Nekromanti Äventyr till Trail of Cthulhu

talgboll

Rollspelskollektivet
Jag har köpt och läser Trail of Cthulhu. Gillar vissa saker, andra inte. Som med allt annat. Kanske finns det potential, så jag vill köpa ett äventyr, så jag kan få en ännu klarare bild av hur det är att spela spelet. Har dock ingen aning om vilket. Så jag önskar lite hjälp från er som läst och/eller spelat några av de som finns. Får jag önska vill jag ha ett med fokus på detektivarbete och annalkande skräck, inte alls med massa monster, springa runt och skjuta.

Vilket äventyr ska jag köpa, tycker du?

Tack på förhand!

/Max

talgboll

Rollspelskollektivet
Tack, God45! Är det mycket detektivarbete, handouts och klur för spelarna också? Har bara köpt det för att eventuellt få två icke-rollspelare att testa och de är inte så mycket för ROLLspelande, utan mer problemlösande. Funkar det att köra med bara två spelare?

kloptok

Pensionerad astrolog
talgboll;n146294 said:
Tack, God45! Är det mycket detektivarbete, handouts och klur för spelarna också? Har bara köpt det för att eventuellt få två icke-rollspelare att testa och de är inte så mycket för ROLLspelande, utan mer problemlösande. Funkar det att köra med bara två spelare?
De funkar nog bra med två spelare. Däremot kan de uppfattas som lite... antiklimaktiska för en person som inte uppskattar purist-Lovecraft-stilen. Så om du vill ha äventyr i stilen "mysterium–undersöka–lösning–seger" så kanske du ska titta åt ett annat håll.

För den som vill spela "riktiga" Lovecrafthistorier är Final Revelation ett grymt tips! En av få saker till Cthulhuspel överlag som jag verkligen diggar. Pulpstilen med kultister, Tommy guns och biljakter är långt borta. Istället handlar äventyren om att bit för bit förmedla insikten om människans obetydlighet i det vidsträckta kosmos.

talgboll

Rollspelskollektivet
Tack kloptok! Vad rekommenderar du då? Tror inte själv upplösningen spelar sååå stor roll. Mest att de gillar problem och pussel, vill mer klura och lösa myserier (gärna handfasta praktiska saker som handouts) än att rollspela och de gillar inte action och våld.

God45

#PrayersForBahakan
kloptok;n146296 said:
De funkar nog bra med två spelare. Däremot kan de uppfattas som lite... antiklimaktiska för en person som inte uppskattar purist-Lovecraft-stilen. Så om du vill ha äventyr i stilen "mysterium–undersöka–lösning–seger" så kanske du ska titta åt ett annat håll.

För den som vill spela "riktiga" Lovecrafthistorier är Final Revelation ett grymt tips! En av få saker till Cthulhuspel överlag som jag verkligen diggar. Pulpstilen med kultister, Tommy guns och biljakter är långt borta. Istället handlar äventyren om att bit för bit förmedla insikten om människans obetydlighet i det vidsträckta kosmos.
Kloptok har rätt i allt han säger :)

Det är mycket stämnings spel, en del detektiv arbete men av typen där inget man gör spelar någon roll och man dör medveten om att allt man gjorde var poänglöst och ofta leder detektivarbetet inte fram till något tillfredställande. Det bör fungera för 2 spelare.

daflum

Veteran
Tja om de gillar mysterier och att vara detektiver borde väl Arkham detective tales kanske locka? tycker de är fem ganska bra äventyr och även om det finns möjlighet till våld går det att lösa utan i de flesta fallen., en hel del handouts med. First Revelations är grym men ja gillar de att köra samma karaktärer i flera äventyr lär det bli ganska svårt.

kloptok

Pensionerad astrolog
talgboll;n146298 said:
Tack kloptok! Vad rekommenderar du då? Tror inte själv upplösningen spelar sååå stor roll. Mest att de gillar problem och pussel, vill mer klura och lösa myserier (gärna handfasta praktiska saker som handouts) än att rollspela och de gillar inte action och våld.
Jag har tyvärr inte så jättebra koll på äventyr till just ToC. De jag har koll på är väl i princip de som ingår i Final Revelation och sedan två scenarion av lite introduktionskaraktär som heter The Murderer of Thomas Fell och The Devourers in the Mist. Av de senare två skulle jag nog satsa i första hand på den första. Den senare verkar annars ganska bra, men är lite mer pulpig.

Det finns i övrigt en bok som heter Arkham Detective Tales, men jag har inte läst den så kan inte säga något om innehållet tyvärr. Tycker mig minnas att folk sagt bra saker om den dock.

Nån som har koll, är 'Eternal Lies' lika bra som alla påstår? Allt jag har läst om den kampanjen har varit mycket positivt, men jag spelar inte Trail of C. själv (eller har läst 'Eternal Lies'). Tänkte bara nämna den och lämna över till dom som vet om man kan rekommendera den.

talgboll

Rollspelskollektivet
Tack alla! Inte helt lätt att välja, det ska jag säga haha :)

talgboll

Rollspelskollektivet
Det verkar stå emellan The Final Revelation, The Armitage Files, Bookhounds of London och Eternal Lies...

