Äventyrare som yrke i klassiska äventyrsrollspel

Leon

Leo carcion
Mycket kloka tankar. Gillar just det här att världen i sig är äventyrlig, och att RP rör sig i den äventyrligare delen av sina professioner. En köpman som säljer vete på den lokala marknaden är kanske inte så spännande, men en karavan genom Aidnebergen blir ju snabbt ett äventyr. Och en jägare kan ju lika gärna jaga ugglebjörn som rådjur.

Sedan dras ju RP ofta successivt djupare och djupare in i kampen mot Häxmästaren eller draktyrannen eller vad de nu kan vara (i klassisk Äventyrsfantasy), men då är ju berättelsen redan i full gång.

Leon

Leo carcion
Jag gillar en "vad som gått snett"-tabell likt den i Mörk Borg. Dvs, den händelse som tvingade dig bort från din trygga vardag.
Så tänker vi också med Bakgrundsbladen till KH. Man slår en gång för en minnesvärd händelse, och en gång för att se vad som tvingade/lockade rollpersonen från sin hembygd.

koraq

Swordsman
I de flesta spel är ju "yrken" sällan nåt man kan använda i spel. De är ju mest en ettikett eller arketyp för vad man sysslat med under uppväxten. De enda spel jag kan komma på som har "yrken" är The Fantasy Trip och GURPS, och det är spel helt utan klasser eller arketyper. Dock har de tabeller för hur mycket man kan tjäna per vecka om man jobbar som X och vad man behöver för färdigheter för att kvala.

Genesis

Ni dés ni maître
I de flesta spel är ju "yrken" sällan nåt man kan använda i spel. De är ju mest en ettikett eller arketyp för vad man sysslat med under uppväxten. De enda spel jag kan komma på som har "yrken" är The Fantasy Trip och GURPS, och det är spel helt utan klasser eller arketyper. Dock har de tabeller för hur mycket man kan tjäna per vecka om man jobbar som X och vad man behöver för färdigheter för att kvala.
Apocalypse World, också. Din klass är ett aktivt yrke som du kan använda för att tjäna ihop ditt uppehälle. Jobbar du inte kommer du antagligen att svälta.

JohanL

Champion
I Borderlands till RuneQuest (1982) är det implicit att man bara är äventyrare för att man måste - det ses som en ren självklarhet att om någon erbjuds ett jobb som vaktkapten av Hertig Raus, så kommer man att acceptera jobbet, pensionera rollpersonen, och rätt mycket ha ”vunnit” genom att ha tagit sig ur det risiga äventyrarjobbet som man tvingats in i av omständigheterna!

Rickard

Urverk speldesign
och rätt mycket ha ”vunnit” genom att ha tagit sig ur det risiga äventyrarjobbet som man tvingats in i av omständigheterna!
Ja, det här tycker jag saknas i äventyrsspel. När är nog för äventyrandet? När pensionerar man gubben? När är det nog med rikedomar och titlar?

Spelar en längre kampanj i The One Ring just nu. En dag i veckan i kanske ett år är tanken, men det blir säkert lite längre. Min hob - som ville ut och bevisa att hans ätt faktiskt är att räkna med - har efter en tredjedel av kampanjen faktiskt uppfyllt sitt mål. Har mött både jättespindlar, orker och mörkmårdsulven och överlevt, varit bidragande till ett fältslag, blivit förtroelig med alvkonungen, träffat en magiker, fått rikedomar; har utvecklats personlighetsmässigt och insett att han varit egocentrisk och har nu en vidare bild av världen. Hans historia har nu berättats klart för min del - han har fått både historier och föremål som bekräftar dem - och jag är redo för att han ska söka sig tillbaka till sin hobhåla och sina tre döttrar hemmavid (och hoppas få kontakt med fjärde dottern som är utflygen som äventyrare).

Kommer bli jobbigt att lämna honom, men också kul att han "klarade sig". Känns som bästa stället att lämna när man fortfarande känner för karaktären.

Jocke

Man med skägg
I Dark Herasy jobbar din rollperson med sitt jobb och tjänar pengar som det mellan äventyren.

koraq

Swordsman
Uppenbarligen skulle jag lagt fokus på "flesta spel", men mycket lärorlkt det här! :)

Någon gång ska jag kanske spelleda Borderlands, och Griffin Mountain...

Jocke

Man med skägg
Jag kom på att jag för några år sen läste en serie där 20-somethings i en D&D liknande värld ganska ofta var äventyrare innan de typ stadgade sig och skaffade riktiga jobb. Så alternativet ”framtida sysselsättning” är ju också en rimlig tolkning.

Edit: Kom på att det var Rat Queens. Om nån undrade.

Last edited: