Ok, lyssna på den här då.
Jag älskar regler, men det får inte sakta ner tempot eller bli krångligt för gruppen.
jag älskade Kults nya PbtA-system rent narrativt men det blev för repeterande i längden och jag saknade regler och randomness.
Jag älskar mycket färdigheter och de unika rollpersonerna det ger men det får inte bli för plottrigt på formuläret med oanvända färdigheter.
Så nu spelar vi med neotechs nya regler, omgjorda till att misslyckas framåt (och halvlyck-handlingar) som i Kult, i en värld som påminner om Walking dead, fast i Sverige där spelarna spelar sig själva (med endast de färdigheter de behärskar idag).
....och zombisarna springer som Usain Bolt.
(Jag skapade även nya färdigheter och specialiseringar för att expandera antal variationer för rollpersoner)
Det tog ett tag att bygga ihop men nu har vi ett spel med snabba, fast avancerade regler för strid, där ett misslyck ibland leder till oväntade händelser som för handlingen framåt och där resurshantering är av yttersta vikt.
Än så länge så flyter det som en dröm i spelgruppen.
så basicly var vi missnöjda med allt och snodde från de bästa för att skapa något eget.
Ps. Har snott lite från allt möjligt håll men sammanfattade de största bidragande faktorerna.