Re: BTMOM (spoiler)
Min grupp återupptog spelandet av Beyond i sommras, det gick bra även om Starkweather som var något respekterad förut nu bara blev en irriterande på sin höjd lustig figur.
Det var jävligt stämningsfullt, intrigen är djup och när de tre expeditionerna möts höll Andra Världskriget på att bryta ut 6 år i förväg.
Tyvärr upptäckte jag en rejäl svacka i plotten. Mina spelare höll på att undersöka saker på andra sidan bergen när
halva gruppen (de som var med och spelade just då) dog. De tog då över de frånvarande spelarnas karaktärer samt polarguiden Sykes.
Alla som var där började självklart att leta efter dem och spelarna kom förstås närmast på spåren. Tyvär står de kvar för länge när de hör ljudet av ett monster, ser det och blir galna men lyckas fly. Efter det hade de ingen lust att undersöka mer. När sedan doktorn och Starkweather blir kidnappade har de ingen lust att förfölja kidnapparna till "området som var tabu".
'Varför skulle de? Fyra man har försvunnit (inkl. doktorn) och Starkweather kommer antagligen att dö av kylan när han bärs iväg. De har heller ingen lust att rädda idioten. Det här är en av höjdpunkterna på kampanjen och avgörande för fortsättningen, de måste åka! Så jag tvingar dem. Det är något larvigt att de som är minst motiverade att följa efter är de enda som gör det. När de väl är framme tar det en halvtimme att ta sig till tornet. Det tar ännu mer tid om man skall underöka inskriptionerna och under tiden så har varelserna gott om tid göra saker på Starkweather. När de sedan hittar två uppsättningar fräscha ben samt kläder inser de att doktorn och Starkweather måste vara döda.
Varför? VARFÖR skall man då fortsätta uppåt?! Det enda skälet som finns är att man är rollpersoner, äventyrare!
Men det fungerar inte i CoC, folk där vill inte gå in i monstrens kula, särskilt inte om det inte finns något vettigt skäl!
Nu slutade det med att Acacia tvingade upp dem, tog huvudet och sprang. Spelarna försöker spränga Wall of Skulls och vittnet försker stoppa dem.
Det tar sådan tid att Elder Things dyker upp och spelarna blir antingen galna, dör eller ger sig frivilligt för att rädda världen (vittnet).
Så vad vill jag säga, se till att dina spelare fortsätter vara vänner med Starkweather trots hans inkompetens. Se till att de bryr sig om honom och vill rädda honom. Dessutom är det dumt att döda spelare i staden, (men ger man sig trots upprepade varningar ner till det underjordiska havet får man skylla sig själv) det gör att folk hellre vill rädda det som räddas kan, än att ge sig ut på ett korståg.
Nu finns det förstås folk som säger att jag kunnat undvika nästan allt det här, men jag såg inte problemen när jag läste på innan och när de väl kom så fanns det inga bra alternativ till att tvinga spelarna vidare.
Det finns egentligen inget skäl för dem att utforska tornet efter en viss punkt, det antas bara att de skall göra det. Och de måste (nästan) göra det.
-örn, som aldrig stött på en djupare intrig än i BTMOM