Flera i tråden har redan gett vettiga svar. Istället för att säga samma sak igen tänkte jag försöka se saken från helt andra håll.
Hur kort kan ett bra äventyr vara?
Förmodligen bara någon sida, men ett kort äventyr kan inte rymma särskilt många beskrivna platser. Om det nu inte finns någon platsgenerator i äventyret (vilket kan funka). Antalet SLP behöver också vara få eller åtminstone väldigt kort beskrivna (om de nu inte genereras fram enligt en viss premiss).
Vad är ett äventyr/scenario egentligen?
Min definition är ett par valmöjligheter, som placeras i någon form av kronologi. Något behöver stå på spel - exempelvis RP:s liv, pengar eller anseende. Eller alltihop. Dessutom bör det, tror jag, gå att misslyckas - åtminstone om man gör något riktigt dumt. Förmodligen finns det en startscen, några utmaningar och minst en möjlig slutscen. I regel finns det också minst en plats och en karta, kanske flera. Någon typ av SLP:er med olika agendor finns det nästan alltid (men jag antar att ett äventyr helt utan andra personer än RP åtminstone är teoretiskt möjligt, platserna står då för utmaningarna). I många äventyr finns det också en hemlighet, ofta en konspiration, som helt eller delvis avslöjas i spel. Hemligheter är förmodligen inte strikt nödvändiga, men jag tror att de i de flesta settingar är svåra att vara utan.
Ett okonventionellt sätt sätt att skriva introäventyr är att erbjuda en hel svit av mycket komprimerade äventyr. SLP:er och platser kan då beskrivas först eller sist i ett kapitel eller en bilaga - eftersom de flesta eller alla används i vart och ett av svitens äventyr. Har något sådant gjorts?
Edit: Som tankeövning kan man fundera över hur exempelvis Konfluxsviten, Ärans Väg eller MUA-trilogin hade sett ut nerkokad till ett minimalistiskt format med deläventyr på 1-2 sidor. Det hade kanske varit svårt att få det att funka, men jag tilltalas av tanken. Man tvingas plocka ut de bärande delarna. Det går att säga mycket med få ord, vilket är poängen med det här inlägget.