Äventyr schmäventyr (en tämligen tråkig text)
Höhö... först tänk på vad det egentligen handlar om, att skriva ett äventyr. Du är ute efter en textmassa att
publicera, annars hade du bara skissat lite, skrivit slp:s och ritat kartor. Nå, en samling kartor, slp:er och skisser duger knappast att publicera. Höm... här kommer en liten obetydligt teori om olika sorters äventyr:
Dungeonäventyr: Har funnits längst (förutom kanske paragrafäventyret), är klart spelbart, kan vara mycket roligt om man har en spelledare som vet vad han håller på med (Rising kan hoppa vidare till nästa sorts äventyr /images/icons/wink.gif). Du skissar upp en karta, det finns många bra verktyg för det nu för tiden, och fyller den med allmäna obehagligheter. Möjligtvis kan en toppantagonist gömma sig någonstans i skuggorna? Sedan kan du snabbt skriva ihop en liten bakgrundshistoria och fylla grottan med en underbar skatt.
Snubbeläventyr: Här händer det saker, men det som händer kommer i ett bestämt led, liksom. Ett "bra" snubbeläventyr har lite planerade omvägar som rollpersonerna kan ta om de har alternativa invändningar mot ståryn. Nåväl, händelserna ramlar på varandra, och oftast är striderna höjdpunkter.
Måläventyr: Jepp, dessa äro saftiga. Ett tydligt mål är presenterat, men rollpersonerna har ett par olika möjligheter att nå detta mål. Som alltid måste du göra en massa slp:er och kartor, men du kan skriva bra mycket lösare än snubbeläventyr. Bara skriv alla förutsättningar, alla effekter och målplanen. Ett tips är att stoppa in lite rykten om morötter som väntar vid målet.
Upplägg: Detta är mer eller mindre en saftig grund för äventyr. Oftast presenteras en handfull slp:er och alla dessa har en eller flera lösa trådar som går att ta tag i. Helst ska det gå att knyta samman två eller flera trådar för att göra en rikare ståry, men akta dig för att den blir för komplicerad. Ett antal kartor är en möjlighet, men upplägget kan också bara gälla typ ett värdshus eller en liten by.
Paragrafäventyr: Denna hemska släkting till grottäventyret är uppbyggd av paragrafer, där varje paragraf möjliggör ett antal val som i sin tur leder till nya paragrafer. De är enkla att skriva, och kan vara underhållande och spela, men om man vill utföra riktigt radikala handlingar kan allt gå sönder...
Okej, jag vet att jag använde rätt klumpiga titlar här, men de är ju gulliga så dem får stå kvar.
/
Morgoth@rules.it [hemsida] - som önskar lycka till