Nekromanti Äventyr med en djupare innebörd

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Jag är ju en som helt ärligt älskar att använda rollspel för detta. Det tillåter en moralisk interaktivitet och jag kan faktiskt ställa upp moraliska problem eller frågeställningar, utan att själv bestämma svaren på dem och låta spelarna tolka det helt själva (pretty much den stora poängen med Kutulu-äventyret Tjockare än vatten jag skrev till Fenix). Sedan är ju jag en sådan person också älskar att baka in djupare budskap eller samhällskritik och diskussioner i de äventyr jag skriver.

Jag menar, ni som har läst/spelat I skräckfilmens skugga (Ur Varselklotet) kan nog rimligtvis räkna ut vad jag ville säga med det (jag var inte direkt subtil). Samtidigt är det något som låg väldigt nära mitt hjärta och på många sätt var det jag var lite "ämnad" för att skriva. Jag är också ohyggligt tacksam att folk tagit emot det så bra också! Jag skriver vad jag ville säga här nedan också, men spoilers utfärdas såklart:
Utöver att handla om det kontrollerande Hem & Skola och deras programmerande videoband som bara skräckfilmer kan väcka dig ur så handlar det främst om förtrycket du som inte passar in i normer får utstå. Detta då deras band bygger på att du ska bli deras perfekta medborgare. Men vissa av oss kan aldrig någonsin bli det: och de personerna har nu tvingats in att leva i en fabriksruin i skuggorna – och kallar sig själva för Skuggfolket. Du leds dit genom att följa spåren från Ellen, den skräcktokige tjejen i videobutiken, vars hemliga gömma med hormoner du hittar, då Ellen är trans och hur vi transpersoner ofta känner behovet av att gömma vår identitet och bakgrund (även utan en Hem & Skola som hjärntvättar alla). Samtidigt är det invävt med en massor av skräckfilmer, moralpanik och videovåld.

Jag sade så här om det: vissa skriver böcker och filmer om hur det är att vara trans. Jag skrev ett rollspelsäventyr istället.