Nekromanti Äventyr förslag till dem som behöver...

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Äventyr som man gör för sitt eget bruk behöver inte vara så kompliserade, det fungerar oftast bättre om man bara har en main story att följa och sedan att äventyret är flexiblet. Värsta med äventyr är spelare som medvetet eller av misstag gör "fel" och hela äventyrets storyline spricker, det är aldrig kul att sitta i en vecka och knåpa för att sedan "Pelle" eller nån annan spelsällskapet 5min in i äventyret råkar slå ihjäl en nyckelperson eller ha sönder nått viktigt.
Sedan kan det vara kul att spela spinoff äventyr, har du gjort ett äventyr som du tycker är lyckat, leta upp nått eller lägg in nått som du sedan kan gå tillbaka till och börja ett nytt äventyr.
T.ex.
Pelle och Pontus är spelare medan Per är SL.
I deras första äventyr skall Pelle och Pontus rollpersoner slå ner ett Orchband, under sina strapatser för att hitta orcherna lyckas de rädda Lasse Kongo (or what ever SLP:n heter), sedan hittar de orcherna,slaktar dem, hittar lite skatter m.m. och ett fint skrin.
Nu kan man göra ett eller två spinoffs på detta:
1. Hjälpa Lasse Kongo med något
2. Lösa skrinets hemlighet
3. Skrinet och Lasse hör ihop på nått sätt och rp:na ska lösa hur och varför.
Där efter antecknar du vad som händer och lägger in saker i varje äventyr som du kan göra spinoffs på, på så sätt tar inte äventyren slut och spelarna blir sittande medan SL måste skapa ett nytt äventyr...
//DiCif3r /images/icons/clown.gif
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Lite som White Wolf - Vampire... tanken där är att man har fler trådar i slutet av uppdraget än innan, så istället för att lösa allt så öppnar man bara nya dörrar. Sköts detta snyggt så blir det oftast en himla rolig och bra kampanj. Kolla in shadowruns "Harliquin", ett helt underbart äventyr (lite lite med trådgrejjen o göra, men framför allt blir man lurad totalt).
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Då resulterar det i att spelaren längst till vänster blir kastrerad med en rostig och slö smörkniv av en häxa med ledgångsreumatis medan de andra blir tvingade att springa nakna genom en hagelskur.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Lets twist again

En rolig sak man kan göra, när man har två delmoment eller två idéer, är att göra en liten tvist och kasta om dem.. För att ta ditt exempel..

"I deras första äventyr skall Pelle och Pontus rollpersoner slå ner ett Orchband, under sina strapatser för att hitta orcherna lyckas de rädda Lasse Kongo (or what ever SLP:n heter), sedan hittar de orcherna,slaktar dem, hittar lite skatter m.m. och ett fint skrin."

Man kan istället göra så att man ska få reda på information från en orch (eller mindre kraftig varelse) som blivit tillfångatagen av en av en grupp stråtrövare och tvingas vara deras slav.
Informationen ska RP ha för att hitta/få upp skrinet..

Detta funkar rätt bra när du ska hitta på ett äventyr på 1 timme..

/[color:448800]Han</font color=448800> som har ovanan att skriva sina äventyr under dagen innan spelkvällen
 

DiCif3r

Veteran
Joined
1 Feb 2002
Messages
113
Location
Stockholm - Hägersten
Re: Lets twist again

Precis, man kan spinna väven hur stor som helst, en av mina gamla SL:s hade ett block där han skrev upp allt och nått vi gjort för 1månad sedan kunde dyka upp som en viktig sak i ett nytt äventyr (det gäller att komma ihåg vad RP:n har varit med om då)
 
Top