Äventyr i setting/regelböcker?

Zire

Swashbuckler
Det ska vara kort, bra och inbjudande. Typ 10-20 sidor. Det ska innehålla en karta som visar för mycket, ha med SLPs som har en massa viljor och krokar åt annat håll och en avslutning som enkelt kan byggas vidare på. Och det ska inte vara konstigt eller smart, bara ett vanligt jävla äventyr. Och bra.

Bifur

Veteran
Ja, det optimala är ett häfte i en box. Eller i egen bok. Men det är inte helt enkelt att lösa om man inte har stora upplagor.
Ja alltså om man ska prata vad som är optimalt ser jag gärna spelet uppdelat i mycket fler böcker/häften än vad generellt sätt görs.

1. En för RP-skapande
2. En för regelmekanik under spel (strid, resor etc.)
3. En för spelets setting på generell nivå
(Kan behöva kompletteras med 3B som är bara för SL om det är ett sådant spel med settinghemligheter.)

Dessa tre kan behöva blandas lite olika beroende på spel eller dubblera info, vissa settingaspekter måste kanske in i #1, liksom delar av mekaniken. Påverkar något mycket under spel (som färdigheter i År noll-spel) ska det kanske ligga under #2, annars kan de vara i #1. Och så vidare.

4. X antal för viktiga subkategorier, kanske varelser i många fantasyspel. Eller magi, eller rymdfärder eller något annat. Sådant som har mekaniska subsystem, inte ska vara allmän kunskap eller bara behöver vara avdelat för att det ska vara enklare för att få överblick. Sen kan mycket av sådant som har mindre vikt ingå #2, #3 eller #3B.

5. X antal för äventyr och kampanjer.

Edit: 6. X antal för specifika områden aspekter av settingen.

I den bästa av världar skulle information inte heller fördjupas stegvis så som nästan alla spel gör (av fullt förståeliga skäl). I min drömvärld så om det finns en magibok under #4 ska den helst vara den ultimata guiden till magi i spelet. Om den inte behövs ska all magi ligga i #2. Att komma och lägga till magi i andra supplement är ett ofog :). (Jag skämtar huvudsakligen men är också lite allvarlig.)

Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Ja alltså om man ska prata vad som är optimalt ser jag gärna spelet uppdelat i mycket fler böcker/häften än vad generellt sätt görs.
Det gör är en väldigt underskattad grej, tycker jag.

På samma sätt som att konventsscenarier ibland kan vara uppdelade i typ en "Börja här", rollpersoner, och scenario, som de olika deltagarna kan läsa parallellt.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Lite off topic men jag tycker bäst om när det finns flera olika äventyr i regelboken. Där de belyser lite olika sätt/miljöer att spela spelet. Jag tänker t.ex. Call of Cthulhu där vissa scenarion är ren skräck, medan andra fokuserar på biblioteksutredningar eller kanske resor till dreamlands. Inte nödvändigtvis så att alla blir spelade, men det ger SL mer uppslag och valfrihet.

Så hellre tre korta äventyr på fem sidor än ett långt på 15 sidor för min del.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Ett introäventyr skall vara såpass långt att spelgruppen får ut 4-8 timmars spelande.

Det skall genom äventyret förklara för mig hur det är tänkt att jag skall spelleda i det här spelet

Det skall genom äventyret presentera reglerna/olika mekaniker för spelarna så att när vi spelat igenom äventyret så har dom såpass kött på benen så att dom förstår alla grundläggande regler och mekaniker

GVDT

Warrior
Flera korta äventyr på 1-2 sidor styck. Mer scener som man kan använda sig utav med tips på hur man som SL kan väva ihop samtliga till ett längre äventyr. Men det är min personliga preferens då jag ALLTID bygger mina "äventyr" kring scener. Fluffet där mellan får spelarna fylla ut =)

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Hur stort det är spelar nog mindre roll, men det måste på något plan exemplifiera det som står i boken.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Flera i tråden har redan gett vettiga svar. Istället för att säga samma sak igen tänkte jag försöka se saken från helt andra håll.

