Nekromanti Äventyr eller kampanj? Definitioner.

Lindenius

Swashbuckler
När jag läste inläggen i kampanjbollartråden slog det mig plötsligt att folk nog har väldigt olika syn på vad som är en kampanj. I en av kampanjerna (star wars) som vi är inne på det sista äventyret just nu, har vi spelat sedan 1998. Detta äventyr är det 32:a i ordningen.

Med detta som bakgrund, insåg jag att jag hade svårt att tolka tre äventyr som en kampanj. Men var går gränsen tycker ni? Är två äventyr nog för att få en kampanj? Eller fem?

Eller finns det andra premisser? Typ, en kampanj ska innebära minst ett års regelbudet spelande. Eller ska det innefatta åtminstone en generations tid i spelvärlden?

Synpunkter?

//erik. måste hänga upp tvätten

Troberg

Sinister eater
För mig är en kampanj en serie i huvudsak separata äventyr som har ett bakomliggande/övergripande tema. Man har alltså ett antal mindre avslut inom kampanjen, men varje (nåja, de flesta i alla fall) del driver ändå kampanjen framåt.

Warduke

Warrior
Den bästa definitionen på kampanj jag kommit på är: en serie scenarion. Det bör vara den bredaste definitionen även om de flesta jag diskuterat med definierar det som: en serie äventyr, spelledda av en och samma spelledare och spelade av samma grupp av spelare i samma kampanjmiljö.

Jag har spelat kampanjer som varit kortare än vissa enskilda äventyr.

Eftersom jag använder termen scnario där ovan så kommer här också en liten definition av var scenario passar in i storleksordningen: scen - scenario - äventyr - kampanjäventyr/kampanj.

Scenario är ett kortare äventyr ungefär en spelsession långt. Användandet av scenario går ibland ihop med äventyr.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Eller finns det andra premisser? Typ, en kampanj ska innebära minst ett års regelbudet spelande. Eller ska det innefatta åtminstone en generations tid i spelvärlden?"

Jag definierar en kampanj som en längre tids spelande som följer ett visst tema eller vissa tidigare bestämda förutsättningar. Dessa kan vara rätt lösa som att rollpersonerna tillhör en viss grupp, har gemensamma mål, eller är släkt. En kampanj behöver inte ha ett färdigt slut men en någorlunda färdig början.

Pom

Swashbuckler
Intressant frågeställning.

Ett äventyr är för mig någonting som har en tydlig början, följt av ett inte allt för stort antal spelmöten, samt med ett tydligt slut som knorr.

En kampanj kan (återigen för mig :gremwink:) bestå av en serie äventyr som sitter ihop, eller helt enkelt vara ett fortgående skeende där det mesta av sällskapet, miljön och/eller perspektivet håller sig någorlunda konstant. Det börjar nu bli rätt länge sedan jag skrev äventyr. Istället underhåller jag kampanjvärldarna i allmänhet och skeendet runt rollpersonerna i synnerhet.

Men begreppet kampanj är intuitivt snarare än logiskt för mig., och gränsdragningarna är svåra.
När barnen till tidigare äventyrare själva ger sig ut i världen kan jag se det som en ny kampanj om inte föräldrarna är med.
När ett par spelargudar börjar agera konsekvent genom ett par specifika dyrkare snarare än personligen kan jag också se det som en ny kampanj, även om spelargudarnas personligheter ändå finns med i någon mening.
Om alla rollpersoner i en grupp dör och nya övertar deras positioner i samhälle och värld är det kanske en ny kampanj. Jag vet faktiskt inte...

Rising

Vila i frid
Min syn på saken:

Scenario
Om äventyrarna klarar scenariot så har de uppnått sitt mål och det finns ingen anledning att använda dem i kommande äventyr.
Om äventyrarna dör så kan ingen ny äventyrargrupp försöka ta vid där de misslyckades. Scenarion är därför en typisk spelform för konvent, där man kan ha förskapade rollpersoner som är intimt förbunda med intrigen.

Äventyr
Om äventyrarna klarar scenariot så kan de utvecklas och få pengar och skatter att använda. De kan gå vidare mot nya utmaningar och spelarna kan fortsätta spela med dem.
Om de skulle dö så anses äventyret vara förlorat och det finns inte riktigt någon mening med att låta en ny äventyrargrupp få ta vid där den gamla misslyckades (särskilt vanligt i skräck).

Kampanj
När man väl klarar en kampanj så har man ofta spelat slut på ett rollspel helt och hållet, eller så vill man i vart fall börja om på ny kula. Man lägger ned äventyrarna och spelar inte mer med dem.
Om de skulle dö (och det är tanken att många äventyrare skall hinna dö under loppet av en lång kampanj) så fortsätter man med nya rollpersoner där de gamla misslyckades. Man kan aldrig "förlora" en kampanj förutom möjligtvis i dess absoluta klimax (om man exempelvis slåss mot en ärkedemon som vill förgöra världen).

