Äventyr om nätmobbning/förnedring

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Hejsan! Jag håller på att skriva ett äventyr till Neotech Edge och skulle behöva lite input från er.

Själva äventyret går ut på att avatarerna ska förnedra en person, exempelvis kasta mat eller liknande på denne, och sedan sprida förnedringen över nätet.

Fenomenet nätmobbing och förnedring på nätet kan ju vara väldigt laddat. Äventyret ska inte på något sätt glamourisera denna företeelse, det är snarare tvärtom en väldigt kritisk kommentar till det, det ska tydligt framgå av omständigheterna.

Jag undrar om ämnet är såpass laddat att det kan vara på sin plats att lägga in en varnande text innan? Tror ni att det finns en risk att intentionerna kan misstolkas annars, eller att ämnet kan vara såpass triggande att folk skulle känna obehag av att läsa?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tror en varning definitivt är på sin plats. För även om det är en uppenbar kritisk kommentar så kan det fortfarande vara väldigt ångestladdat för någon som kanske utsatts för det, eller mobbing överlag.

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker man bör ställa sig frågan hur nätmobbing kan se ut om 30 år och ta det därifrån. Dels blir det enklare att distansera sig för deltagares och läsares erfarenheter och dels blir det enklare att måla upp en bild som uppenbart är kritisk.

Samt en varningstext.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Jag tycker mer eller mindre alltid att äventyr som behandlar svåra ämnen mår bra av att ha en ruta/text om ämnet. Både för att varna om det, men också hur SL kan hantera det och eventuella förslag hur man kan spela det för att det inte ska bli för jobbigt för spelarna.

Franz

Kloka synpunkter allihopa! En varningstext kommer absolut att skrivas i äventyrets början. Jättebra idé att ha med tips på hur man kan tona ner det hela, det ska jag ha med 🙂

Gerkub

Gelékub
Jag kan gilla olika safety tools, inte minst för att man kan bli inspirerad av dem, att man blir trygg i att pusha sina gränser. ”The Horror Contract” i Kult: Divinity Lost och ”Let’s not”-kortet från fiasco tycker jag har funkat bra, de är väldigt tydliga och fyller sitt syfte, men det finns så klart en massa fler.

En av få gånger jag har sett vanligtvis sturska spelare bli riktigt tårögda var under en mobbingscen i Tales From The Loop, så det kan absolut vara på sin plats med nån sorts varning eller liknande.

Franz

Funkar detta som varningstext tycker ni:

”En väsentlig del av detta äventyr handlar om att avatarerna uppmuntras förnedra en utsatt person och sprida denna förnedring viralt. Nätmobbning och annan form av förnedring på nätet är en företeelse som är alldeles för vanlig idag och som inte borde få förekomma. Författaren av detta äventyr tar starkt avstånd från alla former av sådant beteende och det faktum att det förekommer här ska ses i kontexten av skarp kritik.

Om du vet att du mår dåligt av historier som innefattar nätmobbning rekommenderas inte att du läser äventyret. Om du vill spelleda äventyret kan det vara på sin plats att kontrollera så att ingen i gruppen upplever ämnet som för jobbigt för att gestaltas.

I slutet av äventyret finner du en del goda råd kring hur du skulle kunna ändra på äventyret för att göra momenten kring förnedring och mobbing mindre framträdande. Detta utifall att de skulle vilja spela med vänner som du vet inte skulle uppskatta dessa delar av äventyret.”