Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 7,086
Det finns många rollspel och äventyr som är otroligt beryktade, antingen för att de är väldigt bra eller för att de är riktigt dåliga. Ibland har man ju dock en helt annan åsikt om verken än majoriteten. Detta kan ju bero på spelledaren, spelgrupp en, eller att man helt enkelt har en avvikande åsikt. Likväl är det riktigt spännande tycker jag! Här är de rollspel och äventyr där jag verkar tycka helt tvärt emot majoriteten:
Sagan om ringen rollspelet - Detta rollspel har ett ganska ska filat rykte. Koncensus brukar vara att reglerna är krångliga och inte alls passar stämningen som bokförlagan ger. Själv älskar jag reglerna, tycker de är föredömligt enkla och passar alldeles utmärkt ihop med Tolkiens Midgård (bortsett från vissa besvärjelser)
Kristalltjuren - Del tre i Erik Granströms hyllade konfluxeops har jag inga goda erfarenheter av. Det beror nog mest på spelledaren som inte var den bästa, men jag minns bara en enda lång räls där man mot sin vilja blev inkastad i än den ena och än den andra knasiga händelsen.
Handelsfursten och Tempelherren - Detta är nog efter Den Nidländska Reningen de mest hatade äventyren till gamla Drakar och Demoner! Till och med författaren har tagit avstånd från dem! Lustigt nog var dessa två äventyr bland de bästa spelupplevelser jag har haft! Den beryktade rälsningen märkte jag inte av alls. Vi hade en gudabegåvad spelledare till kampanjen, så det kan ha hjälpt. Tredje delen i kampanjen, Demonprinsen, var dock inget att ha.
Kult - Har bara spelat detta spel och inte spellett, men har inte sett en tillstymmelse av spelets omtalade mystik och djup. Våra äventyr blev bara rena splatterfester.
Vildhjärta - Även de som avskyr Riotminds brukar säga att åtminstone Vildhjärta är ett bra äventyr. Det var för sin tid originellt och i teorin är det bra och intressant! Men har jag aldrig fått det att funka så som det är tänkt, spelarna irrar bara fram och tillbaka mellan platserna och att lista ut skogens hemligheter tar så lång tid att vi alltid hunnit tröttna innan vi slutfört äventyret.
Så, vilka äventyr och rollspel tycker ni helt tvärtom mot den allmänna uppfattningen?
Sagan om ringen rollspelet - Detta rollspel har ett ganska ska filat rykte. Koncensus brukar vara att reglerna är krångliga och inte alls passar stämningen som bokförlagan ger. Själv älskar jag reglerna, tycker de är föredömligt enkla och passar alldeles utmärkt ihop med Tolkiens Midgård (bortsett från vissa besvärjelser)
Kristalltjuren - Del tre i Erik Granströms hyllade konfluxeops har jag inga goda erfarenheter av. Det beror nog mest på spelledaren som inte var den bästa, men jag minns bara en enda lång räls där man mot sin vilja blev inkastad i än den ena och än den andra knasiga händelsen.
Handelsfursten och Tempelherren - Detta är nog efter Den Nidländska Reningen de mest hatade äventyren till gamla Drakar och Demoner! Till och med författaren har tagit avstånd från dem! Lustigt nog var dessa två äventyr bland de bästa spelupplevelser jag har haft! Den beryktade rälsningen märkte jag inte av alls. Vi hade en gudabegåvad spelledare till kampanjen, så det kan ha hjälpt. Tredje delen i kampanjen, Demonprinsen, var dock inget att ha.
Kult - Har bara spelat detta spel och inte spellett, men har inte sett en tillstymmelse av spelets omtalade mystik och djup. Våra äventyr blev bara rena splatterfester.
Vildhjärta - Även de som avskyr Riotminds brukar säga att åtminstone Vildhjärta är ett bra äventyr. Det var för sin tid originellt och i teorin är det bra och intressant! Men har jag aldrig fått det att funka så som det är tänkt, spelarna irrar bara fram och tillbaka mellan platserna och att lista ut skogens hemligheter tar så lång tid att vi alltid hunnit tröttna innan vi slutfört äventyret.
Så, vilka äventyr och rollspel tycker ni helt tvärtom mot den allmänna uppfattningen?