Nekromanti Äventyr eller scenario: den eviga frågan

Gordeg

Hero
Jag använder dem synonymt, "scenario" låter bara lite mer sofistikerat än "äventyr".
För mig känns det ungefär som att välja mellan att säga "mjukdelsmobilisering" eller "massage".

Gordeg

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag brukar använda "Historia", "Scen", "Avsnitt" och så vidare... Historia som det övergripande, hela altet liksom *låter lite pundig*, Scen som varje individuell scen i historien, och Avsnitt som de olika delarna i historien. "Äventyr" halkar ur käften på mig oftast i DoD- och Eonsammanhang, och "Scenario" använder jag oftast innan det hela har blivit en historia - liksom en möjlighet eller så...

Men så länge man gör sig förstådd så kan man nog lugnt pusta ut och låta folk säga som de vill...

Havoc

Swordsman
Re: Äventyr: Hundspann och zeppelinare

Det var din användning av uppdrag jag vände mig mot, inte hans definition av äventyr/scenario.

Sen får du väl kalla det uppdrag om du vill men för mig personligen tycker jag det är bra mycket konstigare med ett uppdrag utan uppdrag än ett äventyr som råkar utspela sig i framtiden. Spelar du bara scenarion där rollpersonerna får ett uppdrag så är det ju en helt annan sak, men det blir ändå en dålig ersättning för det mer generella äventyr och det ännu mer generella scenario.

Marcus J

Hero

Eftersom defenitionen är " Ett scenario med någon form av uppdrag och förväntad upplösning." Så kan jag inte säga att det är fel att kalla det uppdrag, det står ju faktiskt där att det finns ett.

Dock så tycker jag mig kunna utläsa att du har en bredare defenition av äventyr ( "...för det mer generella äventyr") så får du ta det i en post som svarar på den posten.

/Marcus är dock gärna med på den disskusionen med.

Havoc

Swordsman

Ok, då fattar jag vad du menar. Du har rätt i att den definitionen gör att man lika gärna kan kalla det för uppdrag rakt av, även i fantasy.

Dock tror jag inte det är så många som anser att ett "äventyr" måste ha ett uppdrag. Tycker du det?

Marcus J

Hero

Själv så tycer jag inte det och ska försöka illustrera det : [Scenario[Äventyr [Uppdrag]]] Alltså så är ett uppdrag (kanske inte alltid men oftast) ett äventyr som i sin tur alltid är ett scenario. Själv så talat jag oftast om kampanjer och oneshots, mest beroende på min internet skada.

/Marcus

Havoc

Swordsman

Ok, då håller jag med dig 100%

Jag brukar också använda orden kampanj och one-shot långt oftare än scenario och äventyr.

Kampanj är väl egentigen ett rätt konstigt ord så som "vi" använder det?

Marcus J

Hero

Ja, vad jag förstår så är det ett arv från krigsspelen som rollspel utveckaldes ur, där förstår man varför de använde kampanj. Dock så kommer jag inte på en bra annan term som kan beskriva det.

/Marcus

ÄlveKatt

Veteran
Re: Det finns ordböcker...

Enligt min, visserligen något gamla och något tunna, ordbok.
Ett scenario kan vara:

Regissörens anvisningar om en pjäsuppsättning.

Ett manuskript till en pjäs eller film.

En beskrivning som ger en totalbild av ett teoretiskt förlopp eller tillstånd. (Inom framtidsforskning.)

I rollspel är alla uppräknade betydelser mer eller mindre applicerbara. Därav kan man antagligen dra slutsatsen att alla texter som fungerar som en vägledning i hur händelserna utspelar sig i ett specifikt äventyr/uppdrag/kampanj/vadmannuvillkalladet kan kallas scenarion. Oavsett detaljrikedom och längd.

Man kan tolka det så här: ett äventyr kan hända. Det är inte ett scenario i sig själv. Scenariot är inte själva äventyret, det är manuscriptet till det. Alltså, scenariot används till att spela ett äventyr. Äventyret är inte scenariot, det är vad som förhoppningsvis händer när man följer ett scenario som inbjuder till äventyr. Om man ska vara riktigt korrekt kan man alltså säga "Vildhjärta är ett scenario för ett äventyr i en stor skog."

Men det är igentligen oviktigt. Det kan vara bra att komma ihåg att ett scenario kan vara ett kort äventyrsuppslag likväl som en samling ordentligt detaljerade beskrivningar av händelseförlopp, då blir man inte lika förvirrad när någon tolkat ordet annorlunda än en själv. Men när någon säger att "Vildhjärta är ett äventyr till drakar och demoner" så vet alla vad denne någon menar, och det är det som räknas.

Rickard

Urverk speldesign
Min åsikt!

De som spelas i äventyr är äventyrare.
De som spelas i scenarion är rollpersoner.

En äventyrare är en rollperson, men en rollperson behöver inte vara en äventyrare.
Ett äventyr är ett scenario, men ett scenario behöver inte vara ett äventyr.

Äventyr är i regel episka sagor, typ någon standardfantasy eller space opera.

/Han som inte brukar ha så mycket att hämta från scenariouppslag eller -inspiration