Börja med slutet...
"Om man gör ett sådant uppdrag vilket är då best? Att man följer bokens handling helt eller att man hittar på en egen handling men tar bokens idé."
Beror lite på hur man känner. Fördelen med att kopiera handlingen är ju att man redan vet vad som ska hända och slipper improvisera så mycket...men är det en fördel. Nackdelen är att rollpersonerna kommer att göra precis tvärtimot vad du hade tänkt att de skulle göra, vilket får till följd att du bara kommer att få använda inledningen på din snodda story
Vet du vad jag tycker du ska göra? Sno inte bokens berättelse utan bokens känsla. Vissa händelser är ok att sno och grundhanlingen men inte själva historien, den får spelledaren snällt lämna i spelarnas våld *ryser*.
Ett annat bra sätt att få en bra story är att definiera slutet. Använd ett bra slut du har läst om och använd det. Försök bara inte styra rollpersonerna till slutet men om tilfälle uppstår använd det. Själv har jag ibland haft flera olika slut som jag bestämt mig för att använda beroende på rollpersonernas agerande.
Man kan också bara använda ett citat som grundidé för ett helt äventyr eller varför inte en kampanj?
Vad sägs om?
[color:448800]"I shall never be on the wrong side of the battlefield again!"
- Robert DeBruce i Breaveheart</font color=448800>
Låt rollpersonerna bo i en gränsby som bränns ner av deras egen Baron styrkor utklädda till grannbaroniets soldater. Alltihopa är en komplott för att Baronen ska få annfalla det fridsamma baroniet. Självklart blir rollpersonerna lite sura på de som de trodde dödade deras familjer så de hjälper sin baron som inte alls är så snäll. När de sedan får reda på att det vara deras baron som beodrade att byn skulle slaktas, ja då får de byta sida och slåss för de goda igen
- Jonas