker ett par av karaktäreran att bilen kör förbi en person som står i vägrenen ute i stormen, min chaffören kör på. De anländer till herrgården, träffar de som bor där och istallerar sig. På morgonen kan alla konstatera att herrgården är sjukt insöad, det är mil till civilisationen och snön kommer att ligga kvar i månader. Kokerskan ber ett par karaktärer att ta en korg med mat till den fattiga familj som bor på en lite gård en bit bort. Spelarna går så klart med på detta. De kommer till huset. Familjen är styckmördad och spelarna inser att det förmodligen var mördaren som de körde förbi på vägen igår. De är mitt ute i vildmarken, och mördaren är förmodligen en av de fem-sex personer som finns i huset!

Ja, det är väl hooken. Efter detta är det lite fisktank/sandlåda + en handfull scriptade händelser. Och tentakler. Och ond bråd död.

Fridigern

Swordsman
Skarpskytten;n54647 said:
Ja, det är väl hooken. Efter detta är det lite fisktank/sandlåda + en handfull scriptade händelser. Och tentakler. Och ond bråd död.
Tackar, ja något sånt får det nog bli, fast i fantasymiljö. En sandlåda med massvis med bomber att dra till med om de slöar till kanske är ett bra koncept? Och tentakler såklart.