Kontruktiv kritik
Först måste jag nämna att det är svårt att ge konstruktiv kritik, men jag skall försöka.
Det första som, egentligen bara är en liten detalj, jag störde mig på är spaltindelningen. Med så smala (A4) sidor och så stor stil blir det inte bra om man delar in texten i spalter. Så antigen skall du göra texten smalare, eller så slopar du spalterna. Det fanns också ganska många stavfel.
En annan sak, som har med själva äventyret att göra, är att det, enligt mig, är alltför linjärt. Nu vet jag inte hur erfaren du och din spelgrupp är, men om man är van med att improvisera så är det bättre att bara beskriva vad som kan hända.
Då jag läste äventyret så tyckte jag att det liknade ett äventyrsspel till datorn, t.ex. Larry, där du måste göra vissa saker i en på förhand bestämd ordning för att det skall fungera. En annan sak som man bör tänka på då man spelat en längre tid är att äventyren inte alltid skall börja med att någon ger en ett uppdrag, som man utför, får pengarna, och sticker.
T.ex. ett i äventyr som jag spelade igår så reste vi genom bergen, då vi blev tillfångatagna av en grupp minotaurer. Nästa dag talade deras ledare med oss, och vi hade ingen aning om vad han ville oss. Det vi lyckades ta reda på var att någon hade kommit överens med honnom om att de skulle komma och hjälpa honnom. Och han trodde att det var vi som skulle komma. Men ingen annan i deras samhälle får veta att han behöver hjälp, så han kan inte släppa ut oss, det skulle vara för misstänkt. Så nu sitter vi där och vet att vi skall själa ett föremål åt honnom, men det är det enda vi vet.
Åter till kritiken... Just ditt äventyr skulle därför kunna vara mera allmänt skrivet, bara vad som kan hända, och inte just att någon säger att äventyrarna skall gå till ett visst ställe, och därifrån blir de skickade till ett annat ställe, och därifrån...
Dessutom fanns det några saker som jag tyckte verkade ologiska. T.ex. tror jag inte att min spelgrupp skulle förstå att alverna vill ha hjälp av en dvärg, för alver och dvärgar hatar varandra (åtminstone som vi har tolkat det).
Också en annan sak angånde dvärgen, om en dvärg, som kan ta livet av 10 troll (eller hur många han nu dödade den ena natten) och vill ha en skatt så tror jag inte att han skickat några äventyrare efter den. Med min ena spelgrupp skulle spelarna säkert ha konstaterat att kistan som dvärgen ville ha ger dem mer pengar än vad de får genom att rädda byn. De skulle ha tagit kistan och stuckit.
Men fast jag har serverat en hel hög med (konstruktiv) kritik här nu så betyder det inte att ditt äventyr inte var bra, men perfekt var det inte. Dessutom beror det mycket på spelgruppen hur bra ett äventyr blir.
Som tips till nästa äventyr, så skulle t.ex. alvledaren bli sur på spelarna för att de hade gjort så att några alver dött. Och nu vill han ha någon ersättning för det. Kanske en juvel som dvärgen "lånat" (läs stulit) av dem. Eller så blir byns ledare bestulen av någon, och vem kan det vara som har gjort det??? Kanske det var trollens ledare som vill hämnas...