Nekromanti Äventyrsbanken (prog)

Mörker

Warrior
Det var bara en liten snabb tanke som slog min vän när vi väntade på bussen, och vi diskuterade frågan en liten stund, så tänkte jag att jag lika gärna kan be er inbitna nissar om åsikter.
Alla känner väl till Scenariobanken, den där sidan med tusen och ett äventyr till allehanda rollspel. Kanske (fråga mig inte varför!) kunde man skapa sig ett litet program med vilket man enkelt kan söka efter passande äventyr. Även om jag fattar nada om sådant här så antar jag att den skulle kommunicera med en databas på nätet, som en eller flera personer har ansvar för.
Det fina i kråksången är väl att i just det här programmet skulle ett ytterst litet önskemålsformulär finnas, man fyller i vad man önskar och sedan väljer den ut alla äventyr som passar just det man fyllt i...
...men inte vet jag; bara en fix idé...
...men kommentera gärna!

Rickard

Urverk speldesign
Du menar ett windowsbaserat program? En exe-fil? Ska den söka online eller offline? Tja.. När jag tittade igenom sidan så verkar det inte vara så svårt.. Det beror lite på hur de har dokumenterat allting.. Det kommer att ta tid dock.. Minst en vecka, om man inte är fethaj på planering, php och det språk som man vill göra programmet i och lyckas få allt rätt från början..

Annars så finns det du söker efter på deras onlinesöksida:
http://bank.sverok.se/index.php?content=seek

Så istället för att ha ett program så kan du sätta en bokmärke till sidan och ha den i startmenyn, eller var du nu brukar köra igång program..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker Sveroks sida har blivit rätt bra nu

Mörker

Warrior
Jovisst; det går alltid att göra det från sidan, saken är kanske att det friskt kunde blanda äventyr från olika sidor.
Antagligen en exe-fil som kräver en uppkoppling mot nätet för att kunna användas, då den kommunicerar, tar emot (och skickar?) information.

Johan K

Gammal & dryg
...men kommentera gärna!
Tjaoo, det där låter ju som en ganska praktiskt grunka som skulle vara bra att ha ju !
Jag skulle nog uppskatta en sådan grej iaf.
Synd bara att man är en teknisk n00b när det gäller allt som stavas programering... :gremblush: :gremblush:

Shaggy

Swordsman
En exe-fil som kräver uppkoppling verkar rätt dumt tycker jag. Gör det i något OS-oberoende isåfall. T ex java eller CGI.

Troberg

Sinister eater
En exe-fil som kräver uppkoppling verkar rätt dumt tycker jag. Gör det i något OS-oberoende isåfall. T ex java eller CGI.
Varför måste saker vara OS-oberoende bara för att de har nätverkssupport?

Shaggy

Swordsman
Det måste de givetvis inte, men är det nätverksberoende så har alla potentiella användare uppenbarligen möjlighet att använda/ladda ner OS-oberoende teknik. Och i det här fallet finns det ingen anledning att binda sig till en specifik plattform.

Troberg

Sinister eater
Det måste de givetvis inte, men är det nätverksberoende så har alla potentiella användare uppenbarligen möjlighet att använda/ladda ner OS-oberoende teknik. Och i det här fallet finns det ingen anledning att binda sig till en specifik plattform.
Förutom att man faktiskt kan utnyttja plattformen i stället för att binda sig till någon minsta gemensamma nämnare.

Jag gör mina program för Windows, helt enkelt därför att de som kör *nix brukar ha några windowsmaskiner stående och övriga operativsystem är det ändå ingen som tar på allvar. Jag gör hellre bra program, tight integrerade med operativsystemet än halvdana hacks som körs genom något mer eller mindre trögt abstraktionslager och som aldrig ser ut som programmen ska se ut på respektive plattform i vilket fall.

Shaggy

Swordsman
Jo, jag vet. Du menar att man inte kan skriva bra program plattformsoberoende och jag menar att det kan man visst (inte alltid, men ofta). Och det här är ett typiskt fall där det inte förefaller finnas någon anledning att binda sig till en plattform. Vi kan säkert fortsätta den här diskussionen i oändlighet.

WWW fungerar. WWW är plattformsoberoende. Men, visst, skriv programmet för Windows då. Jag kommer aldrig att använda det, men det blir kanske inte någon särskilt ledsen för.

Shaggy

Swordsman
Och, allvarligt talat, var inte det här frågan om ett enkelt sökformulär? Vad finns det för plattformsberoende i det? Varför ens kräva att man ska ladda ner ett särskilt program när det går att göra det WWW-baserat?

Troberg

Sinister eater
Re: Äventyrsbanken (prog) [OT antar jag]

Och, allvarligt talat, var inte det här frågan om ett enkelt sökformulär? Vad finns det för plattformsberoende i det? Varför ens kräva att man ska ladda ner ett särskilt program när det går att göra det WWW-baserat?
OK, det kan jag hålla med om. Det borde ligga serverside.