Nekromanti Äventyr till Eon

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Detta är inget för mina spelare, så sluta läsa här!!

Jag hade tänkt att dra igång en kampanj till Eon. Den startar med helt nya rollpersoner. Vi börjar med att köra Diamantäpplet och därefter Katares gåtor. Sedan kör vi sorgernas brunn och de fördömdas sista hopp. Allt detta för att rollpersonerna ska få erfarenheten till själva kampanjen. Kampanjen går ut på att rollpersonerna (som nu har fått ett rykte om sig efter alla äventyren) blir kontaktade av någon. Den person som kontaktar dem vill få med dem på ett försök till att göra en världsomsegling.

Så jag undrar om någon här på forumet har gjort något liknande tidigare, eller hjälp till förslag på händelser, reseväg och liknande
tack på förhande
//Purgatory
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Förslag reseväg
Runt?

Verkar kul! Har själv aldrig gjort något liknande (utom diverse helvetesfärder till sjöss). Kräver dock en del kunskap om skepp (Pirater och Sjöfarare) vilket jag antar du har listat ut. Händelser? De lär väl träffa på en del öar, där kan det ju finnas hemska kannibaler, etc. Finns ju alla alternativ i världen! :gremwink:

Ett tips: Ge ALDRIG en rollperson ett skepp. Min kompis råkade göra det när vi körde en kampanj tillsammans. Sen ville de sälja den, så han kollade upp priset, och vips så hade alla 100 000 silver var. Kul...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Exotiska platser! Andra kulturer! Konstiga folk! Uråldriga ruiner! Gamla kolonier! De som försökt sig på detsamma men misslyckades på vägen! Avstickare in till främmande hav och mystiska kuster! Djungelstammar som äter de döda och skapar homunculi! Melusiner, coomaror (rättstavat?), halkyoner, havsfolk (i betydelsen människor som bokstavligen lever på havet; de finns ju tom i verkligheten), spökskepp, myter, legender, kvarglömda besättningar, förolyckade, cirefalier, sjögräshav, pirater, rövare, drakar, öde öar, kvarglömda spillror av uråldriga folk, sjunkna städer, havsgastar, stormar, skeppsbrott! Är det en konvoj de seglar i, låt spelarnas skepp komma bort från de andra under stormen och gå på grund eller stranda. De måste invänta hjälp, och vet inte ens om de övriga skeppen någonsin kommer att hitta dem. Under tiden måste de utforska ön, hitta föda, bygga vindskydd, kanske ordna med skeppet i hopp om att det ska vara sjödugligt om det kan dras loss eller försöka hinna länsa så mycket som möjligt innan det slits av klipporna och försvinner för alltid. Och vem vet vad som finns på avlägsna, inte nödvändigtvis alls obebodda öar... (se allt ovan :gremwink:). Andra skepp i konvojen kan förolyckas, man lämnas med beslutet attt försöka hitta det eller fortsätta vidare, och när man hittat det försöka bärga det eller inte. Kanske kommer inte skeppen (med hänsyn till möjlig last av mat, färskvatten och dyl.) kunna klara att hålla de överlevande?

Mat och färskvatten är alltid ett problem, och när ölen/vinet/spriten samt all den ätvärdiga maten tar slut har man fler problem än svält, törst och skörbjugg på halsen... (dvs. tjuriga, demoraliserade sjömän och möjligt myteri).

Vilka består besättningen av? Är det glada äventyrare sponsrade av en mäktig ädling eller handelman? Är det en organiserad sabrisk eller cirefalisk expedition (helt eller delvis finansierad av kronan/kurfursten, eller vad gubben nu kallas), där besättningen måste drygas ut med slavar, trälar, straffångar, shanghajade ovilliga (intressant metod att få med dem...) och (i cirefaliernas fall) gästarbetare? Allt detta kan ge upphov till alla möjliga komplikationer (vädermagikern hamnar på samma sätt som Daaktroende fundamentalist, som försöker uppvigla besättningen att dräpa kättaren, alternativt göra det själv, sabrierna och cirefalierna kommer inte överens, detsamma gäller mûhadiner och jargier, samorier och Daaktroende, lalaster och momolaner, etc. etc.).

