Nekromanti Äventyr till Äventyr, barnrollspel

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Ett äventyr till Äventyr

Kritik/allmän respons är väldigt välkommen. Tänkte att jag kunde lägga upp denna när det ändå är en annan barnrollspelstråd i gång.

Detta är en idé jag har till ett äventyr för barn i de lägre åldrarna, även om min egen spelgrupp tyckte det verkade så sött att de vill spela det.

Rp är ute i skogen och går, som man är när man letar äventyr. De kommer fram till en solbelyst glänta. I mitten av gläntan sitter/ligger/bråkar/gråter det elva små troll. Alla deras svansar är fastbundna i varandra, och därtill med en trollknut som bara en trollmamma kan knyta upp igen.

Nu är det så att deras mamma inte har kommit hem och knutit upp den. Oftast brukar hon faktiskt aldrig lämna sina små trollungar, och därför är småtrollen rädda. Det äldsta trollet, som försöker hålla ordning på de andra, (med varierande resultat), säger att de inte kommer att komma loss om inte mamma knyter upp knuten, och ber därför RP leta efter henne och ta med henne hem igen. Rps uppgift blir alltså att hitta trollens mamma.

Anledningen till att trollmamman är borta är för att hon blivit bortrövad av en drake. Draken råkade flyga förbi när hon satt i gläntan när hon sjöng för sina ungar. Draken är inte så gammal, bara några veckor, och tänkte att den inte hade någon hemma som sjöng vaggvisor för den. (Drakmammor lämnar sina ungar väldigt tidigt, så fort de lärt sig spruta eld, och det tar oftast bara några dagar). Draken blev i alla fall väldigt avundsjuk, och när de små trollen somnat så dök den ner och fångade trollmamman och flög sedan ljudlöst hem till sin grotta med henne.

När RP börjar leta och fråga sig för så har många sett draken flyga förbi med något som såg ut som ett troll i sina klor. Skogen befolkas ju av älvor, andra skogstroll, vättar och småtomtar som alla är villiga att hjälpa till att leta, för trollmor är trots allt en väldigt snäll person som är omtyckt av de flesta.

När de väl kommer fram till drakens grotta så hör de henne sjunga en vaggvisa för draken, och hör tunga, djupa, lugna andetag. Lukten av bränt blir starkare ju närmare de kommer grottan, och runt den finns det ganska många brända träd och buskar. Vissa är helt nerbrunna.

Om de vill så kan de försöka smyga in, viska, och så hittar de trollmor som sitter i en skranglig bur. Det går att dyrka upp låset, och rymma på det viset.

Hinner inte skriva allt just nu, men det kommer mer.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
I värsta fall så vaknar draken när RP är där. Då kan man antingen försöka förklara för den att man inte kidnappar trollmammor hur som helst, eller så kan man slå ihjäl den. Draken borde räknas med halva värden från vanliga drakar, eftersom den inte är så stor och är ung och oerfaren.
Om man slår ihjäl draken så har den en liten skatt, men grottan den bor i är en diamantgrotta. SL kan ju alltid ge förslaget att man kan anställa dvärgar för att hjälpa till.
Ifall de lyckas smyga iväg med trollmamman så hinner de en bit in i skogen innan draken vaknar. Då kommer den först bara försöka plocka upp trollmamman och ta tillbaka henne in i grottan, men om den blir attackerad så är det regelrätt strid. Kanske bör man låta draken krascha mot ett träd och få ont i vingen så att den inte kan flyga längre, så blir det jämnare strid.

Meh, skriver mer strax.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Man borde ha åtminstone talande djur och bevingade älvor i skogen som RP kan fråga om vägen till drakens håla. I så fall insisterar jag på en talande väldigt arbetssam bäver som bor nära en dam och som muttrar om arbetarklassens våndor och grejer samt två lätt vimsiga ungdomliga älvor som fladdrar runt och samlar blommor.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Låter awesome. Det borde finnas halvflummiga trädandar som inte riktigt har koll på allting. Exempelvis så kanske de såg något/någon flyga förbi, men de vet inte om det var en drake långt borta eller en fladdermus som flög nära dem, eller om det kanske rent av var ett löv som fladdrade mycket.

De skall framstå som sympatiska, men lite inne i sin egen värld. Hjälpsamma i den mån de kan vara det, men har inte nödvändigtvis så mycket koll på allt.

Eller är det för förvirrande för ungar?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Det hade varit kul om du smög in några instrument i äventyret, kanske genom att låta någon av spelarna vara bard (eller om det nu finns något motsvarande i Äventyr) eller att spelarna får det av trädandarna. Då kanske draken vill få den personen att spela vaggmusik istället.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Oh, gillar den idén väldigt mycket. Kanske man rent av skulle lägga in en möjlighet att...

Få i uppdrag av draken att hitta ett magiskt instrument som spelar av sig själv som man sedan kan byta mot trollmor? :gremsmile:
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Färdigt Äventyr!

Trollaktor
Plats:
Trollskogen
Drakens Grotta

Mål:
At hitta och hämta tillbaka Trollmor Viszla

Fiender:
Draken Pyralill

Belöning:
Trollmors vänskap
Var sin påse med guld

Hjälpare:
Trädandarna: Tre ekar. Skall spelas som att de är sömniga och inte riktigt är säkra på vad de sett. Det kan lika gärna varit en fladdermus nära eller en drake långt borta. Ekarna står runt en skogstjärn. I ett av träden vid tjärnen så bor det älvor i trädgrenarna.

Älvorna: Dessa är busiga men snälla. De såg åt vilket håll draken flög och är säkra på att det var en drake som höll i något, även om de inte riktigt vet vad. De var upptagna med att leka när den flög förbi.

Tomten: En tomtegumma med grön toppluva. Med luva så når hon äventyrarna till knävecken i längd. En stund innan äventyrarna träffade på henne så gick det förbi ett skogstroll som också frågade efter trollmor. Hon pekar åt det håll han gick.

Trollfar Knarr: De ser trollfar stå och tala med ett träd, i handen så håller han en yxa. Han ser ut som en skogshuggare. Trollfar och trädet berättar att trollmor finns i en grotta alldeles i närheten.

Aspen Darren: Darren är en mycket feg trädande kan man tro. Men det är för att han bor granne med en drake, som ofta eldar upp träd. Darren kan inte flytta på sig, annars hade han gjort det.

Handling
Uppdraget:
Äventyrarna är ute och går i skogen; de letar efter äventyr. Skogen är ljus och öppen och här finns många olika sorters träd. Efter att ha gått en stund kommer de fram till en glänta. Mitt i gläntan sitter det elva små troll, fastbundna i sina svansar och kan inte komma loss. De bråkar, gråter och verkar väldigt olyckliga.

När de ser äventyrarna så ropar den största av trollen, Storebror Kraak, på hjälp. Han berättar att deras mamma, Trollmor, har bundit dem fast i svansen och nu sitter de fast, eftersom hon är försvunnen. De sitter fast med en trollknut som ingen utom Trollmor kan knyta upp och han ber dem leta efter henne och ta med henne hem. Om de hjälper trollen så skall de få en påse med guld var.

Sökandet Börjar
Efter att de letat en stund så kommer äventyrarna till en skogtjärn. Nära tjärnen står de tre ekarna Ruska, Lavia och Farfar Gråstam. I Farfar Gråstams Krona bor älvorna Tvick och Trina. Träden är väldigt trötta, som att de är nyvakna. De berättar att de såg något mystiskt flyga förbi, som de kunde svära på var ett troll. Det tyckte det såg konstigt ut eftersom troll vanligtvis inte flyger.

Efter att träden sagt det så flyger de två älvorna från Farfar Gråstams krona. De avslöjar att troll minsann inte alls flyger men att drakar gör det. Det var också en drake som flög med trollmor i sina klor. Den verkade liten, som en barndrake, och trött av ansträngningen. Därefter pekar de åt det håll draken flög.

Mot Draken
Äventyrarna börjar gå i den riktning som älvorna visade. Då möter de en liten tomtegumma, som går i lugn och ro och plockar svamp. Hon är rosenkindad och vänlig och hjälper gärna till. Gumman berättar att hon just träffat på Trollfar Knarr som också är ute och letar efter Trollmor Viszla. Innan hon visar vart han gick, (han gick mot draken), så ger hon äventyrarna en liten flaska med tio magiska droppar i. Dricker man en droppe så kan man andas under vatten.

Nära Draken
Efter att ha gått en liten stund så ser äventyrarna mycket riktigt Trollfar Knarr. Han står och talar med ett träd, Aspen Darren. Aspen är rädd för att draken skall bränna ner honom om han avslöjar något, draken bor ju alldeles i närheten och Aspen har sett honom flyga förbi med Trollmor. Men om man lovar Aspen att inte säga att det var han som hjälpte dem så berättar han i alla fall, för han är trött på att behöva vara rädd.

Trädet berättar att draken heter Pyralill, och att hon bara är en barndrake som nyss blivit övergiven av sin mamma. Drakar blir övergivna direkt när de kan spruta eld, för då kan de klara sig själva. Men Pyralill känner sig ensam, ingen vill vara vän med drakar, och ingen tar hand om henne längre. Så flög draken över skogen en kväll och hörde Trollmor sjunga, och så kände hon att hon också ville ha någon som sjöng vaggvisor för henne. Efter att trollbarnen somnat dök draken ner och fångade Trollmor med sina klor och flög hem henne till sin grotta. Och där, i en ganska rostig bur, sitter Trollmor fånge och sjunger för draken så att den kan sova.

Trollfar Knarr vill ha Äventyrarnas hjälp att befria henne, men han vet inte säkert hur de skall göra. Skall de smyga sig in, dyrka upp låset och fly därifrån? Skall de försöka tala med draken och kanske byta Trollmor mot något annat? Han tycker i alla fall att det verkar läskigt med drakar som kan både flyga och spruta eld, och vet inte om de kan lyckas döda den. (Dessutom så är ju draken bara ett barn).

I Drakens Grotta
Draken ligger och sover mitt på golvet i grottan. Den snarkar högt och Trollmor sjunger. Ett lyckat slag i Manöver gör att man kan smyga in. Ett lyckat slag i Upptäcka gör att man ser nyckeln till buren som Trollmor sitter fast, den hänger i en kedja runt drakens hals. Man kan slå ett slag i Kunskap för att veta att drakar är väldigt förtjusta i skatter och guld, och då kan man förstå att den kanske skulle vilja byta Trollmor mot något. Man kan också få veta att de är väldigt förtjusta i gåtlekar, och man kan utmana draken i det om man vill och kanske vinna Trollmor på det sättet.

Ifall man väljer Gåtleken:
Draken kommer att säga tre gåtor, och man måste lyckas med alla annars så har man förlorat. (Ifall spelarna inte klarar dem så kan de få slå ett slag i Kunnighet).
Gåtor:

Liksom ugglan och katten
Är jag vaken om natten
Skall jag säga något mer?
Jo, jag sover upp och ner
-Fladdermusen

Sjömannen på böljan blå
Kastar ut mig då och då
Som en sten jag sjunker, men
Han drar upp mig snart igen
-Ankaret

När våren kommit med varmare väder
Jag sätter på mina vackraste kläder
Men när det blir vinter med snö på taken
Då vill jag förstås vara naken!
-Trädet

Ifall man väljer att slåss:
Se drake i äventyrsboken, halvera värdena eftersom det bara är en babydrake. Draken är egentligen feg och ensam och vill inte alls slåss, utan blir mest ledsen och gråter. Den kommer inte att attackera först.

Ifall man väljer att byteshandla:
Draken är liten och har inte hunnit samla på sig någon skatt än. Ifall ingen i gruppen har någon skatt att erbjuda draken så har trollfar två påsar med guld att ge den. Då kommer draken, om än motvilligt, att släppa Trollmor. Drakar älskar ju trots allt skatter. Ifall någon i gruppen är bard och kan tänka sig att spela en vaggvisa då och då för draken så kommer den att bli mycket glad och tacksam. Kanske rent av Trollmor kommer dit ibland för att sjunga hon med. Draken lovar att inte kidnappa Trollmor eller någon annan i skogen igen.

Belöning:
Av Trollfamiljen får äventyrarna var sin säck med guld, och dessutom blir de vänner som de kan be om hjälp ifall de får problem någon gång.
 
Top