Tjena Zev!
Har du skrivit många äventyr tidigare? Annars skulle jag inte tänka så mycket på namnet och omslagsteckningar, börja med att skriva ett bra äventyr.
(Jag skulle faktiskt ställa mig in på att bara göra en kul och lång kampanj (en kampanj är ett jättelångt äventyr som man inte hinner spela igenom på en kväll, utan som kräver många speltillfällen innan man till sist når en storslagen avslutning på det hela) åt dina kompisar. Grejen är nämligen att det är mycket roligare att skriva ett äventyr som man själv skall spelleda, än att skriva på så vis att någon annan skall förstå.) Gör bara lite korta anteckningar och se till att ha det hela i huvudet. Sedan ritar du kartor och hittar på spelledare så att du är väl förberedd.
Men vi kan säkert hjälpa dig ändå, med förslag på vad som kan hända i äventyret och så.
"det ska handla om att äventyratrna kommer till en annan dimension där det är ettkrig mellan demoner och änglar"
Låter spännande. Är det meningen att man ska hjälpa änglarna mot demonerna, så att de kan vinna kriget?
Det första du skulle behöva är att hitta på något sätt för rollpersonerna att resa in i den här dimensionen och hur de kan dras in i kriget. Här kommer några förslag:
#1: En ängel skulle kunna resa till vår värld och be rollpersonerna komma och hjälpa dem.
#2: En demon skulle kunna resa till vår värld och ta rollpersonerna till fånga och sedan resa till deras dimension. När de väl är där så förslavas de och beordras att slåss mot änglarna. Rollpersonerna blir förstås sura över att utnyttjas av demonerna, så till slut flyr de och går över till änglarnas sida.
#3: En trollkarl kan ha byggt en konstig dimensionsport som han inte vet var den leder någonstans. Han ber rollpersonerna följa med honom in i porten. De väntar tills stjärnorna står helt rätt och tidpunkten är inne för att resa med porten (om man inte går in i porten vid exakt rätt tidpunkt så fungerar den inte!) men samtidigt drar det ihop sig till ett ruskigt oväder. Någon frågar "skall vi inte avstyra hela projektet?", men magikern säger "nej, då får vi vänta tusen år innan vi får en chans igen!!!" och vid exakt det tillfälle då han och rollpersonerna går in i portalen så slår en blixt ned i dem.
De hamnar i den nya världen, men porten är förstörd och det går inte att resa tillbaka. De träffar änglarna och de förklarar att det finns en väg tillbaka, men den portalen befinner sig i Djävulens Dal, och det går inte att resa dit eftersom det är fullt med demoner där. På så vis måste rollpersonerna hjälpa änglarna i kriget för att få kunna resa hem.
#4: Rollpersonerna får ett uppdrag från en ful och otäck greve om att sno en hemlig skatt från ett lustigt älvfolk med gyllene fjärilsvingar djupt inne i en trollskog. De går in i skogen och bereder sig för en hård strid, men de töntiga älvorna visar sig inte vara vana vid våld och de har ingen chans mot rollpersonerna. Älvadrottningen ber rollpersonerna med rödgråtna ögon att inte ta deras skatt ifrån dem, men rollperosnerna tar säkert bara och skrattar åt dem och snor det ändå.
När de skall gå tillbaka så ropar älvadrottningen "har ni inget samvete? Har ni ingen känsla för gott och ont? Lyss till era hjärtan och gör det som är rätt!"
Den natten sover rollpersonerna mycket illa. De är yra av feber, de kräks och mår illa, och de anar inte att det luriga älvorna har kastat en förbannelse över dem. I drömmen reser deras sinnen till en annan dimension: Djävulens Dal. Där pågår kriget mellan de goda och de onda, och rollpersonerna hamnar mitt i konflikten, och blir kontaktade av både demoner och änglar som vill värva dem till deras sida i kriget. Om rollpersonerna hjälper änglarna att besegra demonerna, då har de klarat den första delen av prövningen och vaknar. (Om någon dör i drömmen så kommer den personen aldrig att vakna, utan visar sig ha döt i sömnen).
De börjar säkert prata med varandra om vilken konstig dröm de haft, och de mår fortfarande väldigt illa. Har de blivit sjuka? Ja, men de har ändå bevisat för sig själva att de är goda, och om de går tillbaka till älvorna för att ge dem skatten så kommer de att slippa förbannelsen och bli friska. Om de inte går tillbaka med skatten så kommer de däremot att dö.
----
Om jag skall ge dig andra idéer om själva äventyret i Djävulens Dal så tänker jag mig någonting i den här formen:
#1: Först skall man resa till ett fort som djävularna har. Fortet är en viktig strategisk punkt och fullt med läskiga demoner, men änglarna har en plan: De har hittat en lönngång in i berget under fortet och skall gå in i de urålderliga grottgångar som finns under berget tills de kommer fram till en stor, tjock pelare som finns i en jättesal i bergets mitt. Om de kan spränga sönder den pelaren så kommer sedan hela berget rasa med fort och allt. En jätteseger för änglarna. Vad de inte vet är att det lever läskiga grodmonster i berget, och längst in så lever deras moder, en urläbbig groddrake. Det kanske inte kommer gå så enkelt som rolleprsonerna tror?
#2: Om de ändå lyckas så kommer änglarna att ställa till med en stor fest åt hjältarnas ära. Festen hålls i ett stort, gnistrande slott, men mitt under festen så anfaller demoniska lönnmördare!!! De kan byta kropp, precis som de vill, och efter att ha gått omkring i änglaskepnad (fast du kan antyda att rollpersonerna tycker det är något konstigt med dem under hela kvällen) så byter de till sina sanna former, som demoniska djävulshundar med glödande ögon, och anfaller änglarnas ledare och sliter sönder strupar till höger och vänster innan någon hinner reagera. Äventyrarna måste stoppa dem innan det hela slutar i ett blodbad!!!
#3: När de undersöker lönnmördarnas kroppar så ser de att de har en sorts medaljonger av svart, kallt stål på bröstet. Det är förvandlingsartefakter. Änglarna kan inte röra vid dem, då börjar de nämligen glöda och brännas, men rollpersonerna kan bära dem! Aha! Det hade minsann inte demonerna tänkt på! Så, nästa uppdrag blir för rollpersonerna att förvandla sig till demoner och infiltrera demonernas bas.
#4: Det kan bli rätt spännande att gå omkring i demonförklädnad och försöka smälta in i mängden. Så fort rollpersonerna beter sig konstigt så kan någon börja bli misstänksam. Särskilt farliga är demonhundarna. De går fram och nosar på rollpersonerna, och känner liksom att någonting är fel. Längst in i basen sitter själva djävulen, men de enda som får träffa honom är de speciella Rödrockarna. Rödrockar är djävularnas styrande elit. Det är de som bestämmer. Rollpersonerna måste döda en rödrock och ta deras kläder för att få komma in i djävulens boning. Problemet är att det inte finns några rödrockar att mörda. Nämen vänta! Vad är det för liv och oväsen där ute?! Aha! I tre bärstolar kommer en rödrock till djävulens palats. Den siste av de rödrockar som skall närvara vid djävulens hemliga sammanträde sitter i en av dessa tre bärstolar. Det är honom de måste lönnmörda. De vet inte i vilken av bärstolarna han sitter, och varje bärstol vaktas av en stor, äcklig, levande bronsstaty som föreställer olika djur. En björn, en gorilla och en myrslok (eller kanske något annat djur) :^)
#5: Djävulen låter sig inte luras, så fort äventyrarna kommer in i hans sal så ser han på en gång att det är något fel på dem: Så blir det slutstrid och när de väl har dödat djävulen så måste de barrikadera sig i salen, för andra demoner står och bankar utanför för att komma in. Allt ser ut att vara förlorat när man plötsligt hör trumpetljud. Det är änglarna som kommer för att inta borgen! Så, det blir fantastisk slutstrid där rollpersonerna slåss på ena sidan och änglarnas armé på den andra, och demonerna blir besegrade från vardera håll. (De har blivit försvagade sedan djävulen dog)
#6: Slutet gott, allting gott.
Vad tycker du?
/Rising