Re: Bra spelare och hyfsad SL räcker långt
Jag har haft förmånen av att alltid haft en bra SL (de gånger jag inte varit spelledare själv) men visst har det funnits tillfällen när behovet av duktiga och initiativrika spelare funnits.
Även en spelledare kan ha en dålig dag....
Men det är som du säger, många av de roligaste minnena som man har från speltillfällen har sitt ursprung i situationer som uppkommit utanför äventyrets ramar. Eller åtminstone när det böjts på en hel del. Det är då som jag varit väldigt glad över att vi haft en mycket duktig SL.
Sen tycker jag det är kul när det är äckligt svårt att hålla rollpersonen vid liv. Tänker på när du beskrev att ni precis lyckades hålla er vid liv i Sorgernas Brunn. Så ska det va! Och då menar jag inte att man ska ha en sadistisk SL, men inte heller en "snäll" som kan låta spelaren klara av den där "absolut kritiska paraden". Ibland är det lite för enkelt att bara ta ett nytt rollformulär och kladda ner en ny rollperson och sedan köra på.
Jag minns när jag, tillsammans med SL, skapade en rollperson. En sabrisk vapenmästare, som hade lärt sig stridskonsten av Solon Teri. Han blev väldigt detaljrik och jag skrev bakgrundshistoria och han hade en bra beskriven bakgrund till den andra rollpersonerna. En mycket intressant rollperson tyckte både jag och SL. Men en tredjedel in i äventyret så dog han en neslig död när han FUMLADE med sin båge och ramlade. För att sedan försöka försvara sig med sitt kortsvärd, som han för övrigt var kass i. Därav dags att göra en ny rollperson, måtte djävulen ta alla barbarer från Norr
Spelledaren var förstås hänsynslös men utan att ha försökt haft ihjäl min rollperson. Jag fick helt enkelt lära mig att ville jag ha en chans att överleva så fick jag lära mig ordspråket: "det finns tillfällen för att slåss och det finns tillfällen för att fly" helt enkelt.
// Hatir