Nekromanti Äventyr i mörkrets land

Rokan aka Daram

Veteran
Jag ska upp till Norrland kommande lov och köra grovt mycket rollspel. Har två andra grupper som jag skriver äventyr till men just denna råder det extrem idétorka till :gremshocked:
Så kära forumare, medkreatörer av äventyr och kreativa själar... HJÄLP MIG!

Rp:na har just varit i Khazimbergen och tar sig nedför dem till Damarien. Så har ni några ideér av vad de ska komma att få göra där? Eller ska jag bara försöka fånga dem, tortera dem och sälja dem som slavar till att annat land.
Konkret så letar jag efter äventyr i Damarien och/eller äventyrsidéer till denna mörka stat. Självklart har jag lekt med tanken att låta några vampyrer vara med som SLP:s men jag börjar bli trött på alla mina vandöda som dyker upp hela tiden :gremcrazy:

/Rokan börjar stinka grav

Wilmer

Hero
Vad gillar spelarna? Vilken sorts rollpersoner har det? Vad tycker du är roligt som spelledare? Vad är dina styrkor och svagheter som spelledare?

Regmolar

Swashbuckler
men jag börjar bli trött på alla mina vandöda som dyker upp hela tiden
Och då skickar du dem till Damarien av alla ställen? :gremwink:

I väntan på svar på Wilmers mycket relevanta frågor kan jag slänga ut några allmänna frön...

*Fejd mellan lokala stormän/lokal storman och Thamas nya fogde (Thamas har ju "bytt ut" större delen av adeln under sitt maktövertagande)

*Kristallorden har börjat ett nytt (ev. lokalt) korståg mot Vita klostret; RP kan själva hoppa in på någondera sidan eller bli rekryterade

*Alla gamla klassiska grejjer med kulter fungerar ju per definition i Damarien, typ RP (om de är schyssta typer) finner en illa tilltygad människa liggande vid vägkanten, som råkar vara (oskyldigt?) anklagad för att tillbe Xinu istället för Daak.

*RP stannar över natten på värdshuset i den skumma, inavlade byn Innsmun, och under natten börjar värdshusvärden glatt slipa sin köttyxa medan byborna samlas utanför med högafflar och armborst för att hjälpa honom släpa ut de nya offren sumpmonstren i det närbelägna träsket... (eller vad som känns passande ; )

Kan tipsa om att söka upp ermines diverse inlägg rörande Damarien; de är välskrivna och innehåller mycket material och inspiration

Rokan aka Daram

Veteran
Jadu de gillar det jag ger dem sålänge det är väl förberett och med mycket plats för utsvängningar och egna idéer.
Rollpersonerna kommer bestå av två kamorianer (en manlig och en kvinnlig), en eyren samt en manlig vanar och f.d. stadsvakt/smed från Soldarn.
Roligt som spelledare kommer vara den idén som faller mig i smaken och svagheten jag har som spelledare är oväsentlig här^^

Rokan aka Daram

Veteran
Haha skicka och skicka^^ det är de själva som tar sig dit... :gremcry:
Nja alltså om man kan förpacka det vandöda dravlet på ett bra och annorlunda sätt så kan jag tänka mig att använda vandöda. Vampyrer inräknade. Helmgastar finns ju med på listan men det lär bli ett jättelikt intrigspel med en grymt hård motståndare.
Jag har en idé redan men den kommer inte täcka allt och är mer som en mantel eller en skugga som följer med en lång tid framåt i kampagnen utan att Rp:na lägger för mycket fokus på det än. Därför behöver jag något ordentlig som de kan ha att grunna över samtidigt.

Härliga idéer. Sumpmonstrena känns ju som ett sorts vandöda men samtidigt inte om du förstår vad jag menar^^

Fortsätt komma med idéer :gremgrin:

/Rokan fick massor av inspiration

Wilmer

Hero
Kanske blir de inhyrda som "livvakter" av någon välbeställd adelsman som fruktar för sitt liv. Uppdraget är att leta efter folk som vill döda adelsmannen i de närbelägna byarna och sedan rapportera till honom och gärna att göra sig av med dem.

Twisten är att adelsmannen dels är illa omtyckt pga slapphet mot rövare i närområdet och att det ryktas att han är en vampyr som rövar bort ungdomar i trakten. De som är ute efter honom är antingen rena vampyrjägare eller också bybor som är ute efter hämnd för förlorade barn/älskare. Om någon kommer på att rollpersonerna jobbar för adelsmannen kommer de att ses som vampyrens lakejer (plus att de är utlänningar och soldater, då blir de dubbelt avskyvärda). Det som är intressant för rollpersonerna är om de då fortsätter hjälpa adelsmannen eller tar bybornas sida och hjälper dem att döda "vampyren".