Om de inte finns (har inte modulen hos mig), skapa regler för skörbjugg, som ju lär vara det största hotet mot expeditionen... vet man hur man motverkar problemet?

Man håller sig nog nära land för att främja överlevnad, man kanske följer gamla loggböcker från de som tidigare rundat Mundana (det har ju gjorts), även om det nog kan vara hart när omöljigt att få tag på för ickesabrier/ickecirefalier, och inte nödvändigtvis enkelt för sabrierna eller cirefalierna heller, beroende på. Loggboken kan innehålla kryptiska anteckningar, bortrivna sidor, detaljer som inte finns med längs vägen eller sakna sådant som uppenbarligen borde noterats (det står inget om en mystiskt ö här!). Kanske ett textstycke medvetet förstört med bläck, ett textstycke koordinatmässigt sammanfaller med att man stöter på en underlig ö, och efter vilket andre styrman aldrig nämns igen (han återvände aldrig från resan). Du kan även kolla slumphändelsetabellen och kanske lite äventyrsförslag i skeppsboken. Se bara till så att förste kapten/expeditionsledare/vad-nu-den-mest-inflytelserika-personen-på-resan-har -för-ställning är en äventyrslysten person som inte lyssnar alltför mycket på de mer erfarna medlemmarna i expeditionen. En ung och äventyrslysten aristokrat utan någon form av självdistans kan nog vara ett utmärkt element för att få till den rätta "upptäckarkänslan".

Som du ser så har jag själv funderat en del på det här, och nu blev jag verkligen sugen på att starta något... du får meddela mig vad du gör och hur det går sedan, så jag ser ifall man faktiskt kan bygga upp något runt det här :gremwink:

Regmolar, något uppspelt och igorerande all form av lättläslighetsbetänkande
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
"Ett tips: Ge ALDRIG en rollperson ett skepp. Min kompis råkade göra det när vi körde en kampanj tillsammans. Sen ville de sälja den, så han kollade upp priset, och vips så hade alla 100 000 silver var. Kul..."

Eller så gör man helt enkelt så att rollpersonen befinner sig på ett uppdrag där skeppet är nödvändigt för att man ska kunna genomföra det... eller så tänker man på att man inte bara hittar en köpare som har 500 000 silver till hands sådär. Det finns antagligen bara en handfull personer som kan göra sådana inköp i ett land.

Sedan är det ju mycket roligare att ha ett skepp än att ha 100 000 silver. Skeppet orsakar äventyr, 100 000 silver är uppemot 200 kg metall att släpa runt på, vilket drar till sig uppmärksamhet från allehanda skumma element. Dessutom kan man tjäna en del på handel om man har ett skepp.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
...eller så var skeppet maskätet och sjunker på sin jungfruresa för den nye skepparen, med en halv miljon silver i last på köpet. Han lär knappast vara glad efter det, och vips så är rollpersonera inne i ett nytt äventyr, kryddat med diverse element som känner för att komma över det där silvret de förmodligen (jag känner mina spelare...) bär runt på, 200 kg ädelmetall eller inte. Vad var problemet, sade du? :gremgrin:

Allt handlar om lagom mängder av fantasi och ondska :gremwink:
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Om man ger spelarna ett skepp, vad är poängen med att sänka det direkt?

