Nekromanti Äventyr till M:UA?

Johan K

Gammal & dryg
Såhär är det, är i startblocken till att dra igång en M:UA-grupp.
Vad jag söker är bra starta-upp-äventyr. Har spelat Döden vid Hertz kanal & fann det trevligt, finns det mer äventyr i den stilen som du vill rekommendera?

Christoffer

It's all pig.
Får man börja spela Mutant på något annat sätt än med Uppdrag i Mos Mosel?

rjonas

Hero
Poppe said:
Visst. Mos Mosel gör sig bättre en bit in i kampanjen. Kolla om det går att utföra lite andra uppdrag för fon Rijn innan det är dags att undersöka varför Mos Mosel slutat leverera.

Christoffer

It's all pig.
rjonas said:
Poppe said:
Visst. Mos Mosel gör sig bättre en bit in i kampanjen. Kolla om det går att utföra lite andra uppdrag för fon Rijn innan det är dags att undersöka varför Mos Mosel slutat leverera.
Hippiefasoner. :gremsmile:

Jag slår gärna ett slag för det gamla hatobjektet Vid Regnbågens Slut (om man nu får fatt i ett ex).

Annars brukar väl De Sju Mutanterna nämnas som ett utmärkt startäventyr, finns för nedladdning på Järnringens hemsida.

Leon

Leo carcion
+1 för De Sju Mutanterna, tycker jag har en fantastisk M:UAstämning

Rickard

Urverk speldesign
En varning för De sju mutanterna, för om någon har sett filmen De sju samurajerna så är äventyret inte lika spännande.

/Han som sade fel hela tiden och sade "de sju samura... mutanterna" hela tiden

Leon

Leo carcion
...

Nu har jag inte De Sju Mutanterna framför mig, men det är väl inte särskilt många likheter mellan de två, förutom att det finns en hotad bosättning i centrum, och att de Sju Samurajernas sju hjältar motsvaras av sju skurkar i De Sju Mutanterna?

!Paxen

Swashbuckler
Han said:
/Han som sade fel hela tiden och sade "de sju samura... mutanterna" hela tiden
Du sa inte fel så många gånger. Dock så var det ganska roligt :gremsmile:

För övrigt så är det ett bra äventyr om man inte har hört talas om det innan.

Rickard

Urverk speldesign
Etepete said:
...

Nu har jag inte De Sju Mutanterna framför mig, men det är väl inte särskilt många likheter mellan de två, förutom att det finns en hotad bosättning i centrum, och att de Sju Samurajernas sju hjältar motsvaras av sju skurkar i De Sju Mutanterna?
Och att... (spoiler för äventyret)

...borgmästaren var en av skurkarna. En av mina spelare hade sett filmen och lade fram tanken att det borde vara så här också.
/Han som inte mindes det själv då det var lång tid sedan han såg filmen

Leon

Leo carcion
Oj! Är det så i de Sju Samurajerna? Det hade jag helt missat, och då har jag ändå sett den typ 2-3 gånger.

Jag får väl gå och ställa mig i skamvrån för de som inte visar Akira Kurosawas geni tillbörlig respekt...

P.S är du säker? Jag gick igenom synopsisen på wikipedia och kunde inte se det du nämner

Rickard

Urverk speldesign
Med reservation för att jag kan ha fel, men vad jag minns så sade spelaren "Om det är som i filmen så borde...".

/Han som inte heller minns hur det är i westernfilmerna som bygger på samma tema

Mogger

Hipsteranka
Jag sällar mig dels till de som rekomenderar De 7 Mutanterna som scenarioförslag samt de som inte riktigt minns att spoilern skulle vara med i De 7 Samurajerna. Jag vågar påstå att det inte är så alls.

G

Guest

Guest
Jag skulle rekommendera I Reptilmännens klor. Väldigt lätt att konvertera och äventyret är klassiskt och har en skön atmosfär av den tidiga Gryningsvärlden.

Johan K

Gammal & dryg
Har jag tänkt rätt om jag drar igång med äventyr som De 7 mutanterna, Döden vid Hertz kanal & lite vid Mos Mosel?

/ Johan K, som ser fram emot att dra igång

Trollkjeft

Veteran
Jag har grunden till ett kortare äventyr färdigt som du gärna får om du är villig att fylla i en del tomrum själv. I nuläget finns det drygt tre A4 skrivna, ett vardera med Bakgrund, Tidslinje och Intriger/Agendor. Det kan dock vara tillräckligt för att köra ett improviserat äventyr med, och det kan förlängas till en kampanj om man vill. En rad lösa trådar lämnas efteråt om du känner dig kreativ och vill ha något att bygga vidare på.

Det enda kravet är att jag får lite feedback tillbaka och att du sprider det vidare när du lagt till dina anteckningar. Det skulle vara kul att se vad Mutant-communityn kunde göra med en ganska genomarbetat frö... :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Hemm, det låter intressant!
Tror du att du kan maila över det till mig, mailen min hittar du i profilenn min.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det tycker jag definitivt. Det det är roliga äventyr där man lätt kan stoppa in lite egna idéer här och var för att etablera sin egen stämmning eller ge spelarna lite bakgrundsinformation, krediter och/eller fornprytlar.

Jag hade dessutom väldigt roligt både när jag spelade och spellede Midnattsvatten som även passar ypperligt som mellanspel i Pirit: DIK, eller för att pressenetra lite SLP:er om man gör lite ändringar i gästlistan.