Om ryktet är sant eller inte får du bestämma själv. Om det inte är sant kanske det är rövarna i skogen bredvid som kidnappar folk (och kanske säljer dem som trälar till någon ond ädling i närheten).

Hursomhelst: det är roligt för spelare att få tänka efter vilken sida de vill stödja och vad som är sant och falskt.

duncan_UBBT

Swordsman
Dar du tillgång till äventyret Av Blod Komna? För även om ni redan kört det äventyret / inte vill göra det äventyret / sparar det äventyret till senare så finns det mängder av information om Damarien där. Säker du ideér så tycker jag helt klart att ni borde investera i den boken.

En idé om du nu inte vill blanda in vandöda kan vara starta upp ett större projekt i Damarien som rollpersonerna råkar ramla in i. Låt rollpersonerna ramla in i Damariens skogar och stöta på den alvenklav som huserar där. De kan bli tagna till fånga och bli tvingade att arbeta åt alverna med en upprustning inför en kommande konflikt med Thamas trupper. Om du visar sig dugliga och alverna lider stora nederlag kanske de blir erbjudna frihet mot att de hjälper alverna. Om du väljer att köra på någonting sådant så rekommenderar jag Alver: Sångarens Ätt.

Rokan aka Daram

Veteran
Härligt när inspirationen flödar såhär :gremlaugh:
Tack för äventyrsidén Wilmer :gremsmile: Kommer nog faktiskt köra något i den stilen. På det sättet är ju ändå Damariens vampyrer med utan att för den skull faktiskt vara där som motståndare utan mer som ett mystiskt moment, är/är han inte vampyr- frågan kommer ju sätta sprätt på rollpersonernas fantasi. Och ett par kommentarer som att de som ska dödas kallas "vanliga dödliga" av baraonen och liknande blir nog jättebra.

Haha Tackar och bockar Duncan :gremlaugh:
Jag ska nog skaffa den^^ Fast hinner inte det innan jag ska upp dit. Jag håller i vilket fall på att spela Diamantäpplet med en annan grupp så att skaffa den faller sig ju naturligt.
Jag har den äldre alvboken, Alver: Förbannelsens folk. Men jag har för mig att där står en del om alvenklaven i Damariens skogar med. Svarta skogen eller något liknande heter den, har jag för mig.

Tack för alla idéer och inspiration! Jag har så att jag klarar mig gott och väl. Men fortsätt gärna komma med idéer om ni vill^^

/Rokan fortfarande hungrig på inspiration

Dark Lotus

Warrior
låt kanske daak-religionen som har ett fäste i damarien hålla på jaga ett par laminor som de fått nyss om och då kommer ju rollpersonerna lägligt in precis för att kunna bistå med lite hjälp för att söka ned laminorna som kanske de troende daak-riddarna betallar rollspelarna för?
Men samtidigt låta laminorna träffa rollpersonerna och låta det bli lite av en moralsidan av vems sida de ska välja.
Eller de kanske kommer in till helmstaden och råkar ut för ett och annat nekromantiskt äventyr?

Regmolar

Swashbuckler
Eller de kanske kommer in till helmstaden och råkar ut för ett och annat nekromantiskt äventyr?
Ja, det kan ju stöta på en man på ett värdshus som söker starka, arbetslösa och rådiga män åt sin expedition till Helm, varpå de hamnar med någon magiker som ska undersöka de lokala fältfluktuationerna och/eller försöka utröna div. hemligheter, någon lärd som studerar hela händelsen, en riddare som ska leta efter en i Helmslakten förlorad släktklenod (eller "riddare" och "släktklenod") och ett par skrupelfria herrar som mest hoppas på att kunna roffa åt sig diverse saker. Dessutom finns diverse inhyrt drägg, daglönare och några legoknektar från andra värdshus med. Andra intressanta gestalter kan vara en ordensbroder till någon av riddarna som dog under Helmslakten - särskilt om denne tillhör Zorián-orden och alltså är samorier, och vet lite mer om de inofficiella anledningarna till riddarnärvaron.

Väl i Helm blir det diverse mer eller mindre (ofta mer) otrevliga bråk med rivaliserande plundrare och skumma typer som är där av olika anledningar (från mer eller mindre obskyra och lagliga kulter till kriminella och dissidenter gömmer sig för regimen - t.ex. några överlevande från någon ätt som satte sig upp mot Thamas övertagande) och obehagligt mycket undersökande av resterna av kloaker och katakomber under staden. Dessutom kanske det visar sig att någon/några av expeditionens medlemmar har helt andra motiv än vad de utgav sig för att ha från början...