Nekromanti Äventyrs modell

neowyn

Swordsman
Hur känns detta dom modell för äventyr i en kampanj?
Vad har jag missat och vad saknar ni?

Äventyrs modell

Inledning
En kort sammanfattning av äventyret och lite ideer hur man kommer till äventyret och målet med äventyret. Kliche personernas motivation för att utföra äventyret

Stämningen
Ett försök att sammanfatta den stämning som genomsyrar äventyret och tips på hur man kan höja stämningen. Handlingen Själva äventyret, jag brukar presentera det i en tidslinje. Om man skriver de händelser som sker per dag så brukar det bli ganska överskådligt.

Fakta
Saker som rollpersonerna kanske listar ut och som de har användning av i äventyret och i kommande äventyr. Det kan vara saker om världen, ledtrådar eller bara allmänna fakta.

Platser
En beskrivning över de olika platser som rollpersonerna kanske kommer att besöka.

Personer
Spelledarpersoner som rollpersonerna kanske stöter på under äventyret.

Komplotter
De olika komplotter som existerar i området där äventyret utspelar sig.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Verkar som du tänker i fisktankstermer. Själv så är jag mer av en rälsande spelledare så jag brukar rista ner en kronologi över när och var viktiga saker sker.

Då har jag koll på var jag befinner mig i äventyret och kan också göra en bedömning om hur långt det är kvar, så jag håller tiden på konvent och busstider vid hemmaspel.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag tycker det ser helt ok ut, men en sak som jag saknar om det ska vara ett äventyr i en kampanj, är hur äventyret kan leda vidare till andra äventyr. Du berör det lite i "målet med äventyret" och i fakta "som de har användning av ... i kommande äventyr", men jag tycker nästan att det förtjänar en egen rubrik.

Glada hälsningar

Christian

Jonas Ferry

Swordsman
Jag vet inte om du bakar in det under någon annan rubrik, men jag brukar gilla att ha en hög "Händelser" också. Det ska vara händelser som man kan slänga in lite var som helst, och som inte är beroende av att andra saker har hänt. Om spelledaren märker att saker börjar gå långsamt kan han snegla på sin lista och slänga in en SLP som avslöjar att hon är gravid med en rollperson eller försöker råna dem.

Jag tycker att det ser ut som en bra modell, du behöver inget mer än så. Faktum är att det liknar modellen som används i det kommande spelet Noir.

Kultkult

Veteran
Som jag ser det så saknas helt intriger eller rollspelsmöjligheter mellan karaktärerna men du kanske avser skriva äventyr för rollsplande grupper där de får lösa detta på egen hand.

Johan K

Gammal & dryg
Vad har jag missat och vad saknar ni?
Inget faktsitk, känns som du har gjort på det hela tagen ett bra ramverk för att bygga ett äventyr.
Följer man de här så tror jag bestämmt att man ska glömma nått när man ska snickra ihop ett äventyr är ganska små.

Gordeg

Hero
Det ser bra ut tycker jag. Du har delat upp "platser" och "personer", själv brukar jag blanda så att rörliga, återkommande eller viktiga spelledarpersoner står i ett särskilt avsnitt, medan mindre viktiga SLP som är knutna till en plats står på samma ställe som beskrivningen av platsen (för att slippa bläddra och leta).
Jag vet att en del föredrar att ha samtliga spelledarpersoner, stora som små, på samma ställe så att man inte behöver fundera över om personbeskrivningen står i SLP-kapitlet eller under platsbeskrivningen. Så ditt sätt funkar utmärkt.

Gordeg

neowyn

Swordsman
tack för era synpunkter

Jag skall göra en del sjysteringar som ni föreslagit sedan är det bara att fortsätta skriva på äventyren!!!