Nekromanti Äventyr till Apocalypse World - hur gör jag?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej! Jag ska skriva ett äventyr til Apocalypse World. Jag har läst allt och så där, men som ni vet så är jag så himla traditionell i mitt skrivande att jag har svårt att tackla uppgiften.

Ge mig tips på hur ett bra Apocalypse World-äventyr ska vara utformat!

/M

RasmusL

Champion
Alltså, jag skulle nog vila ha en cool setting som utgått från AW-preppen med fronts och jox, typ en fisktank. Jag vill ha en konfliktladdad plats att få släppa ner min rollis i som inte försöker bestämma i vilken riktning jag ska gå. Som en lat MC vill jag kunna läsa in det på en timme eller två.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ok, det här är settingen:

Kollektivet på Fårö

På Fårö finns en glömd militärbas, där det ska finnas en massa bra grejer. Men de som åkt dit kommer inte tillbaks.

Så då är frågan varför de inte kommer tillbaks?

Och sen beskriver jag "bara" stället med alla olika falanger och saker?

/M

RasmusL

Champion
Magnus Seter;n268206 said:
Ok, det här är settingen:

Kollektivet på Fårö

På Fårö finns en glömd militärbas, där det ska finnas en massa bra grejer. Men de som åkt dit kommer inte tillbaks.

Så då är frågan varför de inte kommer tillbaks?

Och sen beskriver jag "bara" stället med alla olika falanger och saker?

/M
Jag vill ju ha smaskiga relationer, konspirationer, hemligheter, coola platser, etc men det får aldrig vara "do or die" om min rollis historia inte är ämnad att handla om "det". En ruggigt cool plats med ruggigt coola individer, det skulle vara awesome :) Som MC skulle det ju vara superfint om du hade snygga custom moves och grejer till platsen och om det var tillräckligt tight skulle det kanske (?) funka som konventsspel. Samtidigt finns det ju en anledning till "first session" och det är nog en fin balansgång att skapa det coola men ge spelarna utrymme att sätta sin prägel på världen om det ska kampanjas, ser iaf fram att se detta, would pay for :)

ceruleanfive

Bläckfisk
Om jag (mot spelets inrådan) skulle förbereda ett AW-scenario hade jag nog byggt det kring ett samhälle, snarare än att utforska en okänd plats. Sen skulle jag fullproppa det samhället med egensinniga spelledarpersoner, potentiella konflikter och annalkande hot.

Jag skulle definitivt undvika att ha planer för hur spelarkaraktärerna bör agera, eller vad de bör fokusera på. Möjligen att man ger folk pre-gens för att sparka igång saker ännu snabbare och rikta fokus lite. Men vi är som sagt långt ifrån AWs grundtanke så fort vi börjar planera något alls. :)

RasmusL

Champion
ceruleanfive;n268226 said:
Men vi är som sagt långt ifrån AWs grundtanke så fort vi börjar planera något alls. :)
Du kan ju preppa händelser så länge du inte preppar vad de ska resultera i, det är het legitimt :)

ceruleanfive

Bläckfisk
RasmusL;n268230 said:
Du kan ju preppa händelser så länge du inte preppar vad de ska resultera i, det är het legitimt :)
Mjo, men de ska väl i så fall egentligen vara byggda utifrån spelarnas flaggor? Och har man ingen traditionell "First session" riskerar det att bli kruxigt.

APM

Bläckfisk
Jag instämmer med tidigare talare. Jag tycker egentligen allmänt att det är svårt att förbereda ett scenario ifall man inte också förbereder rollpersonerna (eftersom rollpersonerna kan bli helt frikopplade från scenariot då). Det bästa är nog att man förbereder först efter första spelmötet när man vet vilka rollpersonerna är.

Det man "gör" i aw (Tex moves) är ju heller inte anpassat till den här typen av extern osäkerhet som du beskriver i din setting. Då tror jag att investigation-fokuserade spel passar bättre.

Som Rasmus skrev: en fisktank är nog att föredra, med fokus på relationer.

Får man fråga vad syftet med äventyret är? Introducera nya spelare? Konvent?

gustaf s

Warrior
Som redan konstaterats går det förstås emot texten att preppa ett äventyr… men alla gör som de själva vill osv och det är ju förutsättningen för din fråga.

Det jag tycker är coolast med AW är relationerna mellan rollpersonerna och att rollpersonerna har egna starka agendor som kan få skavas och omtolkas i kontakt med varandra på olika sätt. Rollpersonerna är movers och shakers, och utan konkurrens de verkliga huvudrollerna- Rollpersonerna kan alliera sig, bli dödsfiender, försonas, alliera sig igen, bli dödsfiender igen… osv. Rollpersonernas integritet behöver sällan (jag menar egentligen aldrig, men med brasklappen att alla spel går att göra sönder om en verkligen försöker) kompromissas för storyn därför att rollpersonernas integritet är storyn.

Poängen med ovanstående är att försök i möjligaste mån behålla det. Jag har spelat AW (ex första gången jag SL:ade minns jag tydligt) där spelarna inte greppade den principen alls, höll ihop som ett äventyrargäng förväntade sig att lösa mina klurigheter tillsammans osv och där jag helt saknade självförtroende för att använda verktygen som spelet ger för att lösa upp det där. Som jag minns t.ex det så bespottade tremulus är det lite samma grej där att rollpersonerna tillsammans mot… ja vad det nu är. De där erfarenheterna har varit dåliga. Jag har inte tyckt det blivit bra och spelarna jag försökt frälsa in i AW-himlen (det var länge sen, ok?) har i bästa fall tyckt spelet var OK men konstigt. Summa summarum: Rollpersonerna mot världen blir i mina ögon inte bra för någon.

Om du måste preppa, preppa hot skulle jag säga, vid behov med klockor, custom moves och hela köret. Undra över hur RP kommer reagera, men ha ingen förutfattad idé om det (detsamma gäller egentligen SLP:er också). Låt det bara komma.

God45

#PrayersForBahakan
En ide kan vara att göra en tabell över möten i/på militärbasen liknande den i Vildhjärta. Sedan gör du ett nytt Move som är att man rullar på den tabellen.

RasmusL

Champion
gustaf s;n268256 said:
Summa summarum: Rollpersonerna mot världen blir i mina ögon inte bra för någon.

Om du måste preppa, preppa hot skulle jag säga, vid behov med klockor, custom moves och hela köret. Undra över hur RP kommer reagera, men ha ingen förutfattad idé om det (detsamma gäller egentligen SLP:er också). Låt det bara komma.
Ja, det är nog sant. Visst kan MC ha en preppad hemlighet på Fårö men jag tror att spelet skulle tjäna på att en av rollisarna kan vara en av de som försvunnit, en annan kan vara den som får dem att försvinna, en tredje bryr sig inte, osv. Jag har inte testat spela fokuserat mot ett preppat mysterium som ska "lösas", så jag ska ju inte utesluta att det kan funka, men det intressanta brukar ju inte vara "kan rollisen lösa det här?" utan snarare "hur?" och "till vilket pris?"