Nekromanti Äventyr

Yraen

Veteran
Jag skulle behöva tips om vart man kan hitta nybörjar äventyr. Jag har hittat några, men det står att SL bör vara väldigt rutinerad...
..vore tacksam för hjälp.

Yraen

Targon

Hero
Äventyrsmodulen Sorgernas brunn anser jag med fördel kunna användas även av orutinerade spelledare. Vissa situationer kan visserligen vara mer svårlirade än andra, men då gäller det att man förbereder sig i god tid och verkligen funderar ut vad som kan hända. Låt dig inte skrämmas av de som vill få dig att tro att bra spelledarskap enbart handlar om rutin. Förbereder du dig grundligt kan du mycket väl kunna förefalla rutinerad trots att det är första gången du spelleder. Fast så snart som möjligt bör du lämna de färdigskrivna äventyren åt sidan och i stället försöka skapa dina egna äventyr. Det är då det verkliga spelledandet kan börja.

- Targon, skrivare

Greymourn

Swordsman
Sorgernas Brunn...

... är skräp... bokstavligen... Lika spännande som mitt första drakar och demoner äventyr... Som i sin tur utspelade sig på ett Hero Quest bräde...

Det enda sättet det äventyret kräver en skicklig SL till är en total revidering...

... förlåt till författaren på förhand...

... han lyckades iaf få halva min grupp bortgift, så ngt gjorde det ju iaf...

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon...

Glittergrus

Veteran
Äventyr blir best om man skriver dem själv men om du inte har några ideér för tillfället lade ner lite äventyr och modifiera om dem så de passar din spelgrupp.

En bra sida är www.alfaweb.nu/eonse Det gud inte vet, det vet jag och eftersom gud inte existerar vet jag allt.

Oceanliner

Warrior
Prova "Första skottet" på www.foxtail.nu

Jag skulle personligen rekommendera äventyret "Första skottet". Därför att det utspelas på en begränsad välbeskriven yta vilket gör att man som spelledare får bättre överblick. Sedan är spelledapersonmerna välbeskrivna inte bara med en massa siffror.

Äventyret finns på Krilles hemsida www.foxtail.nu

Targon

Hero
Sant!

Du har rätt. Sorgernas brunn är skräp. På flera ställen får man verkligen anledning att undra om inte modulförfattaren driver med läsaren. Men det går likväl att spela. Faktum är att om äventyret överhuvudtaget ska spelas, så ska det göras just av oerfarna spelledare som vill lära sig regelsystemet och lite om världen innan de börjar på allvar. Fast det kan finnas bättre äventyr på någon av hemsidorna. Har själv inte spelat dem.

- Targon, skrivare

Kullendorff

Warrior
Kan inte mer än instämma.

Sorgernas brunn suger hästpung.

Lika inspirerande som en rotfyllning och ungefär lika spännande som Bingolottos månadsfinal.
Köp INTE.

MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"

Big Marco

Läskig
Re: Osaklig kritik

Så konstruktivt.

Kan du inte säga vad du ogillar istället? Och vad du gillar med det?

Själv har jag massor av positivt och lite negativt att säga om SB.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

hatten

Swashbuckler
Re: nyfiken... Har varit i stugan

Faktum JA det gör det.....

Religioner var lite dåligt designat i sina beskrivningar men den hade NÅGRA ljuspunkter framför allt de som handlade om de stora religionerna. ( som DAAK tron och Samari läran )

Sen monster och Varelser bilderna på några av varelserna var bedrövliga så dåliga att de verkade aktivt suga ur min och spelarnas förmåga att tycka om varelsen eller ens frukta dom.. ( behöver jag säga Fargoul och sjöfolket som har sina simm fötter RITADE FEL VÄG )

Spelarnas handbok som kändes i mitt tycke lite fattigt men designen på den ohc tipsen var utmärkta för nybörjare jag är som sakt inte nybörjare så den var fattig i mitt tycke... ( för en nybörjare på rollspel och Eon rollspelet är den att rekomendera )

Vissa saker i mystik ohc magi kunde ha varit MER igenom tänkta framför allt Perpetruel indestruktibilitet men den åtgärdade jag själv /images/icons/cool.gif genom att ge den reperation poäng...

I övrigt har jag faktist varit mer än nöjd med Neogames då de små fel de har gjort har varit SMÅ och lätta att åtgärda..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Targon

Hero
Därför är Sorgeras brunn kass!

1. Trots anspråken så är Sorgernas brunn inte något särskilt läskigt äventyr. Traditionella helyllesvenska myllingar är långt mer läskiga än det där tramset.

2. Intrigen är naiv och alltför linjär.

3. Fånigare gäng än rövarna får man leta efter. Modulen ger inga trovärdiga psykologiska förklaringar till varför rövargänget splittras på mitten så där utan vidare.

4. Vad faen är en bjära och vem har hittat på det? Likaså den talande ormen med ägg som kan säljas på Sjöbo marknad för dyra pengar. Vad ska den vara bra för? Och hur ska man lyckas förmedla en känsla av trovärdighet till sina spelare om det bara dyker upp en massa löjligheter i äventyret?

- Targon, skrivare

Krille

Lord
Bjära

"4. Vad faen är en bjära och vem har hittat på det?"

En bjära är en gammal nordisk grunka, även kallad alruna, mandrake, mjölkhare och lite annat beroende på var man hamnar och vilken folktro man tittar på. Ibland är det en intelligent entitet, motsvarande en klassisk familiarus, men ibland är det bara ett redskap som hjälper en häxa att mjölka korna (inte nödvändigtvis sina egna).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Greymourn

Swordsman
Du är en alldeles för snäll människa Hatten...

Säg någonting som du inte tycker är underbart eller härligt... Men jag är en fruktansvärt ond människa, och skulle inte ens ha ngt gott att säga om SB om det så vore att jag kunde tjäna pengar på det... (Marco... Någon...)

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon...