Nekromanti Äventyr i Västmark - vad tror ni om denna intrig?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

I modulen Geografica Mundana så hittade jag ett jättebra äventyrsuppslag som jag skulle vilja vidareutveckla tillsammans med er.

Cirefalierna har länge haft intressen i Västmark. Västmarkarna har med illa dolt missnöje sett sina naturtillgångar forslas mot kusten av cirefaliska köpmän. Nu har de högdragna handelsfurstarna från Cirefalierna råkat på stor mängd av silver. Ryktet går om att ett stort silvertåg skall ta sig fram mot kusten inom en mycket snar framtid. I bondgårdar runtom i kantonen Västborg griper västmarkare om sina påkar och yxskaft. Halvvägs till kusten kommer ett bondeuppbåd att kasta sig över cirefalierna och återkräva det som tillhör Västborgs folk. En lyckad attack kan få effekter på hög nivå och utgöra startskottet på ett krig mellan Västmark och Cirefalien.

Kantonfursten i kantonen Västborg har kanske fått betalt för att blunda för det som pågår. Eller kanske är han för svag och viljelös för att vilja lägga sig i konflikten? Cirefalierna har kanske en hållhake på Kantonen? Upprorsmännen som planerar att plundra silvertåget leds av en karismatisk person från en av katonens mäktiga ätter. Om silvertåget plundras kommer konflikten trappas upp och det kommer leda till krig mellan Västmark och Cirefalien. Detta måste rollpersonerna förhindra!!! Men hur ska de förhindra det? Har ni några idéer?

På vems uppdrag agerar rollpersonerna?
Vilka påtryckningsmedel eller förhandlingsmöjligheter har de till sitt förfogande? Finns det någon gyllene medelväg där alla parter blir nöjda? Finns det några moraliska ställningstagande i konflikten?
Kanske måste rollpersonerna lura partnera till att förhandla med varandra, isåfall hur?

Det kanske är viktigt att förstå vad olika tillvägagångssätt kan få för konsekvenser politiskt. Varför inte blanda in en tredje part (dvärgar) som lägger sig i leken som också gör anspråk på silvret?

Vad har rollpersonerna för vinning av att hjälpa till i konflikten? Vad händer om någon lockar dem med det som rollpersonen helst vill ha, för att göra något som är moraliskt förkastligt?

De parter som finns i konflikten är alltså:

Cirefaliska handelsfurstarna
Kantonfursten
Upprorsledaren
Dvärgar
Västmark och Cirefaliens styrande etablisemang (i händelse av att konflikten leder till upptrappning, motsättningar och krig)

Vad jag hoppas på är att vi tillsammans kan hitta ideer som utvecklar denna äventyrsídé. En mindre bra idé kan föda tre fyra andra idéer som är bra, så tveka inte att skriv ett inlägg på denna tråd!!

Låt inspirationen flöda fritt.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Rollpersonernas mål skulle kunna vara att se till så att parterna börjar samtala med varandra och komma överens. Beroende på vad rollpersonen lyckas få fram för information - så ökar eller minskar respektive parts intresse av att få till stånd en diplomatisk lösning och förhandlingsläge kan gå upp eller ner, beroende på vad för information som blir känd. Det är kanske därför bra att på förhand veta vad för information rollpersonerna kan få ut av t.ex. upprorsledaren, handelsfursten, dvärgarna och kantonfursten. Om det t.ex. kommer ut att upprorsledaren har högst personliga skäl till att plundra silvertåget (på grund av att handelsfursten sårat dennes stolthet), så kanske många väljer att inte stödja hans sak. Omvänt, om det kommer ut att handelsfursten mutat Kantonen för att titta åt ett annat håll, så kanske det ökar handelsfurstens vilja att sätta sig ner och förhandla. Dessutom så kanske det visar sig att handelsfursten kommit över silvret genom ohederliga metoder. Dvärgarna kan vara en joker i leken som kan ta ställning för endera sidan. De har ju ett av sina starkaste fästen i Västmark, så de är en kraft att räkna med i sammahanget.

Under detta scenario så skulle alltså rollpersonerna få använda mycket sociala färdigheter och kanske även finurlighet, list och tjuvfärdigheter - för att snoka upp så mycket smutsliga hemligheter som möjligt - så att de kan utöva påtryckning på partenra att förhandla. Om rollpersonerna bara hittar ofördelaktiga saker om en part, så finns det inget som får den andra parten att vilja kompromissa, så det är viktigt att rollpersonerna hittar en hållhake på alla parter i konflikten, så att alla är beredda att kompromissa lite grann.

Kom igen, ge mig lite respons!!! Ideer föder idéer.
 
Top