Nekromanti Äventyrs Introduktion

T-RED

Warrior
Är det bara jag som börjar få hjärnsläpp på hur man ska börja ett äventyr? Brukar alltid sluta med att det är nån som kontaktar RP och vill få nånting gjort i utbyte mot pengar, men i neotech så brukar aldrig någon av RP ha några behov av pengar... Kan någon hjälpa mig med ideér eller förslag?

Olle Linge

Snigel
Några förslag

Det första som poppade upp i mitt huvud var: Varför har de alltid så mycket pengar? Och om de nu har det, så brukar inte människor nöja sig med det för det. En grej kunde förstås vara att se till att de inte har så mycket pengar, så de är tvingade att göra saker för att öveleva.

Men nu hopps vi bort därifrån och tar lite andra exempel. Låt rp bli indragna i något som är mycket större än de själva, eller i alla fall något som de inte har bett om eller vill ha. Det kan vara ett småskaligt brott (de kanske blir vittnen till något) eller en världsomspännande konspiration (de får se något som det verkligen inte var tänkt att någon skulle se).

Man kan också tänka sig att karaktärerna blir indragna av personliga skäl, t.ex. rollpersonens bror blir kidnappad, eller någons flickvän behöver hjälp med något som leder vidare till något större. Eller kanske bara rollpersonerna råkar mucka med fel personer, blir rånade eller vad som helst.

Jag skulle kunna sitta hela dagen, men det tänker jag inte göra. Något kanske hjälpte till i alla fall! :gremgrin:

Honken

Hero
Så här har jag det. Spelarna är egentligen anställda som vanliga arbetare, det vill säga, de har en fast lön även fast de inte "äventyrar". Och företaget som hyr dem har ju begränsad budget, så spelarna får inga mer pengar, och måste de skaffa mer utrustning får pytsa ut pengar själv. Eventuellt kan de skriva ansökan till chef, men då måste det ju gå genom den inte fullt så snabba byråkratin i företaget, och då är det inte säkert de får den i tid.

Generellt förslag är i alla fall att ge dem inte så mycket pengar.

/Honken

Bastardo

Swordsman
begränsa kontakterna..

Mmm och begränsa rollpersonernas kontakter, alternativt kontakternas välvilja att hjälpa RP med att skaffa dessa vapen, utrustning osv...

NecTech

Swordsman
Re: Några förslag

Håller med. Pengar brukar inte vara en bra Morot i Framtidsrollspel. Men om man nu tycker att rollpersonerna har för mycket cash så är det inte så svårt för SL att radera deras bankkonton. Vips är det noll kronor på banken och rollpersonerna är i jättebehov av pengar!

När jag är SL i oliak cyberpunkmiljöer så brukar rollpersonerna mer eller mindre ofrivilligt halka in i äventyren. Rollpersonerna kommer exempelvis över något föremål eller data som någon ondsint megakorp vill lägga vantarna på, samtidigt brukar jag klämma in en tredje part i form av organistaion som utnyttjar rollpersonerna genom att hjälpa dom lite då och då. Under tiden gör jag det rätt klart för spelarna att den tredje parten SÄKERT inte är att lita på. Spelarna brukar då drabbas av panik och vet inte riktigt vad dom ska göra men är i stort behov av att lösa eländet, vilket skapar en bra självdrivande story... Bara att luta sig tillbaka som SL och låta spelarna föra historien framåt...

MVH
NecTech

Olle Linge

Snigel
Pengars icke-vara

Men om man nu tycker att rollpersonerna har för mycket cash så är det inte så svårt för SL att radera deras bankkonton. Vips är det noll kronor på banken och rollpersonerna är i jättebehov av pengar!
Det är ju egentligen det lättaste. Har rollpersonern inga pengar behöver man inte ens planera något, det lär skapa äventyr i vilket fall. Det förutsätter dock att det inte finns socialbidrag, men det lär det ju inte göra :gremgrin:

Tell

Hero
rättelse. (OT)

Pengar är alltid en bra morot i alla rollspel