För övrigt har vi diskuterat att köra en spoof-kampanj där rollpersonerna är utforskare som reser Mudnana runt. Spelgruppen skulle bestå av en handfast och karismatisk kapten, skeppets smått försupne läkare samt en logisk och kylig sanarialv (möjligen med tillägg av diverse rödklädda besättningsmän som dör så fort man stiger iland någonstans, samt en fetlagd tokon som skeppets timmerman). Kaptenen skulle vara involverad i ett flertal kärleksaffärer med exotiska kvinnor och stundtals ge sig in i strider, där hans skjorta ofelbart skulle slitas sönder. Dessvärre blev det aldrig av.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Varför inte låta köpe-äventyren vara en del av kampanjen istället. Spelarna kommer troligtvis stanna till vid många olika platser. De kan där bli fast av olika anledningar och på så sätt klämmer du in äventyren. Sen behöver inte äventyren utspela sig på de platser som det står i boken, du har ju möjligheten att modifiera bäst du vill. Hjalle knölade in Regnsynd i en liten fiskeby förlagd på de norra delarna av Takalorr. Det var visserligen en del av Minuvels borg (en soldisk befästning på Takalorr) som styrdes av människor. Han bytte även ut griparna mot en lindorm. Och hur fan fiskar man upp en lindorm? Vi använde i alla fall kedjor, rep, ankare och en tjur och det gick lite så där halvdåligt. Men vi lyckades efter lite om och men.

- Jycke, hjälper till lite.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Eon - depression OT

Jäklar! Av någon anledning så har min Eon lust försvunnit på sistone, eller rollspelslust överhuvudtaget. Men detta fick mig att gå igång :p. Mycket roliga och fräcka idéer. Fantasy har en tendens att bli för mycket fantasy. Går miste om själva vardagen och det mänskliga i äventyren. Vet inte vad i det du skrev som fick mig att gå igång, men något gjorde det.

God afton mina herrar och damer.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Angående att ge rollpersonerna ett skepp eller inte...
1. Hitta en köpare för ett skepp med ett värde på 100 000 silver är ett äventyr i sig... Om man hittar en, är de villiga att betala värdet? Är skeppet begagnat så är ju värdet definitivt lägre också...

2. Se till att karaktären som äger skeppet har en anledning att behålla det... Jag har en spelare som äger ett skepp och älskar sjön... Hon är kapten och ärvde skeppet av sin far när han dog... Skulle hon sälja skeppet? Antagligen aldrig, om det inte var riktigt riktigt nödvändigt... Väver man in det tillräckligt i karaktären så...

Men nu ska jag jobba...
Tjipp!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om man ger spelarna ett skepp, vad är poängen med att sänka det direkt?
Jag menade självklart att man sänker det efter att de otacksamma girigbukarna sålt det för några hundra tusen silver :gremtongue:

Låter som en intressant kampanj... kanske ska föreslå något liknande för mina spelare? :gremwink:
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Fler kulturer på Mundanas baksida

Jag har haft lust väldigt länge att skriva till fler stora civilisationshopar på andra sidan Mundana. Enligt officiella versionen finns inga kultrer på Mundanas baksida, och detta är ju lite tråkigt. Därför är det fullt möjligt att slänga in ett avlägset Asien, Indien eller liknande, alltså två tre helt nya spelvärldar lika stora som nuvarandra Mundana (men på avlägsna hav).

Dessa skulle vara väldigt spännande att upptäcka och man skulle kunna spela den här kampanjen i flera år.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
"Låter som en intressant kampanj... kanske ska föreslå något liknande för mina spelare? :gremwink:"

Se bara till att ge kaptenen en ärkefiende med ett enstavigt, skrikvänligt namn.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Eon - depression OT

Trevligt att det var så pass upplyftande läsning! :gremsmile: Jag har faktiskt också haft liknande känslor, men nu när jag skrev det där kändes det som om lusten gick upp igen! Precis som du säger tror jag att det handlar om att inte tappa bort sig i alla fantasy; Eon är ju enligt mig i grund och botten byggt för low- och medelfantasy, och kör sig kanske även allra bäst när man går efter vad just den biten har att erbjuda.

Hmm, hur ska jag nu dra in denna visdom i min grupps äventyr?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Ett vänstervridet förslag

Boken Utopia av Thomas Moore (skriven på 1500-talet tror jag) är ett bra exempel på ett fjärran land som är helt phekkin' underbart, och är defenitivt något som jag själv kommer att slänga in i ett framtida Mundana-runt äventyr (jag har försökt mig på det tidigare, men det slutade i katastrof :gremfrown:).

