Nekromanti Äventyr i okända religioner

KaGGe

Veteran
att basera ett äventyr på Gud vs. djävulen e lätt ... men hur ere med att basera ett äventyr på te.x: Hinduismen ..,new age ., Buddismen ..
kan vara rätt kul å spelleda ett par indier ...

PAX

Jordisk Äventyrare
Det där får du nog utveckla lite.

Okända religioner?

Hinduismen-The RPG, nu i D20-version.

Skämt å sidor...
Anledningen till att In Nomine och liknande spelvärldar fungerar är att det finns starka motpoler i spelet som spelarna kan förlika sig med. Good versus Evil. Jag vet inte riktigt om man kan hitta samma teman eller motpoler i de övriga religionerna som gör dem spelbara?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mazdaismen & Yin & Yang

Jag säger två namn:
Ahura Mazda och Ahriman

Där har vi en konflikt och två motpoler som hette duga, överlägsna Gud och Djävulen.

Dessa gudar tillbeds ju fortfarande av parserna i Indien, under namnen Angra Mainyu och Spenta Mainyu...så att involvera dem i en nutidskampanj vore inte några problem, trots att en av de få som seriöst följer Mazdaismen idag är Alexander Bard ;-)

Annars finns ju alltid Yin och Yang. Förhållandet mellan dessa motsatskrafter, och deras personifikationer är högst centralt i Vampire - Kindred of the East.

- Ymir, kunnig.

Ghoulz

Swordsman
Hur svårt är det att placera äventyr i fantasyvärldar? Inte för att man bör behandla hiduism eller antika religioner som fanatsyreligioner, men man kan ju tänka på att det helt främmande inte behöver vara helt omöjligt att ta till sig. Ett problem med att spela indier t.ex. är ju att det som är exotiskt för oss är vardag för dem. Och vice versa. Folk blir lite oroliga av konflikten mellan Indien och pakistan t.ex. Kan vara bra att komma ihåg att indier kan hänvisa till heliga skrifter (tror det var typ Upanishad eller något likannde) där något som påminner om kärnvapen förekommer. Den cykliska tidsuppfattningen och idén om själavandring gör att man inte fruktar kärnvapenkriget på det sätt som kristna människor med en linjär tidsuppfattning (som innehåller början och slut) gör. För den som spelar Kindred of the East är det också intressant att veta att barn som inte lyder sina föräldrar hamnar i helvetet - t.ex. om man inte vill gifta sig med den som föräldrarna har bestämt och liknande. Främmande system kan vara oerhört spännande, men man måste behandla dem utan för mycket exotism och mystik utan förstå att de främmande kulturer man beskriver innehåller lika mycket vardag som vår egen kultur gör. Personligen kämpar jag med grunden till en krönika som ska utspela sig i det andra babyloniska riket kring 600 f.kr. Där låter jag de olika templen fungera som en sorts banker/finanshus som driver handeln - och det gäller att få fram hur detta inte är underligare än Investor och Merril-Lynch etc. F.ö. är väl Call of Cthulhu ett bra exempel på en främmande värld som är mer än bipolär (dvs innehåller mer än gott och ont)? Elric av Moorcook också (med tillhörande Stormbringer - rollspelet). En värld med mer gråzoner är betydligt roligare än en klassisk svart-vit kampanj där Kristus och Anti-Krist står mot varandra. Titta hellre på Hellbalzers världsbild där ärkeängeln Gabriel ger blanka fan i John Constantines liv - liksom oviktigt i det stora hela för en så abstrakt varelse som "Gud". Överhuvudtaget blir det intressantare att spela i en sådan värld - där den enskilda människan blir så liten att hon måste kämpa för sig själv... har faktiskt aldrig riktigt fastnat för idén om att man ska kämpa mot djävulen för Gud. Gör man det enligt Jesus Kristus läror ska man ju ändå bara vända andra kinden till...

Jocke

Man med skägg

man kanske na basera nå kort grej (typ ett konvetscenario) på ett icke existerande samabnd mellarn orsak och verkan.. Det kanske inte behöver hä'nga ihop så självklart som vi ser det. Lite som en utveklig av ying/yang konceptet. men av en icke religös natur sort of.

KaGGe

Veteran

hmm det jag syftade på var " New Age " jag har inte så mycket info om New Age ... jag har hört att det handlar mycket om occulta saker som kan vara aktuellt att dra upp i ett äventyr