morkbollen_UBBT
Warrior
Det här inlägget handlar ju lite om spelstil så om ni andra smarta personer redan kör så, så kan ni ignorera detta inlägg
Jag satt och slö-tittade lite på X-men 2 för några dagar sedan och jag insåg en sak som jag visserligen diskuterat lite med andra, men aldrig testat. Att låta rollpersonerna vara de mäktigaste. Detta handlar ju lite om spelstil och jag vet inte varför det riktigt blivit så i min grupp. Hur mäktiga spelarna än må vara så brukar ondingen vara en som är lika bra eller oftast mäktigare än hela gruppen tillsammans. Kanske är det en drake, en demon eller bara en galen magiker, men så när jag satt och tittade på tv så tänkte jag just på att här har vi en grupp mutanter, alla är hur feta som helst och dom skulle(och gör) slarvsylt av vilken människa som helst. Varför dom har så stora problem är p.g.a. deras laster eller ondingens smarthet.
Ofta i historier så brukar huvudpersonerna vara ganska coola och bra, men startar i underläge. Kanske vet dom inte vem ondingen är, han kanske har nån hemsk makagrunk eller kanske besitter lite speciell kunskap. Sen har vi ju så klart många saker som att hjälten just är hjälte och måste bry sig om andra och just detta utnyttjar ondingen.
Jag menar inte på att det inte alltid är kul att möta nått mäktigt som man med list måste klara av, men det är ganska tråkigt att ha det som standard på sina fiender. Att ha fiender som är sämre ger en hel del roliga möjligheter. Det blir för det första inte så dödligt, man kan ha med många fler intressanta möten, men även så får spelarna lite större spelrum. En av dom kan ju t.ex. utmana ondingen på en duell. Nått som sällan skulle fungera så som jag normalt spelleder. Att dom inte får tillräckligt med utmaning håller jag inte med om. Har man andra saker som gör det intressant, så som gisslan, hemligheter eller kanske bara nått som ger fienden en edge så kan det bli riktigt intressant.
Så med det tänkte jag fråga lite hur ni andra på forumet har spelat/SLat? Eller kanske bara har några idéer på hur man kan göra det intressant med en lite svagare sista boss.
Jag satt och slö-tittade lite på X-men 2 för några dagar sedan och jag insåg en sak som jag visserligen diskuterat lite med andra, men aldrig testat. Att låta rollpersonerna vara de mäktigaste. Detta handlar ju lite om spelstil och jag vet inte varför det riktigt blivit så i min grupp. Hur mäktiga spelarna än må vara så brukar ondingen vara en som är lika bra eller oftast mäktigare än hela gruppen tillsammans. Kanske är det en drake, en demon eller bara en galen magiker, men så när jag satt och tittade på tv så tänkte jag just på att här har vi en grupp mutanter, alla är hur feta som helst och dom skulle(och gör) slarvsylt av vilken människa som helst. Varför dom har så stora problem är p.g.a. deras laster eller ondingens smarthet.
Ofta i historier så brukar huvudpersonerna vara ganska coola och bra, men startar i underläge. Kanske vet dom inte vem ondingen är, han kanske har nån hemsk makagrunk eller kanske besitter lite speciell kunskap. Sen har vi ju så klart många saker som att hjälten just är hjälte och måste bry sig om andra och just detta utnyttjar ondingen.
Jag menar inte på att det inte alltid är kul att möta nått mäktigt som man med list måste klara av, men det är ganska tråkigt att ha det som standard på sina fiender. Att ha fiender som är sämre ger en hel del roliga möjligheter. Det blir för det första inte så dödligt, man kan ha med många fler intressanta möten, men även så får spelarna lite större spelrum. En av dom kan ju t.ex. utmana ondingen på en duell. Nått som sällan skulle fungera så som jag normalt spelleder. Att dom inte får tillräckligt med utmaning håller jag inte med om. Har man andra saker som gör det intressant, så som gisslan, hemligheter eller kanske bara nått som ger fienden en edge så kan det bli riktigt intressant.
Så med det tänkte jag fråga lite hur ni andra på forumet har spelat/SLat? Eller kanske bara har några idéer på hur man kan göra det intressant med en lite svagare sista boss.