Exotiska platser! Andra kulturer! Konstiga folk! Uråldriga ruiner! Gamla kolonier! De som försökt sig på detsamma men misslyckades på vägen! Avstickare in till främmande hav och mystiska kuster! Djungelstammar som äter de döda och skapar homunculi! Melusiner, coomaror (rättstavat?), halkyoner, havsfolk (i betydelsen människor som bokstavligen lever på havet; de finns ju tom i verkligheten), spökskepp, myter, legender, kvarglömda besättningar, förolyckade, cirefalier, sjögräshav, pirater, rövare, drakar, öde öar, kvarglömda spillror av uråldriga folk, sjunkna städer, havsgastar, stormar, skeppsbrott! Är det en konvoj de seglar i, låt spelarnas skepp komma bort från de andra under stormen och gå på grund eller stranda. De måste invänta hjälp, och vet inte ens om de övriga skeppen någonsin kommer att hitta dem. Under tiden måste de utforska ön, hitta föda, bygga vindskydd, kanske ordna med skeppet i hopp om att det ska vara sjödugligt om det kan dras loss eller försöka hinna länsa så mycket som möjligt innan det slits av klipporna och försvinner för alltid. Och vem vet vad som finns på avlägsna, inte nödvändigtvis alls obebodda öar... (se allt ovan
). Andra skepp i konvojen kan förolyckas, man lämnas med beslutet attt försöka hitta det eller fortsätta vidare, och när man hittat det försöka bärga det eller inte. Kanske kommer inte skeppen (med hänsyn till möjlig last av mat, färskvatten och dyl.) kunna klara att hålla de överlevande?
Mat och färskvatten är alltid ett problem, och när ölen/vinet/spriten samt all den ätvärdiga maten tar slut har man fler problem än svält, törst och skörbjugg på halsen... (dvs. tjuriga, demoraliserade sjömän och möjligt myteri).
Vilka består besättningen av? Är det glada äventyrare sponsrade av en mäktig ädling eller handelman? Är det en organiserad sabrisk eller cirefalisk expedition (helt eller delvis finansierad av kronan/kurfursten, eller vad gubben nu kallas), där besättningen måste drygas ut med slavar, trälar, straffångar, shanghajade ovilliga (intressant metod att få med dem...) och (i cirefaliernas fall) gästarbetare? Allt detta kan ge upphov till alla möjliga komplikationer (vädermagikern hamnar på samma sätt som Daaktroende fundamentalist, som försöker uppvigla besättningen att dräpa kättaren, alternativt göra det själv, sabrierna och cirefalierna kommer inte överens, detsamma gäller mûhadiner och jargier, samorier och Daaktroende, lalaster och momolaner, etc. etc.).
Om de inte finns (har inte modulen hos mig), skapa regler för skörbjugg, som ju lär vara det största hotet mot expeditionen... vet man hur man motverkar problemet?
Man håller sig nog nära land för att främja överlevnad, man kanske följer gamla loggböcker från de som tidigare rundat Mundana (det har ju gjorts), även om det nog kan vara hart när omöljigt att få tag på för ickesabrier/ickecirefalier, och inte nödvändigtvis enkelt för sabrierna eller cirefalierna heller, beroende på. Loggboken kan innehålla kryptiska anteckningar, bortrivna sidor, detaljer som inte finns med längs vägen eller sakna sådant som uppenbarligen borde noterats (det står inget om en mystiskt ö här!). Kanske ett textstycke medvetet förstört med bläck, ett textstycke koordinatmässigt sammanfaller med att man stöter på en underlig ö, och efter vilket andre styrman aldrig nämns igen (han återvände aldrig från resan). Du kan även kolla slumphändelsetabellen och kanske lite äventyrsförslag i skeppsboken. Se bara till så att förste kapten/expeditionsledare/vad-nu-den-mest-inflytelserika-personen-på-resan-har -för-ställning är en äventyrslysten person som inte lyssnar alltför mycket på de mer erfarna medlemmarna i expeditionen. En ung och äventyrslysten aristokrat utan någon form av självdistans kan nog vara ett utmärkt element för att få till den rätta "upptäckarkänslan".
Som du ser så har jag själv funderat en del på det här, och nu blev jag verkligen sugen på att starta något... du får meddela mig vad du gör och hur det går sedan, så jag ser ifall man faktiskt kan bygga upp något runt det här
Regmolar, något uppspelt och igorerande all form av lättläslighetsbetänkande