Nekromanti Äventyr?

Fader Frost

Veteran
Goddag. Jag är ny här på forumet, men tror att det är hit jag ska vända mig.

Jag brukar spelleda CoC och skriva mina egna äventyr. Men jag känner att, även om min rollpelsgrupp tycker att det är riktigt kul som det är, jag borde testa några av de skrivna äventyr som finns. Jag skulle uppskatta tips från er på bra sådana.

Tack på förhand.

/Robert

Rising

Vila i frid
Välkommen till forumet, Fader Frost! De äventyr som alla verkar gilla är Beyond the Mountains of Madness, Horror on the Orient Express och Complete Masks of Nyarlathotep. Jag är personligen förtjust i BtMOM (den är rätt seg på sina håll, dock, så en mer eller mindre självspelande spelgrupp behövs för att det ska bli riktigt spännande), men det är förmodligen Complete Masks of Nyarlathothep som är det stora triumfkortet i CoC-talongen. De är nog samtliga rätt säkra kort dock, så man bör egentligen äga dem alla tre bara för sakens skull.

Personligen tycker jag dock att det låter trist att dina spelare inte gillar dina äventyr. Egenkonstruerade äventyr vinner ju över professionella sju dagar i veckan. Nåja, omväxling förnöjer. Hoppas äventyren här ovan faller dig i smaken.

Lycka till, förresten!

/Rising

Insignia

Swashbuckler
?

"det låter trist att dina spelare inte gillar dina äventyr"

Jag tyckte han sade att de tycker det är kul som det är, men att han vill testa färdiga äventyr i alla fall. Läser jag konstigt, eller? :gremcrazy:

Rising

Vila i frid
Re: ?

"Jag tyckte han sade att de tycker det är kul som det är"

Oj, förlåt, det var ju precis vad han sade. Vilken olycklig start på hans forumsvistelse, en förvirrad Rising som rör till hans allra första inlägg. Jag ber så hemsk mycket om ursäkt.

/Rising
som skyller på knarket. :^)

akenol

Veteran
Som rising sa så är BtMoM ett mycket bra äventyr, precis som The clomplete masks of Nyarlathotep.
Har ännu inte hunnit läsa Horror on the Orient Express (får det på måndag eller tisdag), men det lär vara mycket bra.
Nackdelen med alla dessa scenarion är att de kan vara svåra att få tag på. En annan bok jag kan rekomendera är Escape from Insmouth. Är det så att man tycker att dessa är för långa (BtMoM tex. är ett äventyr på ca: 440 sidor, eller snarare 285 sidor + 155 sidor bakgrund/information) så kan jag rekomendera Fearful Passages, ett gäng äventyr som alla utspelar sig på olika färdmedel, allt från elefant till luftskepp.

Det blev många tips (eller snarare långa). Vill du veta mer om något särskilt scenario så hojtar du till.

Någon mer som har fler förslag?

//Åke

Fader Frost

Veteran
Tack för tipsen. Mycket generöst. Men du läste nog fel. Min spelgrupp tycker om mina äventyr, mycket. Men jag vill testa ett skrivet.

Fader Frost

Veteran
Jag blev nyfiken på Beyond the Mountains of Madness. Jag har tagit en titt, och funderar på att köpa. Ni tycker det är bra, eller?

Tack för alla tips,
MVH Fader Frost.

Rising

Vila i frid
BTMOM

"Jag har tagit en titt, och funderar på att köpa. Ni tycker det är bra, eller?"

Det är rejält pampigt. Det tar god tid på sig innan det blir dödligt, vilket är ett annat plus. Stämningen hinner etableras på ett snyggt och krypande sätt innan det drar igång på allvar. Några klagar på att äventyret är lite segt och stillastående på sina håll. Det går givetvis att snabbspola sig förbi dessa partier, men jag har en tämligen självspelande spelgrupp och hade inga problem med att använda dessa spelsituationer till att försänka spelarna i en sorts behaglig ro, vilket gjorde påföljande skräckscener desto otäckare.

Ja, BtMOM är en kampanj jag starkt kan rekommendera. Det är rejält matigt utan att vara inflexibelt, och hela upplägget är så klassiskt att man bara måste spela igenom det någon gång i sitt liv. Du kan lika gärna passa på nu, med andra ord.

/Riz

Jake Steele

Warrior
Re: BTMOM (spoiler)

Min grupp återupptog spelandet av Beyond i sommras, det gick bra även om Starkweather som var något respekterad förut nu bara blev en irriterande på sin höjd lustig figur.
Det var jävligt stämningsfullt, intrigen är djup och när de tre expeditionerna möts höll Andra Världskriget på att bryta ut 6 år i förväg.

Tyvärr upptäckte jag en rejäl svacka i plotten. Mina spelare höll på att undersöka saker på andra sidan bergen när
halva gruppen (de som var med och spelade just då) dog. De tog då över de frånvarande spelarnas karaktärer samt polarguiden Sykes.
Alla som var där började självklart att leta efter dem och spelarna kom förstås närmast på spåren. Tyvär står de kvar för länge när de hör ljudet av ett monster, ser det och blir galna men lyckas fly. Efter det hade de ingen lust att undersöka mer. När sedan doktorn och Starkweather blir kidnappade har de ingen lust att förfölja kidnapparna till "området som var tabu".

'Varför skulle de? Fyra man har försvunnit (inkl. doktorn) och Starkweather kommer antagligen att dö av kylan när han bärs iväg. De har heller ingen lust att rädda idioten. Det här är en av höjdpunkterna på kampanjen och avgörande för fortsättningen, de måste åka! Så jag tvingar dem. Det är något larvigt att de som är minst motiverade att följa efter är de enda som gör det. När de väl är framme tar det en halvtimme att ta sig till tornet. Det tar ännu mer tid om man skall underöka inskriptionerna och under tiden så har varelserna gott om tid göra saker på Starkweather. När de sedan hittar två uppsättningar fräscha ben samt kläder inser de att doktorn och Starkweather måste vara döda.
Varför? VARFÖR skall man då fortsätta uppåt?! Det enda skälet som finns är att man är rollpersoner, äventyrare!
Men det fungerar inte i CoC, folk där vill inte gå in i monstrens kula, särskilt inte om det inte finns något vettigt skäl!

Nu slutade det med att Acacia tvingade upp dem, tog huvudet och sprang. Spelarna försöker spränga Wall of Skulls och vittnet försker stoppa dem.
Det tar sådan tid att Elder Things dyker upp och spelarna blir antingen galna, dör eller ger sig frivilligt för att rädda världen (vittnet).

Så vad vill jag säga, se till att dina spelare fortsätter vara vänner med Starkweather trots hans inkompetens. Se till att de bryr sig om honom och vill rädda honom. Dessutom är det dumt att döda spelare i staden, (men ger man sig trots upprepade varningar ner till det underjordiska havet får man skylla sig själv) det gör att folk hellre vill rädda det som räddas kan, än att ge sig ut på ett korståg.
Nu finns det förstås folk som säger att jag kunnat undvika nästan allt det här, men jag såg inte problemen när jag läste på innan och när de väl kom så fanns det inga bra alternativ till att tvinga spelarna vidare.
Det finns egentligen inget skäl för dem att utforska tornet efter en viss punkt, det antas bara att de skall göra det. Och de måste (nästan) göra det.

-örn, som aldrig stött på en djupare intrig än i BTMOM