Re: Egna erfarenheter....
"
Det svåsate är faktiskt att levandegöra framkomligheten."
Tja.. Det beror ju lite på vad spelarna vill göra.. Om de bara vill dra in i djungeln och gå vilse en stund så är det ju svårt för då måste man ju spela dag för dag.. Om spelarna däremot vill ta sig från en plats till en annan så kan man beskriva det övergripande istället och överdriva tidsåtgången mot vad det borde tagit i en svensk skog..
"Slå ett slag i Överlevnad: djungel eller Orientering.. Du hade Överlevnad, vad slog du? Jaha.. Ja, det tar ungefär en vecka att nå dit.. Det jag kan säga om resan... förutom det vanliga ni får stå ut med som värmen och det ständiga behovet av att dricka vatten... Ja, ni vet.. Det jag beskrivit förut... är att du Teorgil råkade ramla ut för ett stup.."
eller
"Jaha.. Du tänkte röra dig ungefär 1 km norr om byn för att spana? Det tar ungefär 30 minuter för dig att komma dit på grund av all vegetation som är i vägen.."
"
Stämningen är ett ständigt halvdunkel, med ständiga ljuda dag och natt /.../ och skuggorna kan dölja vad som helst..."
Det där var en bra beskrivning.. Jag fick direkt minnesbilder från naturfilmer (alltså om djur, inte med människor
) där just de där skumma miljöerna har synts.. I regel så ser man ju naturbilderna från träden och inte från marken så det är inte så ofta man faktiskt få se hur det ser ut där..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som nog skulle slänga in ett alvfolk och pygméer i djungeln istället för normala människor (eller varför inte alvpygméer?)