Bara "liv", helt enkelt
Det finns inget att "klara", sessionerna består helt enkelt av en massa länkade äventyr som sitter ihop med varandra. Rollpersonerna kan däremot pensioneras om de uppfyllt sina egna personliga mål.

---

Det de flesta kallar "kampanj" tycker jag bara är rollpersonernas "liv" -en serie äventyr. Anledningen till att jag skiljer på de tu är nog för att jag är van vid en spelform där man kan byta spelledare lite då och då och turas om med att bygga upp spelvärlden tillsammans. Då har man ingen övergripande målsättning eller något enhetligt tema. Det har hängt med genom åren, och än idag (när mest jag är spelledare) så skiljer jag på vanligt "liv" (seriekopplade äventyr) och genomtänkta "kampanjer" med ett övergripande mål och ett uttänkt klimax.

Johan K

Gammal & dryg
Min deffinition på äventyr är att det är ett separat äventy med ett tydlig början & slut...
En kampanj därimot är minst 5-6 äventyr med en del delmål på vägen..

Eller finns det andra premisser? Typ, en kampanj ska innebära minst ett års regelbudet spelande. Eller ska det innefatta åtminstone en generations tid i spelvärlden?
Naeee, inte ska man behöva kalla en kampanj för en kampanj grundat på hur länge man spelat i världen.. D

Pom

Swashbuckler
Hårda bud

Om de skulle dö (och det är tanken att många äventyrare skall hinna dö under loppet av en lång kampanj) så fortsätter man med nya rollpersoner där de gamla misslyckades.
Många döda rollpersoner som deldefinition av kampanjbegreppet, det var ord och inga visor. Eller menar du att en kampanj håller på så lång tid och är så farlig att en del rollpersoner förmodligen kommer att dö?

Rising

Vila i frid
Re: Hårda bud

"Eller menar du att en kampanj håller på så lång tid och är så farlig att en del rollpersoner förmodligen kommer att dö? "

Tja, förväntas dö, till och med. Det beror på vad man spelar för rollspel. Men dödligheten i sig har inget med kategorierna att göra, bara vad som sker när någon de facto dör.

Kaigon

Helmgast
Bara "liv", helt enkelt
Det finns inget att "klara", sessionerna består helt enkelt av en massa länkade äventyr som sitter ihop med varandra. Rollpersonerna kan däremot pensioneras om de uppfyllt sina egna personliga mål.

Det är så jag brukar spela... jag kallade det tidigare för omgångar, då en omgång endast slutade med att rollpersonerna dog eller pensionerades samtidigt och man började något helt nytt...
Under de 2-3 senaste omgångarna så har samtliga spelmöten/äventyr haft någorlunda koppling till varandra, så ordet omgång ersattes av kampanj. Nu, under den nuvarande kampanjen/omgången, så kommer den fortsätta ända tills huvudpersonen dör och då de andra troligtvis kommer att pensionera sig så kommer även omgången att sluta.

Havoc

Swordsman
För mig är en kampanj förknippat med en grupp rollpersoner. När vi i min vänkrets säger "Jag ska starta en ny kampanj i rollspel X" så menar vi att det ska göras nya rollpersoner och kanske att nya grepp eller miljöer ska användas. Om hela gruppen går hädan så innebär det i regel att kampanjen är slut, särskilt som sådant sällan händer av en slump.

anth

Vetefan
Jag tycker att man bara ska ha en kampanj i max 4 äventyr och ska spela med den i någon månad.
Jag använder samma definition som Havoc: en ny kampanj inleds med ALLTID med nya karaktärer/rollpersoner.

Finns det någon som definierar en kampanj på ett sätt så att en och samma rollperson kan gå i flera kampanjer?
(jag menar INTE att man har flera kampanjer i samma värld och de nuvarande rollpersonerna stöter på gamla rollpersoner som spelledarpersoner)

Pom

Swashbuckler
Ett specialfall

Finns det någon som definierar en kampanj på ett sätt så att en och samma rollperson kan gå i flera kampanjer?
(jag menar INTE att man har flera kampanjer i samma värld och de nuvarande rollpersonerna stöter på gamla rollpersoner som spelledarpersoner)
Ja, om en rollperson från en spelgrupp av något skäl får användas i en annan spelgrupp.
Jag har varit med om det i ett par fall. Bakgrunden var att jag ville köra igång en högnivåkampanj i en spelvärld. Jag visste att spelarna hade gamla rollpersoner sedan tidigare. Några kom från samma värld, men hade utvecklats under helt olika spelledare. En var från en helt annan värld och ett besläktat men inte identiskt spelsystem. Vi dammade av dessa, lade till några nivåer (ja, jag erkänner, det var i d20-artad terräng) där det behövdes, översatte krabaten från "fel" system, och körde igång.
Det var en intressant och utmanande upplevelse på många sätt, men som spelledare var jag frikostig med storskalig övernaturlig ödeläggelse för att få bort de delar av världen där våra tidigare kampanjupplevelser skilde sig alltför mycket. :gremgrin:
Den nya kampanjen fortsatte i många år (realtid), men när en i gruppen flyttade till Schweiz, en till Tyskland, och en slutade spela helt gick den ner på sparlåga. För närvarande är den om inte hjärtdöd så åtminstone hjärndöd. Det krävs ett mirakel värdigt en amerikansk sjukhusserie för att få igång den ordentligt igen.

*Avbrott för internt utbrott av sentimentalitet*
Den gode prästkonungen med tjuvinstinkterna, den vilde alvkrigarmagikern, den fornnordiske paladinen, den missunsamme alkemisten, den konungslige barbaren, den lågmälde barden... hoppas ni har det bra var ni än är...
:zeppelinare:

Krille

Super Moderator
  • En kampanj består av ett eller flera äventyr som spelas i sekvens med någon form av röd tråd, exempelvis ett tema, en metaplott eller rollpersoner.
  • Om kampanjen är kort så betraktar jag det som en minikampanj men dock en kampanj.
  • Jag betraktar även ett (1) fruktansvärt långt äventyr som sträcker sig över ett stort antal speltillfällen som en kampanj, med möjligheten att betraktas som minikampanj.
  • Jag betraktar dessutom "äventyrslösa" kampanjer som ett specialfall av ett (1) äventyr.

Rosen

Myrmidon
Det de flesta kallar "kampanj" tycker jag bara är rollpersonernas "liv" -en serie äventyr. Anledningen till att jag skiljer på de tu är nog för att jag är van vid en spelform där man kan byta spelledare lite då och då och turas om med att bygga upp spelvärlden tillsammans. Då har man ingen övergripande målsättning eller något enhetligt tema.

Men, som Krille påpekat, kan man också betrakta rollpersonernas liv som ett tema; de utgör själva den röda tråden.

Jag sällar mig i stort sett till huvudfåran, och betraktar det som en kampanj om man (1) återanvänder samma rollpersoner, och (2) har ett genomgående flöde i spelandet (spelar övergångarna mellan äventyr/scenarier/incidenter).
Jämför med TV-serier: En kampanj enligt din definition är som en "mini-series", en tidsbegränsad serie med ett konkret avslut (exempel: De drabbade, 24). De kampanjer som de flesta lirar är som en såpa, en löpande plotline utan definierat slut som hålls ihop av sitt persongalleri - som kan bytas ut gradvis om den håller på länge (exempel: Days of our Lives, serier som alltid slutar med "to be continued").
En tredje modell är en serie med konstant persongalleri, men där episoderna är lösryckta incidenter separerade av obestämda tidsgap (exempel: de flesta TV-serier - Star Trek, Miami Vice, valfri sitcom...). De hamnar lite i utkanten av min definition av en kampanj; om folk inte håller persongalleriet konsekvent ("Jag tror jag använder den här gubben ikväll") så ramlar den utanför IMO.

--
Åke

Nightowl

Champion
En tredje modell är en serie med konstant persongalleri, men där episoderna är lösryckta incidenter separerade av obestämda tidsgap (exempel: de flesta TV-serier - Star Trek, Miami Vice, valfri sitcom...). De hamnar lite i utkanten av min definition av en kampanj; om folk inte håller persongalleriet konsekvent ("Jag tror jag använder den här gubben ikväll") så ramlar den utanför IMO.
Alla mina tidiga "kampanjer" var sådana. Another day, another dungeon (eller ett annat komplex, eftersom jag började med Mutant). Jag tror de kallar stilen för "pikaresk" i Talislantas ganska utmärkta genomgång av kampanjstilar. Den funkar för mer "seriösa" äventyr också; den är ganska vettig för folk som bara spelar 2-3 gånger om året (typ mej).

Erik

Rising

Vila i frid
"Men, som Krille påpekat, kan man också betrakta rollpersonernas liv som ett tema; de utgör själva den röda tråden."

En röd tråd lägger jag nog alltid in i vilket fall som helst, så att äventyren länkas samman med någon form av kontinuitet. Det är svårt att undvika. Din liknelse mellan TV-serier och såpor känns däremot helt perfekt för hur jag upplever det. Poängen handlar alltså mest om vem som lagt ut den röda tråden, på vilket sätt den röda tråden påverkar handlingen och vad man skall göra när man når ändhållplatsen.

Din tredje modell låter förresten rätt intressant...