MattiasLejbrink
Swordsman
Jag tänkte starta en tråd om hur ni som spelledare vill ha era äventyr upplagda. Både för genomläsning och för praktiskt spelledande.
Jag tänker mig att ett äventyr - nu pratar jag i väldigt generella termer här - innehåller allt eller delar av följande:
- en framsida som är stämningsskapande
- en baksida med blurb/abstract så man snabbt kan få en sammanfattning innan man införskaffar
- credits
- kort inledning
- bakgrund, vad har hänt?
- information till spelledaren
- information till spelarna, ibland i form av en lång flavour text
- lista på rum/scener osv, alltså de atomer som tillsammans utgör handlingen
- illustrationer/bilder
- kartor
- epilog för att ge closure till alla, eventuellt med "seeds" för hur man följer upp äventyret
- appendix med nya regler, föremål, monster
- "more in this series"-avsnitt som närmar sig ren reklam
Jag har upptäckt att jag går mer och mer från uppdelningen och väver in bakgrund, nya regler och så vidare i beskrivningen av scenerna/rummen. Det är mindre ingenjörsmässigt korrekt ("var sak på sin plats") men jag upplever att det ger ett flow i läsningen då man kommer direkt in i handlingen istället för att först plöja fem sidor bakgrund. Möjligen straffar det sig när man ska slå upp det där magiska föremålet de hittade och inte minns vilket rum det låg i.
Hur vill ni ha upplägget i era äventyr?
Jag tänker mig att ett äventyr - nu pratar jag i väldigt generella termer här - innehåller allt eller delar av följande:
- en framsida som är stämningsskapande
- en baksida med blurb/abstract så man snabbt kan få en sammanfattning innan man införskaffar
- credits
- kort inledning
- bakgrund, vad har hänt?
- information till spelledaren
- information till spelarna, ibland i form av en lång flavour text
- lista på rum/scener osv, alltså de atomer som tillsammans utgör handlingen
- illustrationer/bilder
- kartor
- epilog för att ge closure till alla, eventuellt med "seeds" för hur man följer upp äventyret
- appendix med nya regler, föremål, monster
- "more in this series"-avsnitt som närmar sig ren reklam
Jag har upptäckt att jag går mer och mer från uppdelningen och väver in bakgrund, nya regler och så vidare i beskrivningen av scenerna/rummen. Det är mindre ingenjörsmässigt korrekt ("var sak på sin plats") men jag upplever att det ger ett flow i läsningen då man kommer direkt in i handlingen istället för att först plöja fem sidor bakgrund. Möjligen straffar det sig när man ska slå upp det där magiska föremålet de hittade och inte minns vilket rum det låg i.
Hur vill ni ha upplägget i era äventyr?