Den hade jag glömt! Alltså, jag spelar inte Trail (som sagt), men Bookhounds har jag i hyllan och ångrar inte köpet, tvärtom blev jag tvungen att gräva fram och titta i den nu...bara idén att vara 'bokdetektiv' tilltalar mig! Om det främst är äventyr du vill ha, kanske du ska börja med nåt annat, men om du tänker bygga upp en något speciell kampanj i London (med böcker som plot-grund) är det en underbar bok.

Yrvi

Veteran
Äntligen lite Trail-snack på WRNU! Jag gillar verkligen Gumshoe-systemet, men kan kan känna att de flesta äventyren till Trail är lite för "alternativa" för en uppstartsfas – ffa med nya spelare. Å andra sidan är systemet så enkelt att man lätt kan köra äventyr till tex Call of Cthulhu och convertera on the fly. Med det sagt; här är mina åsikter.

The Murderer of Thomas Fell har jag kört som introäventyr. Bra för att det visar upp vad Trail är för spel. Börjar med en del där man får testa detektivdelarna av spelet, följt av en del där man framförallt jagas av något oförklarligt skräckinjagande. Plus också för att man kan dra ut på det eller komprimera så mycket man vill. Kanske kan vara något för er.

Jag har också spellett Devourers in the mist. Det är bra stämning, men mer survival horror än detektivarbete.

Eternal Lies har jag läst, och tänker köra när jag får chansen. Det är en rejäl världsomspännande kampanj av typen Masks of Nyarlathotep, men med en egen smak av annalkande undergång. Men som sagt, en lång kampanj, och kanske inte något att starta med.

Armitage files verkar underbar, men här snackar vi en kampanj som improviseras fram av SL tillsammans med spelarna, genom att RP hittar handouts som leder dem vidare.

Arkham detective tales, Mythos expeditions med flera innehåller också flera bra äventyr som nog funkar att börja med. Och som God 45 skriver är The final revelation helt fantastisk. Man behöver nog spelare som inte behöver "vinna" sina äventyr för att alla ska gilla det.

Okej, ledsen att jag kanske bidrog mer till förvirring än upplysning, och lycka till!

Yrvi

Veteran
Och just det: Cthulhu Apocalypse, som utspelar sig efter det, ja just det, Cthulhuapokalypsen, verkar också underbar!

daflum

Veteran
Well de olika du står mellan bjuder verkligen på radikalt annorlunda strukturer så frågan är väl vilken som passar dig bäst? Final erbjuder sann Lovecraft i form av hopplös nihilistisk kosmisk skräck där varje äventyr i princip kommer ha nya karaktärer. Armitage är en supercool ide men det krävs en hel del SL-arbete både innan game och under game i och med att den kampanjen kan gå lite hur som helst. Bookhounds kräver nog att alla kring spelbordet är lite bibliofiler och att SL gillar att skapa egna äventyr och scenarion. Eternal Lies har jag själv SLat halvvägs och det är en ganska maffig kampanj där man som SL behöver troubleshoota lite för den stora twisten som förvisso är glorious men kan bli antiklimatisk då RP glömt bort detaljer som hände de första gångerna som biter dem i röven de sista.

talgboll

Rollspelskollektivet
Haha men va fan. Jag blir verkligen inte klokare av era snälla hjälp. Otacksamt, jag vet.

Jag förtydligar igen dårå :)
  • Det ska funka med bara två spelare
  • Det behöver inte vara en kampanjmodul (skit i de fyra jag räknade upp om ni vill), bara ett äventyr räcker
  • Så lite våld och action och monster som möjligt
  • Fokus på problemlösning, pussel och handouts. De gillar att sitta och klura och tänka och ta det lugnt.
  • Skräcken mer diffus och smygande (som stämning), inte BU-in-your-face (våld, action, flykt)
Återigen, stort tack för all hjälp!

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat Armitage Files. Det föll på ungefär tre punkter:
1. Reglerna i Trail utgår från att det finns nån slags plan.
2. Det kräver att i alla fall nån av spelarna är sugna på att ta hem hand-outs volymen och läsa i den mellan mötena. Det ville ingen i gruppen.
3. Grundpremmisen var svår för min grupp att köpa. De lackade ur på Armitage och hade antagligen dödat honom om vi spelat några möten till.
Det var kul i kanske fyra möten eller så, sen pensionerade vi kampanjen.
Då hade en av spelarna bland annat visat sig vara författaren till The King in Yellow, gruppen hade gjort upp med nån ond fabrik som ägdes av degenererade kultister och de hade själva dömt universum till undergång. Det gick nästan inte att göra något mer.
Vi hade tagit fram tre av de tio breven.

En av de andra i min grupp har pratat om att det vore roligt att spela om kampanjen, men göra det "rätt". Med rätt menade han att man faktiskt förbereder möten som sl i stället för att improvisera.

Men som jag skrev i en annan tråd, Trail gör inget för att hjälpa mig som spelledare.