Basenanji said:
Med anledning av Andys funderingar kring att ha med ett introäventyr i en grundbok...
Vad tycker ni är...
a) Svårast att skriva: regler eller äventyr
Jag hade gärna läst
Andys funderingar, för jag förstår inte riktigt tanken med tråden. Det känns från början som att du typ frågar: "Vad är viktigast för ett hus, materialet och hur det är byggt eller människorna som bor i det?". Du tar två saker som, från början, inte verkar höra samman och sedan ställer en fråga om det. Regler är något som spelledaren får serverade medan äventyr är något som spelledaren måste skriva själv. Ur vilket perspektiv ställer du frågan? Hade det varit till spelmakare så borde du ha lagt frågan i makarforumet.
Vad gäller frågorna så tycker jag rent spontant som
Krille svarade.
---
Något jag har funderat på under de senaste månaderna är hur lika regler och äventyr är när det kommer till hur de formar spelupplevelsen. Här är några likheter:
× Båda säger någonting om rollspelet. Fokus på vapenfärdigheter eller att alla äventyr är grottröj formar rollspelet rejält.
× Båda skapar en viss "stämning" medan man spelar. Reglerna är något som både spelledaren och spelarna måste anpassa sig till medan ett färdigskrivet äventyret målar upp miljön och hur man interagerar med den.
× Båda kräver att hela spelgruppen är överens om hur de ska spelas. Ett skräckäventyr skiljer sig från ett actionäventyr och att spela bombbaserat, fisktank eller rälsning kräver också olika bemötanden från spelarna.
× Båda kräver improvisering som beror på vad spelarna gör. Med reglerna så försöker exempvelis spelledaren applicera rätt regler eller hitta på egna för studen.
Ja, det var väl likheterna som jag kom på för studen. Det finns många fler, men de kommer jag endast komma på om jag direkt pekar på dem. Det här ovan är sådant som jag kommit på medan jag skrev reglerna till
Matiné.
Skillnaderna är att reglerna måste spelledaren anpassa sig till medan äventyret är något som anpassar sig till spelledaren (då denna skriver sådana). Visst, vissa modifierar reglerna för att passa spelgruppens spelstil bättre (eller spelledarens) medan andra endast köper äventyr och anpassar sig efter dem.
---
Vad vill jag säga med detta tankeprojekt? Jo, att båda är viktiga verktyg för
spelmakaren till att förmedla hur spelet ska spelas. En del indiemakare är noga med att ge tips istället, men om man är duktigt så räcker det med att utforma regler och hur man ska skriva ett scenariot på ett visst sätt för att skapa just den spelstil som spelmakaren vill att spelgruppen ska ta.
Så, nu när jag har fiffulerat kring frågeställningen så har den gått från "vad är viktigast för ett rollspel, äventyr eller regler?" (materialet och hur det är byggt eller de som bor i huset) till att handla om "vad är viktigast för ett rollspel, att förmedla en spelstil eller att förmedla en spelstil?". Med andra ord: "Vilket sätt föredrar du för att förmedla en spelstil?"
/
Han som kände att han ville få ur sig detta