Girighet
Warrior
- Joined
- 22 Oct 2015
- Messages
- 322
Nedan är lite tankar om saker som jag har dålig koll på, som om det är fel så är det fel. Denna post handlar om spelledarlöst äventyrande, vilket jag skiljer från spelledarlöst samberättande.
Jag har fått känslan att vissa spelstilar vill minska ner spelledarens påverkan på spelet så mycket som möjligt. Detta främst genom olika tabeller där man slumpar fram allt från innehåll i rum, inställningar hos dem som karaktärerna möter och vart man hamnar om man tar väger till vänster istället för höger. Lite hårt draget, vad är spelledarens roll i denna typ av spel?
Det är väll precis så här som olika solovarianter som tex "Strider-mode" i TOR fungerar. Om man inte vill ha en spelledares nyckfullhet kan man inte plocka bort denne helt och turas om att gestalta de man möter under äventyret och låta slump och tabeller sköta resten?
Finns det några spelledarlösa rollspel som gör detta bra?
Jag har fått känslan att vissa spelstilar vill minska ner spelledarens påverkan på spelet så mycket som möjligt. Detta främst genom olika tabeller där man slumpar fram allt från innehåll i rum, inställningar hos dem som karaktärerna möter och vart man hamnar om man tar väger till vänster istället för höger. Lite hårt draget, vad är spelledarens roll i denna typ av spel?
Det är väll precis så här som olika solovarianter som tex "Strider-mode" i TOR fungerar. Om man inte vill ha en spelledares nyckfullhet kan man inte plocka bort denne helt och turas om att gestalta de man möter under äventyret och låta slump och tabeller sköta resten?
Finns det några spelledarlösa rollspel som gör detta bra?