Nekromanti Äventyr?

nature_disaster

Veteran
Efter att ha läst boken i sträck sen jag fick den, förutom för att få i mig näring och att lätta på blåsan :gremsmirk:

Så idag funder jag att ge mig på det.. Vi är 3 st nybörjare som ska testa.. finns det något bra äventyr för 3 st?
Har kollat på rollspel.com men har bara hittat för 4-5 pers eller mer!

Hjälp den okunniga :gremtongue:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det går rätt bra att spela ett äventyr för 4-5 pers på tre spelare. Den enda justering du får göra är att dra ner på motståndet lite och minska motståndarnas antal, så att de matchar spelarna. Alternativt kan du skapa mer erfarna rollpersoner och ge dem 50 extra erfarenhetspoäng.

Örnie_UBBT

Swordsman
"Grande Station" som finns för neddladdning på Westerns hemsida är ett bra, klurigt och kort äventyr som lätt kan spelas med tre personer (har gjort det själv, inte mindre än 2 ggr...). Det är faktiskt ett av mina favoritäventyr från hemsidan just därför att det har en så skönt nervig stämning med förräderier och faror till höger och vänster - det kunde lätt ha blivit en westernfilm!

hälsar
Örnie

PS Så nu när du har läst regelboken: var den mer/mindre krånglig än väntat? Är det något särskilt som verkar svårt? Fråga gärna! DS

Eagle

Swordsman
Låt spelarna bestämma

Hej!

Du kan även låta spelarna bestämma, genom att i samband med att de skapar sina rollpersoner och bestämmer sig för vad de vill uppnå i livet och vad de har för mål och drivkrafter - så kanske det finns saker i detta som du kan improvisera fram ett äventyr av. Är en rollperson bra på vildmarksfärdigheter, så kanske det är ett tecken på att den rollpersonen vill konfronteras med utmaningar i vildmark. är en annan en korthaj, så kanske det kan vara trevligt för den personen om han får nytta av detta i äventyret. Vad jag försöker säga är att forma äventyret efter rollpersonerna snarare än att tvinga rollpersonerna anpassa sig efter ett färdigt äventyr. Låt dem få känna verklig frihet att få göra vad de själva faller dem in. Vill de råna en bank, så låt dem göra det. Vill de jaga efterlysta och bli prisjägare, så skapa ett äventyr kring detta. Första äventyret kan t.ex. handla om hur rollpersonerna träffas och hur deras vänskap blir stark.

Beskriv rollpersonerna, vilka är de och vad är det som utmärker dem?

Mogger

Hipsteranka
Bankrån!

precis. Att improvisera fram saker tillsammans är kanske det enklaste sättet att börja spela på. Så gjorde jag för 20 år sedan och har nyligen gått tillbaka till något liknande. Äventyr är överskattade och i värsta fall spelhämmande.

Gör så här, skapa en lista (tillsammans med spelarna) med 5 punkter som verkar fräcka: Tågrån, bankrån, gräva upp ett byte på indianterritorie, vinna en pokerturnering (på en ångbåt på Mississippi) och försvara fort mot mexikanska banditer.

Sedan bestämmer ni ett och så spelar ni det. Det behöver inte vara svårare än så. Så spelade vi Western för länge sedan.

Johan K

Gammal & dryg
Strirra dig inte blind på antalet spelare,sådan går alltid att fixa.
Jag skulel göra somså att jag tittade igen på de äventyr som du kolalde på rolspel.com Hittade du där nått som du gillade ? Om du gjorde det, ta det äventyret. Läs det & spela det. Kanske dra ner . tex moståndet.
Svårare än så är det inte ! :gremlaugh:

Hoppas att ni får kul med Western åxå ! För det är ett kul såpel.

nature_disaster

Veteran
Re: Äventyr - hur gick det?

Boken var mycket lättare än vad jag trodde. Kan ju inte reglerna utantill men vill inte att det ska vara så strikt utan huvudsaken att man har roligt.

Roligt hade vi iaf men så mycket rollspel vart inte kanske.. Vi började väldigt sent och hade väl fått i oss mer dricka än nödvändigt :gremcrazy:. Men ser framemot att få spela igen och då med lite fler spelare och en mer erfaren spelledare! :gremsmile: