Nekromanti Äventyr.

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Tja SoC igen. jag har jobbat ett tag på en fortsätning av Det gamla slottet och jag vill ha konstruktiv kritik.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Jag kan läga utt den igen här.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Kontruktiv kritik

Först måste jag nämna att det är svårt att ge konstruktiv kritik, men jag skall försöka.

Det första som, egentligen bara är en liten detalj, jag störde mig på är spaltindelningen. Med så smala (A4) sidor och så stor stil blir det inte bra om man delar in texten i spalter. Så antigen skall du göra texten smalare, eller så slopar du spalterna. Det fanns också ganska många stavfel.


En annan sak, som har med själva äventyret att göra, är att det, enligt mig, är alltför linjärt. Nu vet jag inte hur erfaren du och din spelgrupp är, men om man är van med att improvisera så är det bättre att bara beskriva vad som kan hända.

Då jag läste äventyret så tyckte jag att det liknade ett äventyrsspel till datorn, t.ex. Larry, där du måste göra vissa saker i en på förhand bestämd ordning för att det skall fungera. En annan sak som man bör tänka på då man spelat en längre tid är att äventyren inte alltid skall börja med att någon ger en ett uppdrag, som man utför, får pengarna, och sticker.

T.ex. ett i äventyr som jag spelade igår så reste vi genom bergen, då vi blev tillfångatagna av en grupp minotaurer. Nästa dag talade deras ledare med oss, och vi hade ingen aning om vad han ville oss. Det vi lyckades ta reda på var att någon hade kommit överens med honnom om att de skulle komma och hjälpa honnom. Och han trodde att det var vi som skulle komma. Men ingen annan i deras samhälle får veta att han behöver hjälp, så han kan inte släppa ut oss, det skulle vara för misstänkt. Så nu sitter vi där och vet att vi skall själa ett föremål åt honnom, men det är det enda vi vet.

Åter till kritiken... Just ditt äventyr skulle därför kunna vara mera allmänt skrivet, bara vad som kan hända, och inte just att någon säger att äventyrarna skall gå till ett visst ställe, och därifrån blir de skickade till ett annat ställe, och därifrån...

Dessutom fanns det några saker som jag tyckte verkade ologiska. T.ex. tror jag inte att min spelgrupp skulle förstå att alverna vill ha hjälp av en dvärg, för alver och dvärgar hatar varandra (åtminstone som vi har tolkat det).

Också en annan sak angånde dvärgen, om en dvärg, som kan ta livet av 10 troll (eller hur många han nu dödade den ena natten) och vill ha en skatt så tror jag inte att han skickat några äventyrare efter den. Med min ena spelgrupp skulle spelarna säkert ha konstaterat att kistan som dvärgen ville ha ger dem mer pengar än vad de får genom att rädda byn. De skulle ha tagit kistan och stuckit.

Men fast jag har serverat en hel hög med (konstruktiv) kritik här nu så betyder det inte att ditt äventyr inte var bra, men perfekt var det inte. Dessutom beror det mycket på spelgruppen hur bra ett äventyr blir.

Som tips till nästa äventyr, så skulle t.ex. alvledaren bli sur på spelarna för att de hade gjort så att några alver dött. Och nu vill han ha någon ersättning för det. Kanske en juvel som dvärgen "lånat" (läs stulit) av dem. Eller så blir byns ledare bestulen av någon, och vem kan det vara som har gjort det??? Kanske det var trollens ledare som vill hämnas...
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Re: Kontruktiv kritik

Tack för all kritik den gör att jag kan skriva bättre äventyr.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Herre jesus min skapare!!!
Är det där svenska??
Funkar inte stavningskontrollen i ditt Word eller?!
Min hårddisk fick nästan en bad block där MSGR_SW.LEX ligger.

Ok sorry för smädelserna.

/Paz
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Mera konstruktiv kritik

Ok, jag håller med Legioth till stora delar. På det hela taget kan man väl säga, att spelare sällan reagerar precis som man vill, och att de ofta hittar på något oväntat. T.ex. är det inte helt otroligt att nån spelare plötsligt tar livet av huvudpersonen i ditt äventyr, och då är det hela förstört. Sånt har hänt, så du kan ju förbereda dig på att det kan hända!
Därför är det viktigt att som SL lära sig att improvisera, och om det hela spårar ur inte tappa fattningen, utan lungt fortsätta. Redan en så´n sak som att någon frågar ett oväntat namn av dig kan ställa dig mot väggen, om du inte är mycket bra på att hitta på saker snabbt.

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Re: Mera konstruktiv kritik

Jag vet att det inte var så bra skrivet men jag vet hur man improviserar så det ska inte bli några problem.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 
Top