Denna civilisation på världens baksida, låt oss för tråkighetens skull kalla den för Utiopia, har en hel del unika saker i sin kultur som inte kan jämföras med många andra samhällen i det "kända Mundana". T.ex.:

-Ingen valuta används överhuvudtaget, trots att en hel del guld finns att tillgå. Guld anses vara en förkastligt metall och används endast till att tillverka pottor och kedjor till fångar och slavar. Smycken och dylikt, i den mån de används, tillverkas istället av enkla saker såsom snidat trä, ben, vackra stenar och fågelfjädrar.

-Män och kvinnor är jämlikar under solen, och klär sig i likadana enkla kläder och inte i kläder som skiljer deras kön åt. Nakenhet i sig ses inte som något "ont" eller "fel".

-Utopernas religion är snarare en humanistisk och respektfylld filosofi gentemot naturen och sina medmänniskor snarare än någon gudsfruktig dyrkan av högra väsen. Detta innebär absolut inte att utoperna är några lallande hippies som röker gräs dagarna i ända, alla (oavsett kön) är skyldiga att tränas i vapen och disciplin i ett avancerat värnpliktssystem även om själva krigandet i första hand sköts av slavar (kriminella och/eller tidigare krigsfångar) eller av legosoldater (eftersom att det anses spela mindre roll om såna personer dör istället för laglydiga utoper).

-Överlag så ligger Utopia på en avancerad järnåldersnivå rent teknologiskt, och en vältränad och välfinansierad expedition från ett av Mundanas fetare länder (Melorion, Caserion, Consaber, kanske Jargien) skulle nog inte ha så stora problem med att förinta hela denna vackra och toleranata kultur (hint, hint!).

Tanken är att RP är en grupp conquistadorliknande filurer vilkas uppdrag är att roffa åt sig såpass mycket guld och slavar som möjligt åt kronan och hugga ner allt och alla som står i deras väg, samt att möjligen konvertera en och annan själ till den sanna tron. När de så småningom kommer i kontakt med Utopia och utoperna så blir de kanske tveksamma till sitt uppdrag, kanske förundrade till deras repsektlösa inställning till guld eller så blir de helt enkelt hur glada som helst över vilket smörgårdsbord som Herren har serverat dem och börjar slakta, våldta och plundra som aldrig förr.
Amerikornas historia kan också med fördel kollas upp för liknande intressanta äventyrsuppslag.

-Danne, läser snabbare än Corto Maltese.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Ett vänstervridet förslag

Boken Utopia av Thomas Moore (skriven på 1500-talet tror jag) är ett bra exempel på ett fjärran land som är helt phekkin' underbart
Du har då inte läst Candide, eller möjligen glömt bort hela stycket om Eldorado. Där har du en utopi som får ditt Utiopia att likna en skurkstat. Kriminella, fångar, krigare, känslor av förakt! Usch och fy, vilket samhälle! :gremwink:

Själv skulle jag gärna ta in några av de mer exotiska kulturer som man inte gjort sig en egen version av, främst då sydamerikanska indianer (blanda aztekernas läskiga blodmani med mayaindianskt vetande och inkas infrastruktur?) och kanske något som liknar Indien. Förvrängt nästintill oigenkännlighet, såklart. Tarhai sätter en bra nivå, om man frågar mig.

Man bör ej heller förglömma de bestialiska folken: nu när det kommer ut en hel modul om dem kanske man får lite inspiration att sätta ut ut några insektoid...stackar, kupor? och så. Bortglömda dvärgafästen (bebodda eller ej) och primitiva tiraksamhällen (eller till och med kungariken) är möjligheter som inte bör förglömmas de heller. Kanske till och med alver. Man får inte glömma att Mundana inte bara befolkas av människor :gremwink:

