Nekromanti Äventyrets beståndsdelar

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag tänkte starta en tråd om hur ni som spelledare vill ha era äventyr upplagda. Både för genomläsning och för praktiskt spelledande.

Jag tänker mig att ett äventyr - nu pratar jag i väldigt generella termer här - innehåller allt eller delar av följande:

- en framsida som är stämningsskapande
- en baksida med blurb/abstract så man snabbt kan få en sammanfattning innan man införskaffar
- credits
- kort inledning
- bakgrund, vad har hänt?
- information till spelledaren
- information till spelarna, ibland i form av en lång flavour text
- lista på rum/scener osv, alltså de atomer som tillsammans utgör handlingen
- illustrationer/bilder
- kartor
- epilog för att ge closure till alla, eventuellt med "seeds" för hur man följer upp äventyret
- appendix med nya regler, föremål, monster
- "more in this series"-avsnitt som närmar sig ren reklam

Jag har upptäckt att jag går mer och mer från uppdelningen och väver in bakgrund, nya regler och så vidare i beskrivningen av scenerna/rummen. Det är mindre ingenjörsmässigt korrekt ("var sak på sin plats") men jag upplever att det ger ett flow i läsningen då man kommer direkt in i handlingen istället för att först plöja fem sidor bakgrund. Möjligen straffar det sig när man ska slå upp det där magiska föremålet de hittade och inte minns vilket rum det låg i.

Hur vill ni ha upplägget i era äventyr?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hm, bra fråga.

Jag är nog inte färdigtänkt om ordningen, men jag tänker typ:

- Framsida, baksida, credits, allt det där.
- Välstrukturerad innehållsförteckning.
- Bakgrund.
- Kort sammanfattning av hela äventyrets struktur. Början-mitten-slut, med alla vändningar. Kanske ett flödesschema; jag gillar ju lite halvöppna spindelnätiga äventyr.
- Krokar för att få in rollpersonerna. I de spel jag gillar är det här oftast redan löst i och med att rollpersonerna har en fast uppdragsgivare eller annan färdig anledning att äventyra. Jag har inte ork att köpslå med spelare om huruvida de ska vilja spela mina äventyr längre.
- Scenerna/platserna i någorlunda kronologisk ordning. Vilka SLP:er som finns på varje plats, vilka ledtrådar man kan hitta där, vilka scener de ledtrådarna kan tänkas leda till. Rikligt med detaljer i varje scen och om varje SLP. Är en SLP författare skadar det inte med en kort lista med böcker hen skrivit, med titlar och sammanfattningar. Det ska vara välstrukturerat men gärna mycket. Mitt föredöme här är Tatters of the King till Call of Cthulhu.
- Tidslinjer, om det är relevant för att lösa mysteriet.
- Gärna bilder på många spelledarpersoner och platser. Kartor har jag sällan så mycket användning för, men kanske lite översikter...?
- Ett eller flera slut, gärna inskrivna direkt i scenerna. I och med flödesschemat fattar man ju ändå hur det hänger ihop.

Jag föredrar ju Agatha Christie-deckaräventyr mest, så ovanstående är väl ganska fokuserat på det. Därav inga föremål/monster/stats/nya regler.

JJoghans

Regelknackare
krank;n92840 said:
- Kort sammanfattning av hela äventyrets struktur. Början-mitten-slut, med alla vändningar. Kanske ett flödesschema; jag gillar ju lite halvöppna spindelnätiga äventyr.
+100 on this. När man har en aning om vartåt äventyret styr så blir det mycket lättare att få en strukturerad överblick och förstå hur allt hänger samman - oavsett om äventyret är linjärt eller öppet. Sammanfattningen är jätteviktig, och om den saknas är risken mycket större att man helt enkelt tappar intresset för att spela äventyret. Jag skulle nästan vilja påstå att allt annat kommer lägre ned på prio-stegen. Ett äventyr är skrivet för en spelledare, inte för att läsas som skönlitteratur, så lägg alla korten på bordet på en gång. :)

krank

Dazumal;n92848 said:
Jag skulle nästan vilja påstå att allt annat kommer lägre ned på prio-stegen. Ett äventyr är skrivet för en spelledare, inte för att läsas som skönlitteratur, så lägg alla korten på bordet på en gång. :)
Ja.

Finns det inte en sammanfattning i äventyret måste jag ju ändå skriva en själv. Jag gör dessutom ofta flödesscheman. De kan lika gärna läggas in i äventyren, åtminstone om de är uppbyggda på det viset.

När jag skrev G som i Gängkrig (i handeln nu... eller snart, kanske) så fick jag lite kritik från en del korrläsare som tyckte att jag skrev samma sak flera gånger när jag hade en sammanfattning. Nästa gång ska jag lyssna mindre på dem, för jag tycker att det är helt OK om samma sak både finns kort sammanfattat i början och sedan också skrivet i längre form och med fler detaljer.

Krille

Super Moderator
Handouts. Får rollpersonerna ett brev så ska fanimej brevet – inte bara dess text – finnas någonstans så att spelarna kan få det. De kan gärna vara samlade på slutet som appendix eller i separat PDF.

krank

Krille;n92917 said:
Handouts. Får rollpersonerna ett brev så ska fanimej brevet – inte bara dess text – finnas någonstans så att spelarna kan få det. De kan gärna vara samlade på slutet som appendix eller i separat PDF.

Jag visste att jag glömt något! För ja, handouts är awesome. De är rentav anti-tärningar; de drar in spelarna aktivt i spelvärlden och i rollpersonerna snarare än knuffar ut dem till ett metaperspektiv. Där är Tatters of the King också väldigt bra.