Hur kort kan ett bra äventyr vara?
Förmodligen bara någon sida, men ett kort äventyr kan inte rymma särskilt många beskrivna platser. Om det nu inte finns någon platsgenerator i äventyret (vilket kan funka). Antalet SLP behöver också vara få eller åtminstone väldigt kort beskrivna (om de nu inte genereras fram enligt en viss premiss).

Vad är ett äventyr/scenario egentligen?
Min definition är ett par valmöjligheter, som placeras i någon form av kronologi. Något behöver stå på spel - exempelvis RP:s liv, pengar eller anseende. Eller alltihop. Dessutom bör det, tror jag, gå att misslyckas - åtminstone om man gör något riktigt dumt. Förmodligen finns det en startscen, några utmaningar och minst en möjlig slutscen. I regel finns det också minst en plats och en karta, kanske flera. Någon typ av SLP:er med olika agendor finns det nästan alltid (men jag antar att ett äventyr helt utan andra personer än RP åtminstone är teoretiskt möjligt, platserna står då för utmaningarna). I många äventyr finns det också en hemlighet, ofta en konspiration, som helt eller delvis avslöjas i spel. Hemligheter är förmodligen inte strikt nödvändiga, men jag tror att de i de flesta settingar är svåra att vara utan.

Ett okonventionellt sätt sätt att skriva introäventyr är att erbjuda en hel svit av mycket komprimerade äventyr. SLP:er och platser kan då beskrivas först eller sist i ett kapitel eller en bilaga - eftersom de flesta eller alla används i vart och ett av svitens äventyr. Har något sådant gjorts?

Edit: Som tankeövning kan man fundera över hur exempelvis Konfluxsviten, Ärans Väg eller MUA-trilogin hade sett ut nerkokad till ett minimalistiskt format med deläventyr på 1-2 sidor. Det hade kanske varit svårt att få det att funka, men jag tilltalas av tanken. Man tvingas plocka ut de bärande delarna. Det går att säga mycket med få ord, vilket är poängen med det här inlägget.

Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag tycker det är föredömligt att ha med ett äventyr då det den bästa möjliga fingervisningen om hur spelet ska spelas. Kan vara lång eller kort, allt är bra så länge det känns som ett riktigt spelbart äventyr och inte bara en äventyrskrok.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Superintressant att få ta del av allas tankar! Jag antar att många förstår att jag frågar för att jag håller på att skriva en settingmodul i östra Afrika till Neotech och länge har funderat på hur jag ska hantera äventyret som jag tänker mig ska ha med där. Jag hade från början en ingång vad gäller äventyr som inte blev särskilt bra, så jag håller på med ett annat nu som känns mycket bättre. Ville kolla så att det jag jobbar på infriar folks förväntningar på hur ett äventyr till en settingbok “ska/bör” vara, och jag tror utefter vad ni skrivit att det kommer bli rätt bra!

Inget är ju klart än, så detta ska inte ses som något löfte, men det lutar åt att introäventyret i råtext kommer att bli ca. 20 sidor långt, kanske lite längre (sen får man ju se hur långt det blir efter layout med kartor och sånt). Det kommer att ta upp en hel del saker som är unikt för settingen, fraktioner, kändisar, stilar, högtider etc. Man kommer själv kunna styra hur långt det blir, då ena halvan av äventyret handlar om intriger och mingel (här kan spelledaren antingen ösa på med olika intriger och göra äventyret rätt långt eller snabba förbi det så att äventyret blir kort). Sedan kommer en tät actiondel med mycket fart. Här finns en parallellhandling spelaren kan lägga in om han vill göra äventyret mer invecklat, men om man bara vill ha ett kort snabbt äventyr behöver man inte det.