En sak jag tänkt på är de olika sorters hjältar/äventyrare rollpersonerna gestaltar - de arketypiska äventyrarna så att säga.
Vanligast torde vara äventyrare efter berättelseelementet "enkel härkomst blir prins" - fantasyklyschan med bondesonen som blir prins/kung alltså. I spel tar det sig uttryck i att man börjar som lite enklare, svagare och jobbar sig uppåt. Några exempel är D&D (levels, t ex) och Drakar och Demoner (börja relativt enkelt, bli bättre - med lite mer möjligheter i regel). Man blandar givetvis in olika spel/rollpersonstyper, men en viktig del av berättelsen är just att man utvecklas - med fokus på färdigheter och utrustning, mest - och att samtidigt så ökar området man påverkar - the scope, s a s. Man går från by till stad till kungariken till världen. Genren är i regel fantasy.
Den andra sortens äventyrare är den ofrivilliga sorten - en fisk i en hajdamm. Man börjar förvisso i regel som nykomling och kanske jobbar sig uppåt - men i regel försöker man mest hålla sig vid liv. Det sociala spelet blir viktigt, för de flesta äventyrarna är inte såpass mäktiga att de kan göra som de vill. Huvudmålet blir mer högre social status, och att säkerställa sin egen tillvaro. En slags "fish out of water"-berättelse, alltså. Exempel på ett sådant rollspel är Vampire, t ex.
Det roliga är att så här långt lutar jag mig rätt mycket på Rollspelshandbokens(?) strip om vad vi spelar - skriven för en sisådär 15 år sedan.
Gemensamt för båda de här är att de börjar på botten och jobbar sig uppåt - mer eller mindre framgångsrikt. Utveckling är ett viktigt element.
Det finns förstås en invertering på det hela - CoC, där man i regel börjar som någorlunda kompetent och jobbar sig nedåt.
Rent litterärt finns det också andra varianter på äventyrare - Jag drar mig till minnes Corto Maltese och E. Howards bok-Conan till exempel. Vana äventyrare som i mångt och mycket inte utvecklas utan där de upplever äventyr. De är alltså rutinerade äventyrare/resare och utvecklingsperspektivet/trygghetsaspekten försvinner till stor del. Jag undrar om det inte torde finnas plats för de här. Null State kan iofs ha exempel på denna typ av äventyrare - men de känns ganska sällsynta.
Vad anser ni?
Vanligast torde vara äventyrare efter berättelseelementet "enkel härkomst blir prins" - fantasyklyschan med bondesonen som blir prins/kung alltså. I spel tar det sig uttryck i att man börjar som lite enklare, svagare och jobbar sig uppåt. Några exempel är D&D (levels, t ex) och Drakar och Demoner (börja relativt enkelt, bli bättre - med lite mer möjligheter i regel). Man blandar givetvis in olika spel/rollpersonstyper, men en viktig del av berättelsen är just att man utvecklas - med fokus på färdigheter och utrustning, mest - och att samtidigt så ökar området man påverkar - the scope, s a s. Man går från by till stad till kungariken till världen. Genren är i regel fantasy.
Den andra sortens äventyrare är den ofrivilliga sorten - en fisk i en hajdamm. Man börjar förvisso i regel som nykomling och kanske jobbar sig uppåt - men i regel försöker man mest hålla sig vid liv. Det sociala spelet blir viktigt, för de flesta äventyrarna är inte såpass mäktiga att de kan göra som de vill. Huvudmålet blir mer högre social status, och att säkerställa sin egen tillvaro. En slags "fish out of water"-berättelse, alltså. Exempel på ett sådant rollspel är Vampire, t ex.
Det roliga är att så här långt lutar jag mig rätt mycket på Rollspelshandbokens(?) strip om vad vi spelar - skriven för en sisådär 15 år sedan.
Gemensamt för båda de här är att de börjar på botten och jobbar sig uppåt - mer eller mindre framgångsrikt. Utveckling är ett viktigt element.
Det finns förstås en invertering på det hela - CoC, där man i regel börjar som någorlunda kompetent och jobbar sig nedåt.
Rent litterärt finns det också andra varianter på äventyrare - Jag drar mig till minnes Corto Maltese och E. Howards bok-Conan till exempel. Vana äventyrare som i mångt och mycket inte utvecklas utan där de upplever äventyr. De är alltså rutinerade äventyrare/resare och utvecklingsperspektivet/trygghetsaspekten försvinner till stor del. Jag undrar om det inte torde finnas plats för de här. Null State kan iofs ha exempel på denna typ av äventyrare - men de känns ganska sällsynta.
Vad anser ni?