Nekromanti Äventyrarpoäng

Riddaren

Swashbuckler
DoD 6 är som bekant ett levelbaserat rollspel, som sådant är jag inte helt negativ, det är kul att lira sådana också. Dock är jag kritisk mot att erfarenhetspoäng och liknande baseras på hur många personer man dödar.

Detta är t.ex. fallet med ADD och liknande. I DoD 6 läser man följande "Till skillnad från många andra system bygger Drakar och Demoners yrkesnivåer inte på hur många monster man dödar,..."

Sedan läser man "Vår princip bygger på hur väl man löser uppgiften inom ramen för sitt yrke".

Kort sagt, rollspelar du din roll enligt bakgrund, livsmål, upptrande och yrkesbegränsningar får du mer äventyrarpoäng och stiger i yrkesnivå snabbare än någon som inte gör det. Så långt låter det ju bra (samma information får man i t.ex. Zhoria).

Nu kommer det jag inte gillar. Exempelvis stiger krigaren från lärling till utövare när han når 901 äventyrsspoäng, medan en Tjuv stiger i yrkesnivå redan vid 541 äventyrarpoäng till motsvarande nivå.

Hmmm, varför är det så mycket svårare att rollspela en Tjuv mot en Krigare? Jag ser ingen orsak till att de olika yrkena skall ha olika ÄP får stigning. Om det skulle vara svårare att t.ex. spela Tjuv, så borde denne rimligtvis få mer ÄP om spelaren verkligen spelar bra än vad Krigaren får, och således ändå stiga före Krigaren.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Vindhand

Myrmidon
Hmmm, varför är det så mycket svårare att rollspela en Tjuv mot en Krigare? Jag ser ingen orsak till att de olika yrkena skall ha olika ÄP får stigning.

Jag tror avsikten är att man skall se det från det andra hållet: det är förvisso inte svårare att rollspela en tjuv än en krigare men däremot är nivån av utveckling per level inte lika stor. Mindre utveckling: lägre pris. Därför är en tjuvlevel värd färre belöningskvanta än en krigarlevel.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Dessutom...

...så kan det ju vara så att dom har tänkt att det är lättare för en krigare att "spela ut" sitt yrke. D.v.s. det är lättare för en krigare att "göra något" i de flesta situationer än för en tjuv. En krigare kan anses som mer "allround", medan då ex. tjuven står i ett hörn och lyssnar. Ja, int' vet väl ja'

Detta är bara en teori faktiskt. Vore kanske bättre om RM svarade på hur dom hade tänkt sig det.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Berserk

Warrior
Och..

..så kan det ju vara tänkt att en tjuv har lättare att utvecklas och bli bra på sitt yrke än en krigare. Krigare är ett svårare yrke, och kräver således mer erfarenhet för att man ska få räknas till de högre nivåerna.

/Berserk

"The path of least resistance will seldom lead you beyond your doorstep."

Genesis

Ni dés ni maître
lol

"Till skillnad från många andra system bygger Drakar och Demoners yrkesnivåer inte på hur många monster man dödar,..."

Sedan läser man "Vår princip bygger på hur väl man löser uppgiften inom ramen för sitt yrke".

Dvs, om man är krigare, hur många monster man dödar ^_^

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"

Riddaren

Swashbuckler
Re: lol

Eller hur många monster man förtvinnar ben och muskler på om man är Trollkarl? ;-)))

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Legioth

Swordsman
Det kan också bero på en sån enkel sak som maktbalans.

För jag tror att en legend krigare är mäktigare än en legend tjuv, men så är det lättare att bli legend som tjuv.

Som är precis vad vindhand sade i sitt svar *suckar åt den hopplöse Legoith* *flin*

"I may be small but I can still kick your ass!"

Furst Sharon

Veteran
En tjuv har det lättare att stiga i graderna (och måste nästan ha det lättare) för att bli bra i flera olika färdigheter för att slippa bli upptäckt. Blir en krigare upptäckt fly han, blir en tjuv upptäckt kommer vakter och tar tämligen omgåeende livet av honom.

Berserk

Warrior
Re: lol

Vill inte vara en glädjedödare, men en krigares viktigaste uppgift kan likväl vara att försvara och beskydda, dvs. poäng fås för hur många saker man ser till att hålls i livet! ;)

/Berserk

Berserk

Warrior
Totalt [OT]

*Harkel* Det var nog jag som sa det... *Suuck* Black Dwarf e hopplös.. :)

/Berserk

Legioth

Swordsman
Re: Totalt [OT]

Oj vad kul det är att vara elaka mot varandra då man känner personen i fråga IRL (in real life). (Jag, Black Dwarf och Berserk)

Tänk om vi skulle hålla på sådär på riktigt också.
*funderar en stund* Vi håller ju på sådär...

*suck*... om du läser Vindhands inlägg noga o kanske använder några av dina få grånande hjärnceller, inser du säkert att det står precis samma sak i det inlägget som i både ditt o Legioths... dock var Vindhand först av er alla..

Berserk

Warrior

Ok. Nu har jag gjort det tre ggr och är fortfarande av samma åsikt: Han skriver inte det samma som jag. Han skriver rent speltekniskt medan jag syftar på hur det ligger till IRL. Det han säger är att nivåbytena kommer tätare men att man får mindre poäng per nivå. Jag säger att det krävs mer träning för att nå en högre status bland krigarna än tjuvarna, dvs för att betraktas som en av eliten. Så det så.

/Berserk

Men de e ju fortfarande precis samma sak... att de svårare att bli bättre bland krigarna är ju en direkt effekt av att det krävs mer träning....*suck*...

Legioth: Man ska alltid läsa alla svar som finns...de onödit att upprepa...