Annars låter det där med moderna mundanska conquistadorer riktigt bra (om man nu inte vill köra en gammal historisk kampanj som cirefalier och plundra momolaner eller så), och är något jag helt klart skulle överväga att köra i någon tappning. Tvångskonverteringar, smittkoppor, blodbad och demografisk katastrof FTW! :gremgrin:

Och om man nu inte vill hoppa på grejjen helt är det ju bara att lägga en in skrupelfri kapten eller expeditionsledare (eller valfri inflytelserik expeditionsmedlem) som tycker att den lilla tosherstammen på ön nog inte behöver alla de där vackert färgade stenarna de samlar på sig i sitt tempel... eller så tycker han kanske att han själv är en mycket bättre gud att dyrka än den där fåniga statyetten, speciellt om personen i fråga (eller någon i hans närhet) kan bruka magi. Om nu inte RP är sådana människor som skulle kunna få för sig att själva utföra det här, såklart :gremwink:

Jag känner faktiskt att jag verkligen vill köra en sådan här kampanj själv nu... kanske borde föreslå det för gruppen och se till att få hem Sjöfarare och Pirater?
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Ni behöver ju inte mobba sönder mig. Var som sagt min kompis och jag vet inte hur de hittade en köpare och gjorde av med pengarna, jag gjorde bara en lång historia kort.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
rollpersonerna blir anstälda av Cirefalier, (de är närmst Asharina). Cirefalierna är som bekant fiender med sabrierna och efter nyheter om att Sabrierna planeerar en världsomsegling är inte cirefalierna sena att ställa upp en egen expedition som har två syften:

1. helt enkelt att komma runt före sabrierna. Cirefalierna är ju beroende av att var a bäst

2. cirefalierna hoppas att de kan hitta guldgruvor, nya kolonier/handelspartners och liknande så de kan uppfylla den andra saken de är beroende av, nämligen att ha en massa pengar.

resan är tänkt att börja i Ciremelo i Melorion under stort påmpa och ståt med en stor fest kvällen innan upptäckarflottan ska lägga ut.

först seglar de till An-Thalamur där de fyller på föråd och sedan över havet till Lalasta och Luberos, och därifrån till någon av hamnstäderna i Ebhron.

det är väll så här långt jag kommit hitils. tack för alla förslag alla har skrivit!!
//Purgatory
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Re: Eon - depression OT

Vet inte. :p. Men man kan ju utgå ifrån vår medeltid, och sedan lägga på fantasyelementen. Men tona ner dom lite. Kanske inte lägga fokus på dom, utan mest ha med dom som en naturlig sak.

Dessvärre så har jag inget bra exempel för detta heller. Men, tja. Helt enkelt inte lägga en massa fokus på fantasyn, utan ha den i bakgrunden, som en naturlig del. Sen för min del så blir det mycket enkelt så att världen blir äventyrarnas hem. Alla länder ser egentligen likadana ut, förutom en del speciella detaljer, som att momolan är styrt av kvinnor och att jargien är romare i togor.

Sedan så kan du ju beskriva och förklara saker som rollspelarna redan känner till. Det vill säga att när du ger beskrivningar på saker och ting i världen som spelarna redan känner till så ska du dels vara övertydlig och dels de dom en subjektiv och inte objektiv på alver.

Nu blev det lite rörigt, men läs det ett par gånger och fundera ut vad jag menar :p.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Eon - depression OT

har suttit och funderat ut en möjlig resväg med hjälp av världskartan i Atlasboxen.
rollpersonerna börjar i Melorion sedan reser de till talon, An-Thalamur, Terne, lalasta (luberos), Ebhron, över vindaras hav, längs vindkusten, över askhavet, till den landklumpen som sticker ut från vita havet och isöknen, genom enarasundet, kryddöarna, enara, forion, momolan melorion
klart!!

under vägen kommer de träffa på flera faror och händelser. Har funderat på att de ska träffa på en eller flera okända civilasitioner ute på resan.

vad tycker ni om detta?? nått som behöver ändras och eller kan göras bättre??
plus några tankar om klimatet skulle vara till stor hjälp.
//Purgatory
 
Top