//Krank, som sitter och längtar efter handouts-och-props-paketet till Masks of Nyarlathotep han kickstartade av ren princip

Själv hade jag gärna fått alla viktiga SLP i ett separat häfte (eller som PDF) framförallt i spel med mycket bokföring (Eon, Western osv)

Hand-outs är givet, likaså synopsis i början.

Jag tycker inte det är problem att nämna saker flera gånger, framför allt om det är viktiga fakta.

Mutanten

Hero
Jag vill ha upplägget som är i Mos Mosel dvs jag vill ha en tydlig avgränsning mellan vad som är information till spelarna och vad som är information till spelledaren. Jag vill inte behöva plugga in äventyret utan det ska räcka med att ha skummat igenom äventyret innan och gjort några anteckningar. Snygga bunder- grott, stadskartor (handouts) är "ett måste". Helst snygga illustrationer på spelledarpersonerna. Särskilt om de är en fiskdamm med återkommande spelledarpersoner.

Bakgrunden behöver inte vara så lång men jag tycker det är viktigt att den är genomtänkt. Less is more. Glöm inte berättelsen/storyn. Jag struntar i stadens import och export. Ge mig en bra story! Överlag tycker jag att många rollspel är för mycket bok. Det är för mycket text och texten håller för låg kvalitet.

Mutanten

Hero
- illustrationer/bilder
- kartor
Jag tycker också att det är viktigt att illustrationer/kartor inte sitter på samma sida så att spelledaren får hålla för saker för att inte avslöja för mycket när han/hon ska visa en bild eller förbjuda spelarna att vända på kartan. Det här kanske inte är ett lika stort problem som förr eftersom det är så enkelt att reproducera och klippa ut kartor/illustrationer nuförtiden men ändå.

Lupus Maximus

Tekniker
Om jag skulle spelleda James Bond-rollspelet igen, vilket är det enda jag kan komma på som skulle kunna följa "färdigt äventyrs"-mallen någorlunda, är det detta jag skulle vilja ha:

* Antagonistens tidsplan. D.v.s. vad händer om rollpersonerna inte gör någonting.
* Känsliga delar i antagonistens plan.
* Antagonistens mentalitet och motivation.
* Antagonistens resursers. Som tillhåll, hejdukar, allierade, osv.
* Antagonistens hinder. Som fiender, saknade resurser för att utföra planen, osv.
* Minst en krok där rollpersonerna börjar rota i i antagonistens göranden.
* En liten idébank bestående av en bunt intressanta scener som skulle kunna uppstå.

Faktadelar vill jag ha i punktformer och liknande och strukturerat för att det skall gå att hitta snabbt.

Mutanten

Hero
Lupus Maximus;n92971 said:
* Antagonistens mentalitet och motivation.
* Antagonistens resursers. Som tillhåll, hejdukar, allierade, osv.
* Antagonistens hinder. Som fiender, saknade resurser för att utföra planen, osv.
* Minst en krok där rollpersonerna börjar rota i i antagonistens göranden.
* En liten idébank bestående av en bunt intressanta scener som skulle kunna uppstå.

Faktadelar vill jag ha i punktformer och liknande och strukturerat för att det skall gå att hitta snabbt.
Jag kanske blandar ihop det men jag tycker det låter som om du söker en fisktank modell skurktank.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n92840 said:
- Framsida, baksida, credits, allt det där.
- Välstrukturerad innehållsförteckning.
- Bakgrund.
- Krokar för att få in rollpersonerna. I de spel jag gillar är det här oftast redan löst i och med att rollpersonerna har en fast uppdragsgivare eller annan färdig anledning att äventyra. Jag har inte ork att köpslå med spelare om huruvida de ska vilja spela mina äventyr längre.
- Scenerna/platserna i någorlunda kronologisk ordning. Vilka SLP:er som finns på varje plats, vilka ledtrådar man kan hitta där, vilka scener de ledtrådarna kan tänkas leda till. Rikligt med detaljer i varje scen och om varje SLP. Är en SLP författare skadar det inte med en kort lista med böcker hen skrivit, med titlar och sammanfattningar. Det ska vara välstrukturerat men gärna mycket. Mitt föredöme här är Tatters of the King till Call of Cthulhu.
- Tidslinjer, om det är relevant för att lösa mysteriet.
- Gärna bilder på många spelledarpersoner och platser. Kartor har jag sällan så mycket användning för, men kanske lite översikter...?
- Ett eller flera slut, gärna inskrivna direkt i scenerna. I och med flödesschemat fattar man ju ändå hur det hänger ihop.
I princip exakt det här, fast jag gärna har lite kartor och sånt och inte har något större behov av alternativa slut, om det inte är ett väldigt invecklat äventyr. Men jag tog mig friheten att fetmarkera det jag tycker är absolut viktigast. Och det är verkligen, verkligen, verkligen viktigt tycker jag. Ärligt talat, när det gäller längre äventyr är det en kort, lättöverskådlig sammanfattning som kan vara skillnaden mellan om jag läser äventyret eller skiter i det helt och hållet.

En bra sammanfattning som ger en bra översiktsbild tycker jag gör det så sjuuuuuuuuuuukt mycket enklare att faktiskt läsa in resten av äventyret sen. Man har liksom ett sammanhang från början.

Lupus Maximus

Tekniker
Mutanten;n92981 said:
Jag kanske blandar ihop det men jag tycker det låter som om du söker en fisktank modell skurktank.
Tycker fortfarande att det är linjärt, för linjärt enligt min smak men i James Bond funkar det.