Nekromanti Äventyraren; En Bioligisk Studie

Kameli

Warrior
Har ni någonsin tänkt på vilket underligt släkte äventyrare är?
Dessa hårdföra individer som med risk för liv och lem omfördelar de resurser som finns placerade i underjorden (läs the handbook anthology, Rosenius beskriver detta faktum ganska så intressant), räddar ungmöer, dräper onda härskare osv.
att allt detta genomföres på en gammal, långhårig, skäggig och okänd stofils order måste dock te sig lite underlig.
Ja, jag är inte främmande för gammla stofiler i långt hår och skägg, de kallas alkisar och sitter utanför konsum. Och inte fasen skulle jag hämta den trefaldigt heliga morakniven från Korpilombolo för att kunna rädda hans kolega T-röd Enok från det mörka rehabdungeonen som vakas av demonen "Föreståndaren".
Detta leder till slutledning ett; Äventyrare går på vad som helst så länge man har en schysst story och med löften om ära och guld. Schitzofreni någon som vet det där med psykologi?
På vägen till guld och ära är det inte ovanligt att man medför enorma mängder packning utan at varesig drabbas av dålig rygg, eller gikt. Trolleriböcker, skriftrullar, drycker, stavar, tält, sovfällar, vattenskinn, vinskinn, ölskinn, sprit..ja ni fattar. Vapen(åtminstone tre varav ett avtst. för den seriöse krigare), en sköd, rustningar, kartor, facklor, ombyteskläder osv. Allt i flera olika versioner och sorter, utom en sak vill säga...
Mat, standardprovianten rör sig oftast om skorpor och torkat kött som nedskölljes med vatten. Hur äventyrare veckor, ibland månader i sträck kan klara sig på denna kost leder till slutledning två;
Äventyrare är födda med en tarmkultur som klarar av att bryta ned härdat läder och få näring ur glykol!
När väl kosten är förtärd så stöter man oftast ihop med ett monster, oftast på natten dessutom.
I eldens sken sker striden mot allsköns jäkelskap som kan lokalisera fem pers i en bäckmörk skog som täcker tusentals hektar...
Nåja, striden är slut och nu sker ytterligare en lustig företeelse; De nedkämpade liken plundras! Tillochmed skitiga svartalfer länsas på mat, guld, svärd, kläder, guld, kängor, smycken, guld och guld. Oftast låter man också liken ligga där de föll och går och lägger sig igen. Denna gång har man ingen nattvakt för vem har hört talas om två anfall under samma natt!
Nåväl, slutligen når våra hjältar sitt mål, utan att oftast ens varit i närheten av en tvål.
Härav slutledning 3;
En äventyrares skinn har en karaktär av härdat läder, inga loppor eller löss, vårtor,skabb eller dyl får någonsinn fäste på en äventyrare även om han så kravlat genom en massgrav insmord med honung!
Dessutom är äventyrarens imunförsvar tuffare än grovbetong eftersom det krävs en epedemi av böldpest för att de ens skall känna sig lite febriga!

Nåja, nu skall monsterkungen nedkämpas, detta sker med blandat reslutat men ingen monster bash är komplett utan åtminstone tvåsiffriga förluster...
Slutledning tre; Äventyrare är kallblodiga kännslolösa varelser av naturen, en äventyrar begravning består oftast i att rituellt få alla ägodelar ifråntagna och fördelade mellan sina kamrater, sedan kastas äventyraren i bästa fall på ett bål fortfarande i underkläderna (stövlar är dock dyra så dem har man ej kvar) och i värsta fall lämnas han att ruttna på plattsen, naken...
Monstret är dräpt och äventyrarna inhämtar skatten utan vidare mankemang så fördelas den rättvist mellan samtliga...
Hur sker detta i en grupp av barbarer som inte ens kan utrycka två stavelser i en och samma mening frågar ni er. Enkelt!
Äventyrare är helt enkelt från födseln ett extra område i hjärnan som låter dem behandla enorma mängder värdemetaller i form av små bitar. Detta mynträknarsinne värderar enkelt guld,silver,artefakter,ädelstenar osv men funkar absolut inte för att se ifall orcherna som står på vägen är mer än antalet fingrar på handen...

Nåja detta var min studie om äventyrare, nästa gång skall vi se på det genetiska material som bygger upp dessa och deras trasiga familjesittuation, med tanke på att äventyrare nästan aldrig fortplantar sig så är det ett under hur dessa mirakelgener förs vidare.

Tack och hej..

Usch

...påminner alltför mycket om vår grupp detdär...
Kalla kårar e va man får av sånt där *ryser* /images/icons/wink.gif

Feuflux

omjonasson.se
Nya Äventyrare

Nåja detta var min studie om äventyrare, nästa gång skall vi se på det genetiska material som bygger upp dessa och deras trasiga familjesittuation, med tanke på att äventyrare nästan aldrig fortplantar sig så är det ett under hur dessa mirakelgener förs vidare.

Hmm, vart kommer alla nya äventyrare ifrån? Så här går det kanske till:
1: Hjälte räddar prinsessa.
2: Hjälte gifter sig med prinsessa (och får halva kungariket på köpet om han har flyt).
3: Hjälte får en massa barn (håller takten om ett per år eller så).
4: Hjälte tröttnar på att sitta & dega i slottet och vill ut och döda drakar med grabbarna igen.
5: Hjälte rymmer hemifrån och kommer kanske en dag att rädda en ny prinsessa.
6: Se punkt ett...

Detta förutsätter givetvis att det finns hinkvis med prinsessor att rädda.

Jag kom på allt detta samtidigt som jag fixar middag, kollar på tv, spelar <a href="http://games.swirve.com/utopia">utopia</a href> och pratar icq så ta inte för hårt på det........

Legioth

Swordsman
Det måste vara lösningen på det eviga problmenet då man fösöker knepa ihop en logisk bakgrundshistora till sin ny RP och funderar på varför personen i fråga gett sig ut på äventyr.

Han (/hon) är helt enkelt född till det!! :)

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Nya Äventyrare

Det behöver väl inte finnas många prinsessor; hjältarna kan ju cirkulera litegrann.

Mr SL

Warrior
Nej men Åååå....

Jag tyckte bara det var jobbigt att läsa ditt inläg. Man ska spela realistiskt och spelarna SKA spela sina roller dom ska inte va blodtörstiga slaktmaskiner. Strid är ett onödigt moment i rollspel det tar bara tid och så kan rollpersonerna dö. I mitt förra äventyr skulle äventyrarna kolla upp ett öde kloster. Dom gick med om och män in i klostret. Mystisk musik ekade ut ur högtalarna och en ryslig stämning spredsig bland mina spelare vars roller ångrade sig att dom tagit på sig att gå hit i första taget. Rollerna bestod av en lärd kvinna, en lärdman/magiker, två små bröder 10-11 år som till en början sprang runt och lekte med sina träsvärd, en liten fattig bonde flicka, en druid och en munk/images/icons/laugh.gif ingen av dom hadde boffer färdighetet. Ingen av dom har vapen(om man inte räknar den gamla munkens vandringsstav och träsvärden förstås). Magikern hadde inga ofensiva trollformler eller skrollermen han kunde skapa mat och hitta vatten. frågan jag ställer varför ha med MONSTER dom är bara onödiga!!!!!!!!!
Rollspel=skådespeleri att leva sig in i en annan varelse
så lägner tärningarna och spela realistiskt./images/icons/tonguea.gif

Sodivra

Champion
Nej men Uuuu....

Tja.. Han var ju faktiskt lite ironisk, så han tycker nog också att det är rätt töntigt med "rollpersoner a la datorspel".
Kan man säga att det är fel att spela på något sätt?

och spelarna SKA spela sina roller dom ska inte va blodtörstiga slaktmaskiner.
Varför, varför, VARFÖR kommer alltid det här upp, trots eviga utmobbningar av dom som säger att man ska spela på ett speciellt vis? Är det så att dom som säger att det är fel att inte spela som dom faktiskt har rätt? Jamenar, dom kanske HAR rätt, det kanske är en kosmisk lag att man ska bete sig på ett visst sätt, men isåfall av ren tur eftersom dom säger så bara för att dom inte står ut med folk som spelar på annat sätt..
Så, är det "legitimt" för oss att säga att dom, definitivt, har fel?
Tja, nazism är ju olagligt. Man får ju inte ens ha på sig nazistiska symboler. Och alla verkar tycka att det är bra. Nazism är ju inte en åsikt som andra, utan en åsikt som ogiltigförklarar andra åsikter. Ska vi förbjuda alla kulturelitister också då? Dom är ju rätt irriterande..

Äh, själv tycker jag att det inte finns något fel sätt att spela på. DET är jag iallafall säker på. /images/icons/smile.gif

Dr_Morbid

Swordsman
Andra tycker inte det är kul när jag beskriver hur min gubbe äter. Så därför kör vi med rations. Han lekte jämt med maten och gjorde äckliga grejer med den. jag får skylla mig själv när jag sade att det går visst att spela en karaktär som har nästan tillräckligt med IQ för att öppna en dörr. SL dödar den aldrig heller så han får fan skylla sig själv. för övrigt spelar jag en brutal sälle som är snäll men ack så dum i huvet. så det finns vissa grupper som inte beskriver när ens karaktär äter.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Bwahaha! Det är sant, det är sant...

Min teori är att äventyrandet inte är genetiskt, utan snarare något man får i blodet efter att ens hemby utplånats av orcher (hur den lille äventyrarpilten klarade sig undan talas det dock tyst om) och man tvingats pulsa (ty vinter är det alltid när man tänker tillbaka på dylika händelser) runt i skogen och klara sig bäst man ville.

Detta är givetvis inte hälsosamt för äventyrarens psyke. Ett inte okänt fenomen hos äventyraren är ju att under pågående äventyr vara passiv i varierande perioder, oftast beroende på hur aktivt äventyret sköts. Innefattar det långa transportsträckor blir passiviteten långvarig, om det däremot beskrivs inenrligt kan det räcka med en dag. Dock lyckas äventyraren alltid hänga med gruppen, och har därtill ett så anonymt uppträdande att fienden aldrig ger sig i strid med den. Detta inträffar bara i mitten av äventyr, annars brukar den passive bli hemma, för att sedan efter ett tag upphittas av de resterande äventyrarna på någon osannolik plats. Detta beteende tros orsakas av vandringslust.

Äventyrarlivet har också en sällsynt kombination av misstänksamhet och öppenhjärtlighet. Trots att man oftast tar till de mest rigorösa säkerhetsarrangemang och undersökningar är man glatt beredd att slå sig samman med äventyrarbröder man träffat på ett värdshus. Det är äventyrarförmedlingen som är värdshusens största inkomstkälla, och därmed också en förklaring på överflödet av värdshus i äventyrarnas omgivning.

Jag inväntar med spänning ytterligare förklaringar av denna folkgrupps beteende...

Vindhand

Myrmidon
Nyfiken

I mitt förra äventyr skulle äventyrarna kolla upp ett öde kloster. Dom gick med om och män in i klostret. Mystisk musik ekade ut ur högtalarna och en ryslig stämning spredsig bland mina spelare vars roller ångrade sig att dom tagit på sig att gå hit i första taget.

Vad hände då? Att bara knata omkring till kuslig musik kan ju inte hållit i längden; vad hände som gav spänning och intresse _utan_ strid?

Rollerna bestod av en lärd kvinna, en lärdman/magiker, två små bröder 10-11 år som till en början sprang runt och lekte med sina träsvärd, en liten fattig bonde flicka, en druid och en munk ingen av dom hadde boffer färdighetet. Ingen av dom har vapen(om man inte räknar den gamla munkens vandringsstav och träsvärden förstås). Magikern hadde inga ofensiva trollformler eller skrollermen han kunde skapa mat och hitta vatten.

Varför är barnen med? De lärda personerna, magikern och munken fattar jag men om det är en farlig utforskning de skall göra: 1: varför tar de med sig ungar, 2: varför tänker de inte på att de skulle kunna behöva eskort?

Illern

koppariller
Re: Tja...

...monster/farliga djur är väl ett spänningsmoment så väl som risken att svälta ihjäl i vildmarken (finna-vatten-och-mat-besvärjelserna)? Skall det dessutom vara realistiskt bör väl risk för strid finnas? Givetvis kan man in i det längsta undvika det men risken borde finnas där, sedan vilka delar av en värld - med stor eller liten risk för strid - man väljer att spela i är väl en smaksak? Dessutom måste det väl ha varit något som gjorde spelarna/rollpersonerna rädda för att gå in i klostret?

Krille

Super Moderator
l33+

"I mitt förra äventyr skulle äventyrarna kolla upp ett öde kloster. Dom gick med om och män in i klostret. Mystisk musik ekade ut ur högtalarna och en ryslig stämning spredsig bland mina spelare vars roller ångrade sig att dom tagit på sig att gå hit i första taget. Rollerna bestod av en lärd kvinna, en lärdman/magiker, två små bröder 10-11 år som till en början sprang runt och lekte med sina träsvärd, en liten fattig bonde flicka, en druid och en munk ingen av dom hadde boffer färdighetet. Ingen av dom har vapen(om man inte räknar den gamla munkens vandringsstav och träsvärden förstås). Magikern hadde inga ofensiva trollformler eller skrollermen han kunde skapa mat och hitta vatten."

Vad l33+!

Allvarligt talat, det verkar som att det finns en kasse folk som är stolta över hur bra de "rollspelar" så jordnära som möjligt och klankar ner så hårt de orkar på de som inte gör det. Deras roller måste vara totalt inkapabla till våld och ha psykiska besvär för ungefär allt. Vad kul.

Blöja!

Till alla andra: Spela som ni trivs med! Lyssna inte på skådespelarkobolder eller bofferkobolder, utan hitta er egen stil. Råkar det vara teater utan kostym, kör för det. Är det brädspel utan bräde, kör hårt! Är det Dippe utan regler, tveka inte! Men, spela som ni själva vill, inte som nån ämlans l33+-teaterlajvare, prettolajvare som har ångest över att ljuset är tänt eller bofferkobold med dubbla osäkrade T6 säger.

Rising

Vila i frid
Ha haaa! Bofferattityd!

Vad hände då? Att bara knata omkring till kuslig musik kan ju inte hållit i längden; vad hände som gav spänning och intresse _utan_ strid?

Det här är ju roligt. Påminner mig om en spelare jag spelade tillsammans med en gång som sa "Använd magi! Använd magi!" varpå jag svarade "Vadå? Jag kan ingen magi, jag är ju Lärd Man!".

Han tittade på mig med helt blanka, förvånade ögon, som om han konfronterats med fakta som slagit hela hans liv och världsuppfattning i spillror och han handfallet försökte skrapa upp skärvorna igen, en i taget. Han ynkade fram en fråga:

"Men hur dödar du folk, då?"

...

Nuff said om det.

I övrigt kan jag säga att Mr.SL's synvinkel på rollspel är förskräckligt tröttsam -inte ens JAG är sååå inskränkt- och särskilt när man tänker på hur urbota korkat äventyret verkade vara. Som Vindhand mycket riktigt redan påpekat.

När det gäller "rätt" syn på rollspel (vilket idiotiskt ämne) säger jag såhär:

"Man kan alltid dungeonbasha med en komplex karaktärsgestaltning, men man kan inte intrigera med en platt stereotyp i höftskynke och tvåhandsyxa. Ska ALLA ha roligt runt spelbordet, ska man alltså rollgestalta efter förmåga. Att spela [sig själv] kan man göra i datorspel."

/Rising

Vindhand

Myrmidon
Re: Ha haaa! Bofferattityd!

Vilken mupp, det vet väl alla att en lärd man lär sig att övertala folk om att de inte existerar vid level 14-15 sådär... *poff*

/images/icons/wink.gif

Sodivra

Champion
Re: Pretto-ismen

"Spela hur ni vill bara ni inte är pretto!" verkar vara tumregeln för dagen.

Va? Spela hur ni vill men låt inte någon bestämma vad som är rätt tolkade jag det snarare som..

Mr SL

Warrior

Jag hadde ett spöke i klostret som skrämde upp alihopa mardröms syner och en fanatisk sl som helt plötsligt kan börja skrika mitt i en lungn beskrivning. ops ett spöke har uppenbarat sig. jag avslutade äventyret med ett skräklajv del då jag spelade spöket. ass roligt.

boffrare boffra på!! men ej i min grupp

skådespelare välkomen!!/images/icons/smile.gif

spänig och stämnig är viktigast.........för mig!

det är oundvikligt med strid och konflikter i rollspel men det ska ej vara viktigast.....enligt mig/images/icons/king.gif

Widde

Warrior

Man slår dom i huvudet med en <big>JÄTTESTOR</big> bok. /images/icons/grin.gif

Busenkelt.

-W