Nekromanti Äventyr & stilla funderingar

Reaver

Veteran
Sitter här o har några stilla funderingar om ett spelmöte vi hade i förra veckan....
Spelet vi skulle spela var (uppenbarligen) N2 /images/icons/laugh.gif och jag den ödmjuke SL hade fått i uppdrag att göra ett roligt äventyr. Väl samlade frågade en av spelarna om det i N2´s regler stod att man inte kunde införskaffa "C"-klassad cybernetik från början, jag var tvungen att erkänna att det finns egentligen inte några regelmässiga hinder för detta, men att jag hade valt att inte tillåta mer än A och B-klassad cybernetik vid skapandet av en ny rollperson, MEN att det gick alldeles utmärkt att leta upp och köpa sådan cybernetik efter spelstart....
Detta var inledningen till en lång diskussion där mina spelare klagade på att det var tråkigt och inte minst löjligt att jag inte tillät dem att ha C-cybernetik från början eftersom reglerna inte specifikt förbjöd det. För att få slut på den diskussionen var jag tvungen att använda SL´s ultimatum: "Jag är SL och jag har bestämt så!"
Tråkigt att man behöver göra så, men i vår grupp blir det ganska ofta så, är det ngn annan som känner igen sig eller är vår grupp en isolerad händelse?

Sen undrar jag stilla:
* Är jag för envis som inte låter dem köpa C-cybernetik innan spelstart, eller finns det ngn annan lösning?
* Vad för äventyr gör ni till era spelare, är det äventyr där krutröken ligger så tjock att man får skära i den eller är det mer "smyga-runt-och-inte-synas" äventyr eller kanske något helt annat?

/Reaver

chrull

Stockholm Kartell
* Är jag för envis som inte låter dem köpa C-cybernetik innan spelstart, eller finns det ngn annan lösning?
Kanske. För att svara på frågan måste jag egentligen veta vad det är för rollpersoner som spelarna har...

Om de, som mina spelare ofta gör, spelar helt klart personer på fel sida lagen och med ganska klar erfarenhet av skumma affärer så tycker jag de ska tillåtas ha vad fan som helst...
Om de däremot spelar fundamentala katolska forskare som om och om igen hittar "homogener" och annat sådant bör de nog inte ha någon ct alls.

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Är jag för envis som inte låter dem köpa C-cybernetik innan spelstart, eller finns det ngn annan lösning?

Det beror på vilka yrken rollpersonerna har, hur du hade tänkt dig att kampanjen ska se ut och om du tycker att viss CyberTech förstör spelbalansen, eftersom de är för mäktiga. Du är SL, och spelarna ska respektera din auktoritet!

Vad för äventyr gör ni till era spelare, är det äventyr där krutröken ligger så tjock att man får skära i den eller är det mer "smyga-runt-och-inte-synas" äventyr eller kanske något helt annat?

Det brukar variera för oss. Jag brukar kombinera så mycket som möjligt i äventyren, så de inte blir för enformiga. Själv tycker jag om "smyga-runr-och-inte-synas" äventyr. Men tyvärr får alltid jag vara spelledare, så de blir inget sådant.
Förresten är det här mitt 200:e inlägg. Hurra!!!

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori

hatten

Swashbuckler
Bra för dig...
Nu kan du som spelledare ge äventyrana en chans att skaffa sig sin Cybertech genom ÄVENTYR då de sakta söker sig fram till en pålitlig källa som kan skaffa hårdvaran till dom..

Livet är en gåta utan enkla svar.

Pendragon

Swashbuckler
Gör så här...
innan spelmötet börjar se till att alla känner till följande två regler:

1 Spelledaren har alltid rätt
2 Om så inte är fallet se ovan

Förklara också att du som sl bestämmer helt och hållet vad reglerna är och när de ska användas. En SL kan per definition inte fuska genom att bryta reglerna, eftersom han får ändra dem hur han vill. Detta kallas spelledande.
Se till att dina spelare vet om detta. De får gärna komma med inlägg men det du säger är faktiskt lag, oavsett vad det står i boken...

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"

Jools

Veteran
Vad för äventyr gör ni till era spelare, är det äventyr där krutröken ligger så tjock att man får skära i den eller är det mer "smyga-runt-och-inte-synas" äventyr eller kanske något helt annat?

