Rickard
Urverk speldesign
Nu var ju en del svar en överraskning för mig i min tidigare tråd, där många inga ens bearbetar äventyr eller gör något förarbete. Vi har också hexploration med slumptabeller och samberättande som genererar innehåll under spelets gång. Vi har också det sedvanliga pusslandet från traditionella rollspel, där spelledaren måste pussla ihop äventyr utifrån setting+mekanik+spelledartips.
Fast om vi nu godtar premissen att spelledaren borde skapa någonting, går det då inte att göra moduler som spelledaren själv får bygga någonting kring? Jag talar inte om sandboxar eller ens embryo till fisktankar. Jag tänker mig skalor som spelledaren kan dra i för att skapa någonting säreget just för sin spelgrupp. Att man kan spela om byggmodulen och får någonting nytt bara genom att ändra om parametrarna. Det hade också varit intressant att skapa denna byggsats med premissen att det inte bara ska handla om one-shots utan att samma tillämpning även lämpar sig väl till kampanjer, där spelledaren ständigt ska anpassa nya kampanjelement utifrån tidigare händelser ... och går man det spåret borde det inte heller vara långt borta från att kunna anpassa byggmodulen utifrån rollpersonerna eller få rollpersonerna att anpassas in i byggmodulen.
Ett problem med det skrivna ordet är att äventyr blir linjära, men jag tror att om man presenterar en modul som byggsats kommer detta att motverkas - att innehållet inte längre blir linjärt utan textstrukturen är upplagt på ett sådant sätt att spelledaren måste pussla ihop informationen; få premissen, få ett skelett och sedan själv fläska på med både detaljerna och de större dragen i modulen.
Fast om vi nu godtar premissen att spelledaren borde skapa någonting, går det då inte att göra moduler som spelledaren själv får bygga någonting kring? Jag talar inte om sandboxar eller ens embryo till fisktankar. Jag tänker mig skalor som spelledaren kan dra i för att skapa någonting säreget just för sin spelgrupp. Att man kan spela om byggmodulen och får någonting nytt bara genom att ändra om parametrarna. Det hade också varit intressant att skapa denna byggsats med premissen att det inte bara ska handla om one-shots utan att samma tillämpning även lämpar sig väl till kampanjer, där spelledaren ständigt ska anpassa nya kampanjelement utifrån tidigare händelser ... och går man det spåret borde det inte heller vara långt borta från att kunna anpassa byggmodulen utifrån rollpersonerna eller få rollpersonerna att anpassas in i byggmodulen.
Ett problem med det skrivna ordet är att äventyr blir linjära, men jag tror att om man presenterar en modul som byggsats kommer detta att motverkas - att innehållet inte längre blir linjärt utan textstrukturen är upplagt på ett sådant sätt att spelledaren måste pussla ihop informationen; få premissen, få ett skelett och sedan själv fläska på med både detaljerna och de större dragen i modulen.