Re: Jag har tre stycken
Jag har faktiskt spenderat en stor del av sommaren med att nästan spela klart den här kampanjen och till skillnad från hur det brukar vara så var jag spelare vilket innebar att vi hade en mindre van spelledare.
I min åsikt är det en dåligt samling äventyr och skär sig ganska ordentligt med hur jag vill ha det. För att verkligen bilda mig en egen åsikt så har jag läst igenom hela första delen och större delen av andra delen (vi har i princip spelat klart det, något enstaka spelmöte klart, men vi var alla överens om att det var så dåligt att vi inte riktigt ville fortsätta, synd bara att vi inte kom på det tidigare och gjort något annat).
Några saker som inte faller väl i mina ögon eller som jag stör mig på är för det första att det är alldeles för många högläsningstexter, dessa blir som bäst tråkiga och tradiga och jag undviker dem till det yttersta när jag själv är SL.
En annan sak är det många påtvingade striderna och objektifierandet av fiender som rövare som man slaktar vilt kring sig. Om jag kommer ihåg rätt så "måste" man vinna strider där man sammanlagt möter 40 personer (3-4 strider), onödigt mycket död, dödande som inte direkt stärker stämningen för mig, en strid ska betyda något.
Sist så är det ett väldigt långt äventyr, bra kan vissa tycka, "enorma" textmängder med fina detaljer, men jag har insett att det inte fungerar bra så. Jag skulle hellre vilja ha 10 sidor istället för 100 och dessa innehållandes generella drag för vad som ska hända, kampanjen mål och olika stopp. Det ska inte vara ett manus utan inspiration och vägledning för en SL.
Ett litet plus är dock att triologin var flexibel nog i utformningen att passa vår värld (efter avsikt från författaren).
Varför spelade vi det då kan man fråga sig. Jo, jag är nästan alltid SL så någon annan kunde få ta den rollen, så jag kunde vara spelare som jag annars aldrig är. Ur det försökte jag göra det bästa av situationen. Karaktärsutvecklingen som vi skapade vid sidan om var underhållande och kul, men det har dock väldigt liten anknytning till händelserna i triologin.