Det har en tendens att börja med 'smyga' men sedan urarta till mer 'krutrök' när vi klantar till det... =)

All your base are belong to us...

SKIN69

Warrior
"Om de däremot spelar fundamentala katolska forskare som om och om igen hittar "homogener" och annat..."
Är dessa RP homogeniserade då eller?
Eller menade du homo-gener? :]

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

SKIN69

Warrior
Übermench

Jag tycker inte SL alltid skall ha rätt, det skall finnas utrymme för disukssion och SL måste alltid följa dom regler han/hon satt upp innan mötet. Har man sagt att "nu ska vi spela efter boken utan husregler och med dessa och dessa frivilliga reglerna" så måste man som SL stå för det och inte fjanta runt och ändra sig.
Spelarna bör ha rätt att protestera mot SLs beslut om det är befogat och SL måste lyssna. Sen är det helt upp till SL att avfärda protesten om han/hon vill.

Rollspel bör vara demokratiskt men SL skall ha vetorätt!

Pendragon

Swashbuckler
nej, nej... Müllermench

Nja... ja och nej... spelledaren ska inte känna sig bunden av några regler, och ska känna sig fri att bryta/ändra på reglerna hur och när han vill. Däremot ska reglerna appliceras lika på alla RP och SLP och det tillhör god sed att informera spelarna om regeländringar. Däremot ser jag inget fel med att som SL slå tärningsslagen dolt i vissa situationer (t ex i slutfajten mot ärkeskurken) och "modifierar" tärningsslagen så att det inte blir ett antiklimax (rpna/skurken stendöd efter en runda när man i tre veckor byggt upp inför slutfajten). Det är inte tärningarna som har absolut makt... det har SL.

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"

SKIN69

Warrior
Fel ställe egentligen.

Fel ställe att ta SL vs Spelare diskussionen egentligen så vi slutar väl här...

Pendragon

Swashbuckler
Re: Fel ställe egentligen. (OT)

Släng upp ett inlägg i "Rollspel" om du vill fortsätta... i'm game, men du har rätt, detta är fel ställe.

chrull

Stockholm Kartell
Såklart jag menar!

Homo-gener alltså.. :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Honken

Hero
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Om de, som mina spelare ofta gör, spelar helt klart personer på fel sida lagen och med ganska klar erfarenhet av skumma affärer så tycker jag de ska tillåtas ha vad fan som helst...
Om de däremot spelar fundamentala katolska forskare som om och om igen hittar "homogener" och annat sådant bör de nog inte ha någon ct alls. <p><hr></blockquote><p>Jag har lagt fram det ganska enkelt. Om mina spelare skaffar en större bössa, så skaffar deras motståndare en större bössa. Om mina spelare skaffar sig bättre skydd så skaffar sig deras motståndare bättre skydd. Jag tycker att strider ska kosta. Gör de något olagligt kommer polisen att jaga dem.

Jag kan ge tips på en hemsida. Den är egentligen till för Shadowrun, men den den har en kolumn med rollspelsfunderingar, ur SL's synpunkt. Det är nog mer generellt, än shadowrun.

<A HREF="http://archive.dumpshock.com/bjcorner/" target="_new">http://archive.dumpshock.com/bjcorner/</A>

/Honken!

--
Reality is for those who lack Imagination.
-The Shadowrun Matrix Book.

Wixler

Veteran
Klart du inte är ensam!!!!
Jag har precis samma problem, ofta dessutom....
Du är spelledare lixom jag och spelarna ska för fan axeptera det!!!!!
Du bestämmer, inte dom!!!

///// Wixler

(Seriös rollspelare och spelledare)

RZLo

Veteran
Re: Äventyr & stilla funderingar

<pre>Är jag för envis som inte låter dem köpa C-cybernetik innan spelstart, eller finns det ngn annan lösning?</pre>

Jag tror det står i regelboken att för att köpa C-klassad utrustning krävs speciella kontakter, men om dom har dom kontakterna ( t ex en shadowdoc) från spelstart så borde dom kunna få köpa sån´t, annars är det inte mer än rätt att dom får vänta med det (men då får man ju komma ihåg att det behövs speciella kontakter fortfarande, så det blir inte helt lätt).

/RZLo